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Was passiert nach der stationären Stabilisierung mit komplex traumatisierten PTB-Patientinnen?

Die Bedeutung von Stabilisierung und Konfrontation für die Behandlung traumatisierter Frauen

Published Online:https://doi.org/10.1024/1661-4747/a000017

Bei Patienten mit Posttraumatischen Belastungsstörungen (PTB) und zusätzlicher komplexer Thematik erfolgt in Deutschland im stationären Setting überwiegend eine Stabilisierung. Angenommen wird dabei, dass die erfolgreich Stabilisierten in einer ambulanten Folgetherapie mit einem traumakonfrontativen Verfahren behandelt werden. Die hier vorliegende Arbeit hat zwei Ziele: Erstens soll eine quantitative Literaturübersicht zum Thema Stabilisierung und Konfrontation bei komplex Traumatisierten gegeben werden. Hier zeigte sich, dass Stabilisierung überwiegend kleine bis mittlere Effekte erzielt und dass kognitiv-verhaltenstherapeutische Interventionen insgesamt erfolgreicher erscheinen. Zweitens soll die Inanspruchnahme von Folgebehandlungen nach stationärer Stabilisierung erfasst werden. Dazu wurden 147 sexuell traumatisierte Frauen, die eine stationäre, vorwiegend stabilisierende integrative Behandlung erhielten, nachuntersucht. Während sich die allgemeine psychische Belastung am Ende des stationären Aufenthalts stark verbesserte, zeigten sich nur kleine bis mittlere Effekte im Bereich der posttraumatischen Symptomatik. Nur ein geringer Teil der Stichprobe erhielt eine Traumakonfrontation in den vier Jahren nach der stationären Behandlung. Daraus und aus der Literaturübersicht kann abgeleitet werden, dass das stationäre Setting für Traumabearbeitung genutzt werden sollte.


What Happens After Inpatient Stabilization Treatment in Female Patients with Complex PTSD? The Importance of Stabilizing or Confrontational Interventions in the Treatment of Traumatized Women

Female patients diagnosed with posttraumatic stress disorder (PTSD) and additional complex backgrounds mostly receive stabilizing interventions when they are transferred into German inpatient treatments. This is assuming that patients after successful stabilization will be treated afterwards with trauma-confrontational methods in an outpatient setting. The following publication has two goals: First is to offer a quantitative literature review pertaining to stabilization and confrontational methods for patients with complex PTSD. Results showed that stabilizing interventions mostly led to small to medium effects. Cognitive-behavioral interventions seemed to be more successful. Second is the description of outpatient follow-up treatments. Thus, 147 sexually traumatized women were interviewed four years after they had received mostly stabilizing integrative inpatient treatment interventions. While patients improved considerably in terms of general psychological distress during inpatient treatment, symptom reduction for PTSD symptoms only showed small to medium effects. Only few patients received trauma-focussing interventions following the inpatient treatment. In combination with the literature review, this leads to the conclusion that during inpatient treatments confrontational interventions are recommended.

Literatur

  • Allen, J.G. , Coyne, L. , Console, D.A. (2000). Course of illness following specialized inpatient treatment for women with trauma-related psychopathology. Bulletin of the Menninger Clinic, 64, 235–265. First citation in articleGoogle Scholar

  • Becker, C.B. , Zayfert, C. , Anderson, E. (2004). A survey of psychologists’ attitudes towards and utilization of exposure therapy for PTSD. Behaviour Research and Therapy, 42, 277–292. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bisson, J.I. , Ehlers, A. , Matthews, R. , Pilling, S. , Richards, D. , Turner, S. (2007). Psychological treatments for chronic post-traumatic stress disorder. British Journal of Psychiatry, 190, 97–104. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cahill, S. P. , Foa, E.B. , Hembree, E.A. , Marshall, R.D. , Nacash, N. (2006). Dissemination of exposure therapy in the treatment of posttraumatic stress disorder. Journal of Traumatic Stress, 19, 597–610. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cloitre, M. , Koenen, K.C. , Cohen, L.R. , Han, H. (2002). Skills training in affective and interpersonal regulation followed by exposure: A phase-based treatment for PTSD related to childhood abuse. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70, 1067–1074. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cook, J.M. , Schnurr, P.P. , Foa, E.B. (2004). Bridging the gap between Posttraumatic Stress Disorder research and clinical practice: The example of exposure therapy. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 41, 374–387. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Flatten, G. , Hofmann, A. , Liebermann, P. , Wöller, W. , Siol, T. , Petzold, E. (2001). Posttraumatische Belastungsstörung: Leitlinie und Quellentext. Stuttgart: Schattauer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Franke, G. (1995). Die Symptom-Checkliste von Derogatis (SCL-90-R). Deutsche Version, Manual. Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Freyberger, H.J. , Spitzer, C. , Stieglitz, R.-D. (1999). Fragebogen dissoziativer Symptome. Testmanual. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Heymann, F.V. , Zaudig, M. , Tritt, K. (2003). Ist die diagnosebezogene Behandlungsdauer homogen? Erste Ergebnisse der Multicenter-Basisdokumentation (Psy-BaDo-PTM) als Grundlage qualitätssichernder Maßnahmen in der stationären Psychosomatik. Praxis der klinischen Verhaltensmedizin und Rehabilitation, 62, 209–211. First citation in articleGoogle Scholar

  • Lampe, A. , Mitmansgruber, H. , Gast, U. , Schüssler, G. , Reddemann, L. (2008). Therapieevaluation der Psychodynamisch Imaginativen Traumatherapie (PITT) im stationären Setting. Neuropsychiatrie: Klinik, Diagnostik, Therapie und Rehabilitation, 22, 198–197. First citation in articleGoogle Scholar

  • Lipsey, M.W. , Wilson, D.B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA: Sage, Inc. First citation in articleGoogle Scholar

  • Maercker, A. , Schützwohl, M. (1998). Erfassung von psychischen Belastungsfolgen: Die Impact of Event Scale – revidierte Version (IES-R). Diagnostica, 44, 130–141. First citation in articleGoogle Scholar

  • McKenzie Deighton, R. , Gurris, N. , Traue, H. (2007). Factors addicting burnout and compassion fatigue in psychotherapists treating torture survivors: Is the therapist’s attitude to working through trauma relevant? Journal of Traumatic Stress, 20, 63–75. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mueser, K.T. , Rosenberg, S. D. , Xie, H. , Jankowski, M.K. , Bolton, E.E. , Lu, W. et al. (2008). A randomized controlled trial of cognitive-behavioral treatment for posttraumatic stress disorder in severe mental illness. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76, 259–271. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Neuner, F. (2008). Stabilisierung vor Konfrontation in der Traumatherapie – Grundregel oder Mythos? Verhaltenstherapie, 18, 109–118. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Reddemann, L. (2004). Psychodynamisch Imaginative Traumatherapie. PITT – Das Manual. Stuttgart: Klett-Cotta. First citation in articleGoogle Scholar

  • Resick, P.A. , Nishith, P. , Griffin, M.G. (2003). How well does cognitive-behavioral therapy treat symptoms of complex PTSD? An examination of child sexual abuse survivors within a clinical trial. CNS Spectrums, 8, 340–355. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rosner, R. , Hagl, M. (2008). Die revidierte Impact of Event-Skala (IES-R). Psychosomatik und Konsiliarpsychiatrie, 2, 240–243. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sachsse, U. , Vogel, C. , Leichsenring, F. (2006). Results of psychodynamically oriented trauma-focused inpatient treatment for women with complex posttraumatic stress disorder (PTSD) and borderline personality disorder (BPD). Bulletin of the Menninger Clinic, 70, 125–144. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schmid, M. , Fegert, J.M. , Petermann, F. (2010). Aktuelle Kontroverse. Traumaentwicklungsstörung: Pro und Contra. Kindheit und Entwicklung, 19, 47–63. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Shapiro, F. (1998). EMDR. Grundlagen und Praxis: Handbuch zur Behandlung traumatisierter Menschen. Paderborn: Junfermann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Trappler, B. , Newville, H. (2007). Trauma healing via cognitive behavior therapy in chronically hospitalized patients. Psychiatry Quarterly, 78, 317–325. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zlotnick, C. , Shea, T.M. , Rosen, K. , Simpson, E. , Mulrenin, K. , Begin, A. et al. (1997). An affect-management group for women with Posttraumatic Stress Disorder and histories of childhood sexual abuse. Journal of Traumatic Stress, 10, 425–436. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar