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Asymptomatische Inguinalhernie: Ist eine Operation überhaupt nötig?

Published Online:https://doi.org/10.1024/1661-8157/a002177

Zusammenfassung. Das Inkarzerationsrisiko einer Leistenhernie ist gering. Symptomatische Leistenhernienträger sollen operativ saniert werden, da Morbidität und Mortalität kaum relevant sind. Eine konservative Therapie des Leistenbruches gibt es nicht. Bruchbänder sollten heutzutage nicht mehr verschrieben werden. Bei asymptomatischen Leistenhernien kann man primär abwarten, aber es besteht ein hohes Risiko, dass die Patienten im Verlauf symptomatisch werden. Darüber müssen die Patienten informiert werden.


Is the Presence of an Asymptomatic Inguinal Hernia Enough to Justify Repair?

Abstract. The risk of strangulation in case of a inguinal hernia is low. Patients with a symptomatic inguinal hernia should undergo an operation. Morbidity and mortality in inguinal hernia surgery are very rare. There is also non-conservative treatment of inguinal hernias. Trusses should no longer be recommended. Watchful waiting is an option for men with minimally symptomatic or asymptomatic inguinal hernias. But patients must be informed that there is a high risk of becoming symptomatic.


Résumé. Le risque d’incarcération d’une hernie inguinale est mineur. La hernie inguinale symptomatique est à opérer, car la morbidité et la mortalité sont négligables. Le traitement conservateur n’existe pas. La prescription d’un bandage herniaire est obsolète. Chez le patient asymptomatique l’observation de l’évolution clinique est une attitude possible, mais il existe un risque que le malade devienne symptomatique dans la suite. Le patient doit être informé de cette evolution probable.