Testosteronmangel beim alternden Mann
Abstract
Zusammenfassung. Zur Diagnose eines Testosteronmangels müssen Symptome und ein verminderter Serum-Testosteronspiegel bestehen. Als Schwellenwert für einen niedrigen Gesamttestosteron-Spiegel gilt die untere Grenze des normalen Testosteronspiegels beim gesunden jungen Mann (10–12 nmol/l). In den bisherigen Studien zeigte sich bei Männern mit Testosteronmangel unter Testosteron-Substitutionstherapie eine Verbesserung der Knochendichte, eine Zunahme der Muskelmasse sowie eine Abnahme der Fettmasse. Ein gesteigertes kardiovaskuläres Risiko oder ein erhöhtes Prostatakarzinom-Risiko unter Testosterontherapie wurde bisher nicht nachgewiesen. Eine Testosteron-Substitution erfordert engmaschiges Monitoring und regelmässige Kontrollen des Therapieansprechens; bei einem Nicht-Ansprechen sollte die Substitution gestoppt werden. Ziel-Testosteronspiegel für ältere Männer ist ein niedrig-normaler Gesamttestosteron-Spiegel junger Männer von 14,0–17,5 nmol/l.
Abstract. Testosterone deficiency should only be diagnosed in men with symptoms and signs and unequivocally low serum testosterone levels. The lower limit of the normal total testosterone range in healthy young men is used as a threshold (10–12 nmol/l). Testosterone substitution improves bone mineral density, lean body mass, muscle strength and decreases fat mass. So far no significant difference on prostate cancer incidence and frequency of cardiovascular events was found. Testosterone substitution requires frequent monitoring. If androgen deficiency symptoms don’t improve, then therapy should be stopped. Target total testosterone is 14.0–17.5 nmol/l.
Résumé. Résumé: Pour diagnostiquer un déficit en testostérone il faut qu’il y ait des symptômes et un niveau de testostérone sérique amoindri. En tant que seuil d’un niveau normal de testostérone, il est communément admis que la limite inférieure du niveau de la totalité de testostérone chez un jeune homme sain est généralement environ de 10–12 nmol/l. Jusqu’ici les études montraient que sous une thérapie de substitution de testostérone, il y avait une amélioration de la consistance osseuse, une augmentation de la masse musculaire et une diminution de la masse graisseuse. Le développement d’une augmentation d’un risque cardiovasculaire et celui d’un risque de carcinome de la prostate recommandées ne pouvaient pas être prouvés jusqu’ici. Une substitution de testostérone exige une surveillance de près et des contrôles réguliers sur la réaction à la thérapie. S’il n’y a pas de réaction, la substitution doit être interrompue. Le but du niveau de testostérone est de retrouver chez l’homme âgé celui normalement bas d’un homme jeune, entre 14,0 et 17,5 nmol/l.
Bibliografie
Longitudinal effects of aging on serum total and free testosterone levels in healthy men. Baltimore Longitudinal Study of Aging. J Clin Endocrinol Metab 2001; 86: 724–731.
, :Identification of late-onset hypogonadism in middle-aged and elderly men. N Engl J Med 2010; 363: 123–135.
, :
:Testosterone therapy in men with androgen deficiency syndromes: an Endocrine Society clinical practice guideline. J Clin Endocrinol Metab 2010; 95: 2536–2559.
, :Die Therapie des Hypogonadismus des Mannes. Internist 2008; 49: 559–569.
:Abrupt decrease in serum testosterone levels after an oral glucose load in men: implications for screening for hypogonadism. Clin Endocrinol (Oxf) 2013; 78: 291–296.
.:Late-onset hypogonadism and testosterone replacement in older men. Clin Geriatr Med 2015; 31: 631–644.
:Testosterone use in men and its effects on bone health. A systematic review and meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. J Clin Endocrinol Metab 2006; 91: 2011–2016.
, :Drug insight: Testosterone and selective androgen receptor modulators as anabolic therapies for chronic illness and aging. Nat Clin Pract Endocrinol Metab 2006; 2: 146–159.
, :Effects of testosterone treatment in older men. N Engl J Med 2016; 374: 611–624.
, :Testosterone and depression: systematic review and meta-analysis. J Psychiatr Pract 2009; 15: 289–305.
:Clinical review 1: Adverse effects of testosterone therapy in adult men: a systematic review and meta-analysis. J Clin Endocrinol Metab2010; 95: 2560–2575.
, :Adverse events associated with testosterone administration. N Engl J Med 2010; 363: 109–122.
, :Testosterone deficiency and replacement in older men. N Engl J Med 2010; 363: 189–191.
:Effects of testosterone administration for 3 years on subclinical atherosclerosis progression in older men with low or low-normal testosterone levels: A randomized clinical trial. JAMA 2015; 314: 570–581.
, :A systematic review on the herbal extract Tribulus terrestris and the roots of its putative aphrodisiac and performance enhancing effect. J Diet Suppl 2014; 11: 64–79.
: