Abstract
Zusammenfassung: Vermehrtes Schwitzen gehört zu den häufigen Problemen in der Hausarztpraxis, wird aber von manchen Patientinnen und Patienten erst nach gezielter Nachfrage berichtet. Hinsichtlich der Ursachen gibt die Unterscheidung in vermehrtes Nachtschwitzen und generell vermehrtes Schwitzen erste Aufschlüsse. Reiner Nachtschweiss sollte aufgrund der Häufigkeit auch die Frage nach Panikattacken oder Schlafstörungen auslösen. Die häufigsten hormonellen Ursachen des vermehrten Schwitzens sind die Menopause mit Hot Flashes sowie die Hyperthyreose. Der Hypogonadismus beim alternden Mann ist eine eher seltene Differenzialdiagnose bei übermässigem Schwitzen und erfordert das Vorliegen von Sexualproblemen und eines wiederholt bestätigten erniedrigten Testosteronwerts am Morgen. Dieser Artikel zeigt eine Übersicht über die häufigsten endokrinen Ursachen des vermehrten Schwitzens und die diagnostische Abklärung.
Abstract: Excessive sweating is a frequent symptom in the general practice, but quite a few patients report their sweating problems only when explicitly asked. The differentiation into night sweats on the one hand and general sweating on the other hand can give us first diagnostic hints. Based on their frequency, night sweats should also trigger questions about panic attacks or sleeping disorders. The most frequent hormonal causes for excessive sweating are the menopause and hyperthyroidism. Hypogonadism in the aging male is a rather rare cause for excessive sweating and must be associated with sexual problems and a repeatedly low morning testosterone. This article provides an overview about the most frequent hormonal causes of excessive sweating and the diagnostic approach.
Résumé: La transpiration excessive est un symptôme fréquent chez les patients au cabinet de médecine générale, mais non peu de patients ne déclarent de transpirer excessivement que lorsque le sujet est spécifiquement abordé. La séparation de la transpiration en sueurs nocturnes et en transpiration générale donne des premières informations. Sur la base de leur fréquence, les sueurs nocturnes devraient également déclencher des questions sur les attaques de panique ou les troubles du sommeil. Les causes hormonales les plus fréquentes de la transpiration excessive sont la ménopause et l’hyperthyroïdie. L’hypogonadisme chez l’homme vieillissant est une cause plutôt rare de transpiration excessive et son diagnostic nécessite en plus des symptômes sexuels et une baisse répétée de la testostérone matinale. Cet article donne un aperçu des causes hormonales les plus fréquentes de la transpiration excessive et sa démarche diagnostique.
Bibliografie
Prevalence of night sweats in primary care patients: an OKPRN and TAFP-Net collaborative study. J Fam Pract. 2002;51(5):452–456.
.Prevalence and disease burden of hyperhidrosis in the adult population. Dermatology. 2013;227(1):10–13.
.Nocturnal sweating – a common symptom of obstructive sleep apnoea: the Icelandic sleep apnoea cohort. BMJ Open. 2013;3(5).
Menopausal flushes: a neuroendocrine link with pulsatile luteninizing hormone secreation. Science. 1979;205(4408):823–825.
.Hyperthyroidism. Causes, clinical features, and diagnosis. Med Clin North Am. 1985;69(5):937–951.
.Karnofsky memorial lecture. An odyssey in the land of small tumors. J Clin Oncol. 1987;5(10):1502–1522.
.Clinical experience over 48 years with pheochromocytoma. Ann Surg. 1999;229(6):755–764; discussion 764–756.
Skin manifestations in acromegaly. Clin Dermatol. 2006;24(4):256–259.
.Modulation of body temperature and LH secretion by hypothalamic KNDy (kisspeptin, neurokinin B and dynorphin) neurons: a novel hypothesis on the mechanism of hot flushes. Front Neuroendocrinol. 2013;34(3):211–227.
.Endocrine effects, efficacy and tolerability of a 10.8-mg depot formulation of goserelin acetate administered every 13 weeks to patients with advanced prostate cancer. BJU Int. 1999;83(7): 801–806.
More Than Fever – Novel Concepts in the Regulation of Body Temperature by Thyroid Hormones. Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2020;128(6–07):428–431.
.Variable Cold-Induced Brown Adipose Tissue Response to Thyroid Hormone Status. Thyroid. 2017;27(1):1–10.
Diabetic autonomic neuropathy. Diabetes Care. 2003;26(5):1553–1579.
.Gustatory sweating in people with type 1 and type 2 diabetes mellitus: Prevalence and risk factors. Endocrinol Diabetes Metab. 2021;4(4):e00290.
The decline of androgen levels in elderly men and its clinical and therapeutic implications. Endocr Rev. 2005;26(6):833–876.
.Testosterone Therapy in Men With Hypogonadism: An Endocrine Society Clinical Practice Guideline. J Clin Endocrinol Metab. 2018;103(5):1715–1744.
Identification of late-onset hypogonadism in middle-aged and elderly men. N Engl J Med. 2010;363(2):123–135.
2015. Recommendations on the diagnosis, treatment and monitoring of hypogonadism in men. Aging Male. 2015;18(1):5–15.
,