Personality, Cardiovascular Disease, and Cancer:
First Results from the Heidelberg Cohort Study of the Elderly
Abstract
Abstract. Ten years ago a sample of N = 5.133 male and female subjects (age 28-74) responded to questionnaires including scales for personality, life style, work stress as well as questions on prevalent disease. We now report on the follow-up regarding self-reported incidence of cardiovascular disease and cancer. During a mean follow-up of 10 years, 257 participants had died. Of those alive, N = 4.010 (82%) participated in the follow-up. Of these, 120 and 180 persons reported incident cardiovascular disease and cancer, respectively. The incidence of cardiovascular disease could be significantly predicted by the personality factors “Emotional Lability”, “Behavioral Control” and “Type-A-Behavior” as well as by the “Rationality/Antemotionality”-scale according to Grossarth-Maticek. After controlling for age, gender and smoking behavior only the significant effect of “Emotional Lability” remained and the predictors according to Grossarth-Maticek had no incremental validity. Cancer could not be predicted by any personality factors.
Zusammenfassung. Vor 10 Jahren waren N = 5.133 männliche und weibliche Personen aus der Bevölkerung im Alter zwischen 28 und 74 Jahren mittels Fragebögen untersucht worden, die Skalen zu Persönlichkeit, Lebensstil, Stress am Arbeitsplatz sowie Fragen zum Gesundheitszustand und zu Lebensgewohnheiten enthielten. In der Follow-up-Studie, über die hier berichtet wird, wurden Selbstangaben zur gesundheitlichen Entwicklung zwischen damals und heute erhoben. Im Zentrum des Interesses standen die Diagnosen koronare Herzkrankheiten, Schlaganfall und Krebs. Im Follow-up-Zeitraum von durchschnittlich 10 Jahren sind 257 Studienteilnehmer verstorben. Von den Überlebenden haben insgesamt N = 4.010 Personen (82%) den Fragebogen ausgefüllt zurückgeschickt. Von diesen gaben 120 und 180 an, zwischenzeitlich an kardiovaskulären Krankheiten beziehungsweise an Krebs erkrankt zu sein. Das Auftreten der kardiovaskulären Erkrankungen war durch die Persönlichkeitsfaktoren “Emotionale Labilität“, “Verhaltenskontrolle“ und “Typ A-Verhalten“ sowie die Skala “Rationalität/Antiemotionalität“ nach Grossarth-Maticek in signifikantem Ausmaß vorhersagbar. Nach der Kontrolle von Alter, Geschlecht und Rauchen blieb lediglich der Effekt von “Emotionaler Labilität“ bestehen. Die auf Grossarth-Maticek zurückgehenden Skalen brachten demgegenüber kein Validitäts-Inkrement. Für das Auftreten von Krebs spielten Persönlichkeitsfaktoren keine Rolle.
References
1997). Using personality variables to predict cancer and heart disease. European Journal of Personality , 11 , 319– 342 .
(Gesundheitsbezogene Konstrukte. In K. Pawlik (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Differentielle Psychologie und Persönlichkeitsforschung. Band 5: Theorien und Anwendungsfelder der Differentiellen Psychologie. Göttingen: Hogrefe .
(in Druck)1992). Psychometric properties of modified Grossarth-Maticek and Eysenck inventories. Psychological Reports , 71 , 1251– 1263 .
(1993). Persönlichkeit, Stress und Krankheit: Untersuchungen zu den psychometrischen Gütekriterien der Krankheitsprädiktoren von Grossarth-Maticek und Eysenck. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie , 1 , 160– 182 .
(1976). Überprüfung der Fragebogendimension P (Psychotizismus) im Vergleich zu Extraversion und Neurotizismus. Zeitschrift für Klinische Psychologie , 5 , 1– 22 .
(1989). Self-report and medical record report agreement of selected medical conditions in the elderly. American Journal of Public Health , 79 , 1554– 1556 .
(1986). Validation of questionnaire information on risk factors and disease outcomes in a prospective cohort study of women. American Journal of Epidemiology , 123 , 894– 900 .
(1992). Revised NEO Personality Inventory and NEO Five Factor Inventory. Professional Manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources .
(1974). Eysenck-Persönlichkeits-Inventar (EPI) . Göttingen: Hogrefe .
(1997). Hostility and increased risk of mortality and acute myocardial infarction: the mediating role of behavioural risk factors. American Journal of Epidemiology , 146 , 142– 152 .
(1991). Personality, stress, and disease: an interactionist perspective. Psychological Inquiry , 2 , 221– 232 .
(1989). Der Fragebogen zur Erfassung gesundheitsbezogener Kontrollüberzeugungen (FEGK) [Questionnaire to measure belief in control over one’s own health status]. Zeitschrift für Klinische Psychologie , 28 , 285– 289 .
(v). Fragebogen zur sozialen Unterstützung (Kurzform; SOZU-K-22). Zeitschrift für Klinische Psychologie , 16 , 434– 436 .
(1990). Personality, stress, and disease. Description and validation of a new inventory. Psychological Reports , 66 , 355– 373 .
(1997). Agreement between questionnaire data and medical records of chronic diseases in middle-aged and elderly Finnish men and women. American Journal of Epidemiology , 145 , 762– 769 .
(1993). Reliability and validity of interview data on chronic diseases. Journal of Clinical Epidemiology , 46 , 181– 191 .
(1989). Applied logistic Regression . New York: Wiley .
(1991). Psycho-onkologische Forschung. In F. Meerwein (Hrsg.), Einführung in die Psycho-Onkologie (S. 15-57). Bern: Huber .
(1982). Aggressionsmotiv und Aggressionshemmung (2. Aufl.). Stuttgart: Huber .
(1963). Untersuchungen zur Persönlichkeit der Krebskranken. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychoanalyse , 9 , 246– 253 .
(1999). Differences in morbidity measures and risk factor identification using multiple data sources: the case of stroke. Journal of Epidemiology and Biostatistics , 4 , 47– 43 .
(2003). Personality variable differences between disease clusters. European Journal of Personality , 17 , 157– 177 .
(1994). Depression and the development of cancer: A Meta-Analysis. Social Sience and Medicine , 38 , 187– 192 .
(1999). Psychosocial factors of breast cancer: A meta-analysis. Health Psychology , 18 , 520– 531 .
(1995). Type A Behavior Pattern, personality factors, disease, and physiological reactivity: A meta- analytic update. Personality and Individual Differences , 18 , 491– 502 .
(2000). Das Typ-A-Verhaltensmuster und Hostility als eigenständige Risikofaktoren der koronaren Herzerkrankung . Frankfurt a.M.: VAS .
(1994). A prospective study concerning psychological characteristics of patients with breast cancer. Archives of Gynecology and Obstetrics , 194 , 201– 209 .
(2000). Hostility and the metabolic syndrome in older males: the Normative Aging Study. Psychosomatic Medicine , 62 , 7– 16 .
(1984). Coping and cancer prognosis. Journal of Psychosomatic Research , 28 , 363– 364 .
(2000). Marginal structural models and causal inference in epidemiology. Journal of Epidemiology and Biostatistics , 11 , 550– 560 .
(1997). Estimating the burden of disease: Comparing administrative data and self-reports. Medical Care , 35 , 932– 947 .
(1995). Validation of self-reported history of acute myocardial infarction: experience of the Minnesota Heart Survey Registry. Epidemiology , 6 , 67– 69 .
(1985). Optimism, coping and health: Assessment and implications of generalised outcome expectancies. Health Psychology , 4 , 219– 247 .
(1994). Disposition und Verhaltensmuster als potentielle Faktoren bei der Krebs- und Infarktgenese: Untersuchungen zu den psychometrischen Gütekriterien eines Fragebogens von Grossarth-Maticek. Deutsche Zeitschrift für Onkologie , 26 , 281– 298 .
(1997). Über zwiespältige Erfahrungen mit Fragebögen zum Kohärenzsinn. Diagnostica , 43 , 327– 346 .
(1992). Das State-Trait-Ärgerausdrucks-Inventar (STAXI) . Bern: Huber .
(1993). Krebspersönlichkeit - Ursache oder Folge der Krebserkrankung?. In F. A. Muthny & G. Haag (Hrsg.), Onkologie im psychosozialen Kontext (S. 11-26). Heidelberg: Asanger .
(1993). Psychosoziale Faktoren in der Karzinogenese: Zur Problematik der sogenannten Krebspersönlichkeit. Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie , 43 , 1– 9 .
(2000). Über das Subjektive im Objektiven - am Beispiel der Theorien einer psycho-sozialen Krebsgenese. In E. Schneider & S. Wittorf (Hrsg.), Psychosoziale Onkologie (S. 94-104). Lengerich: Pabst .
(1981). Psychological depression and 17-year risk of death from cancer. Psychosomatic Medicine , 43 , 117– 125 .
(1979). Family attitudes reported in youth as potential predictors of cancer. Psychosomatic Medicine , 41 , 287– 302 .
(2001). Effects of psychological stress and psychiatric disorders on blood coagulation and fibrinolysis: a behavioral pathway to coronary artery disease?. Psychosomatic Medicine , 63 , 531– 544 .
(2003). Korrelation, Kausalität und Persönlichkeit: Fakten und Trugschlüsse in der Ätiologieforschung. Psychologische Rundschau , 54 , 191– 193 .
(2003). Negative affect and mortality in older persons. American Journal of Epidemiology , 158 , 827– 835 .
(1990). Exaggerated social control and its relationship to the Type A behaviour pattern. Journal of Research in Personality , 24 , 258– 269 .
(1992). The TUPA scale: a self-report measure for the Type A subcomponent of time urgency and perpetual activation . Unpublished manuscript, University of Oklahoma, OK .
(1999). A systematic review of the mortality of depression. Psychosomatic Medicine , 61 , 6– 17 .
(2004). Personality and disease: Correlations of multiple trait scores with various illnesses. Journal of Health Psychology , 9 , 623– 643 .
(1976). Die Paranoid-Depressivitäts-Skala . Weinheim: Beltz-Test .
(