Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/1616-3443/a000136

Zusammenfassung.Hintergrund: In der vorliegenden Studie wird das Einbeziehen einer existenziellen Perspektive in ein kognitiv-behaviorales Schmerzbewältigungsprogramm empirisch überprüft. Die existenzielle Perspektive hat einen akkommodativen Schwerpunkt im Gegensatz zum assimilativen Fokus herkömmlicher Programme. Hypothesen: Beide Behandlungsgruppen sollten im Prä-Post-Vergleich eine signifikant geringere schmerzbedingte Behinderung als auch eine signifikant höhere Lebensqualität aufweisen. Die Experimentalgruppe sollte darüber hinaus einen signifikant höheren Therapieerfolg als die Kontrollgruppe aufweisen. Methode: 149 Patienten mit chronischen Schmerzen nahmen im Rahmen eines interdisziplinären Klinikaufenthaltes entweder an einer rein kognitiv-behavioralen Schmerzbewältigungsgruppe (n = 70) oder an einem existenziell ergänzten Gruppenprogramm (n = 79) teil. Die Auswertung der Prä-Post-Vergleiche erfolgte mit einer MANOVA mit Messwiederholung sowie nachfolgenden zweifaktoriellen Varianzanalysen mit Messwiederholung. Ergebnisse: Beide Behandlungsgruppen zeigen signifikante Verbesserungen bei großen Effektstärken. Die Experimentalgruppe zeigt darüber hinaus einen signifikant höheren Therapieerfolg hinsichtlich schmerzbedingter Behinderung bei kleiner Effektgröße. Weiterhin ergaben sich ein differenzieller Effekt für die Personen mit niedrigerem Ausbildungsgrad sowie höhere Zufriedenheitswerte für die existenzielle Intervention. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse zeigen, dass auch im Rahmen eines umfassenden stationären Klinikaufenthaltes die Implementierung einer existenziellen Intervention einen bedeutsamen zusätzlichen Effekt haben kann. Dies scheint insbesondere für die große Gruppe der Patienten mit formal niedrigerem Ausbildungsgrad zu gelten.


Integrating an existential perspective into a cognitiv behavioral group program for chronic pain. A controled clinical trial

Abstract.Background: The present study investigates the efficacy of a customary cognitive behavioral group-program for chronic pain in comparison with the same group-program that includes an existential perspective. The existential perspective comprises an accommodative focus in contrast to the more assimilative focus of customary programs. Hypotheses: Both treatment groups are expected to show a significantly lower pain-related disability and a significantly higher quality of life in a pre-post comparison. Furthermore, the experimental group expected show a significant higher therapeutic success. Methods: In the context of an interdisciplinary hospitalization 149 patients with chronic pain took part in either a cognitive-behavioral pain-management program (n = 70) or in a group program that included an existential perspective (n = 79). Repeated-measure multivariate analysis of variance (MAONVA) was used to test statistical significance, followed by repeated-measures analyses of variance (ANOVAs). Results: Both treatment groups show significant improvements with large effect sizes in addition. The experimental group shows, a significantly higher therapeutic success with a small effect size in regard to pain-related disability. However there is a differential effect for patients with a lower level of education and a larger contentment with the existential intervention. Conclusions: The results of this study suggest that the implementation of an existential intervention in an extensive hospitalization has a significant additional effect. This appears to apply especially to the large group of patients with a lower level of education.

Literatur

  • Baldwin, S. A. , Murray, D. M. , Shadish, W. R. (2005). Empirically Supported Treatments or Type I Errors? Problems With the Analysis of Data From Group-Administered Treatments. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 924–935. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Basler, H. D. , Kröner-Herwig, B. (1998). Psychologische Therapie bei Kopf- und Rückenschmerzen. München: Quintessenz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Brandtstädter, J. (2007). Hartnäckige Zielverfolgung und flexible Zielanpassung als Entwicklungsressourcen: Das Modell assimilativer und akkommodativer Prozesse. In J. Brandtstädter, U. Lindenberger (Hrsg.), Entwicklungspsychologie der Lebensspanne: Ein Lehrbuch. Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Branstetter-Rost, A. , Cushing, C. & Douleh, T. (2009). Personal Values and Pain Tolerance: Does a Values Intervention Add to Acceptance? The Journal of Pain, 10 (8), 887–892. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Breivik, H. , Collett, B. , Ventafridda, V. , Cohen, R. , Gallacher, D. (2010). Survey of chronic pain in Europe: prevalence, impact on daily life, and treatment. European Journal of Pain, 14, 170–175. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. First citation in articleGoogle Scholar

  • Dillmann, U. , Nilges, P. , Saile, H. , Gerbershagen, H. U. (1994). Behinderungseinschätzung bei chronischen Schmerzpatienten. Der Schmerz, 8, 100–110. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Faul, F. , Erdfelder, E. , Lang, A.-G. , Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175–191. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Frankl, V. E. (2002). Logotherapie und Existenzanalyse. Texte aus sechs Jahrzehnten. Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Franz, C. , Bautz, M. (2007). Interaktionsverhalten des Patienten mit „chronisch unbehandelbarem Schmerz”. In B. Kröner-Herwig, J. Frettlöh, R. Klinger, P. Nilges (Hrsg.), Schmerzpsychotherapie. Heidelberg: Springer. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Frede, U. (2007). Herausforderung Schmerz. Lengerich: Pabst Science Publishers. First citation in articleGoogle Scholar

  • Gatchel, R. J. , Okifuji, A. (2006). Evidence-based scientific data documenting the treatment and cost-effectiveness of comprehensive pain programs for chronic nonmalignant pain. Journal of Pain, 7, 779–793. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gebler, F. A. (2009). Die existentielle Perspektive in der Psychotherapie. Schwangau: Quellwasser. First citation in articleGoogle Scholar

  • Gebler, F. A. (2010). Integration einer existenziellen Perspektive in die kognitiv-behaviorale Therapie chronischer Schmerzen. Verhaltenstherapie, 20, 127–134. First citation in articleGoogle Scholar

  • Gerbershagen, H. U. , Lindena, G. , Korb, J. , Kramer, S. (2002). Gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Patienten mit chronischen Schmerzen, 16, 271–284. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hayes, S. C. (2008). Climbing Our Hills: A Beginning Conversation on the Comparison of Acceptance and Commitment Therapy and Traditional Cognitive Behavioral Therapy. Clinical Psychology: Science and Practice, 15 (4), 286–295. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hofmann, S. G. (2008). Acceptance and Commitment Therapy: New Wave or Morita Therapy? Clinical Psychology: Science and Practice, 15 (4), 280–285. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kleese, C. , Baumeister, H. , Bengel, J. , Härter, M. (2008). Somatische und psychische Komorbidität. Psychotherapeut, 53, 49–62. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kröner-Herwig, B. , Frettlöh, J. (2007). Behandlung chronischer Schmerzsyndrome: Plädoyer für einen multiprofessionellen Therapieansatz. In B. Kröner-Herwig, J. Frettlöh, R. Klinger, P. Nilges (Hrsg.), Schmerzpsychotherapie. Heidelberg: Springer. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kuhnt, O. , Haase, I. , Babel, S. , Klimczyk, K. (2010). Ist der Erfolg multimodaler Schmerztherapie von der Schulbildung abhängig? Schmerz, 24 (Suppl. 2), 99–100. First citation in articleGoogle Scholar

  • McCracken, L. M. , Eccleston, C. (2003). Coping or acceptance: what to do about chronic pain? Pain, 105, 197–204. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McCracken, L. M. , Eccleston, C. (2006). A comparison of the relative utility of coping and acceptance-based measures in a sample of chronic pain sufferers. European Journal of Pain, 10, 23–29. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McCracken, L. M. , Zhao-O’Brien, J. (2010). General psychological acceptance and chronic pain: There is more to accept than the pain itself. European Journal of Pain, 14, 170–175. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McCracken, L. M. , Eccleston, C. , Keefe, F. J. (2005). A prospective study of acceptance of pain and patient functioning with chronic pain. Pain, 109, 164–169. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • McCracken, L. M. , Vowles, K. E. , Gauntlett-Gilbert, J. (2007). A Prospective Investigation of Acceptance and Control-Oriented Coping with Chronic Pain. Journal of Behavioral Medicine, 30, 339–349. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Paez-Blarrina, M. , Luciano, C. , Gutierrez-Martinez, O. , Valdivia, S. , Ortega, J. , Rodriguez-Valverde, M. (2008). The role of values with personal examples in altering the functions of pain: Comparison between acceptance-based and cognitive-control-based protocols. Behaviour Research and Therapy, 46, 84–97. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Potreck-Rose, F. , Jacob, G. (2008). Selbstzuwendung, Selbstakzeptanz, Selbstvertrauen. Psychotherapeutische Interventionen zum Aufbau von Selbstwertgefühl. Stuttgart: Klett-Cotta. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rasch, B. , Friese, M. , Hofmann, W. & Naumann, E. (2010). Quantitative Methoden. Einführung in die Statistik für Psychologen und Sozialwissenschaftler. Band 2. Berlin-Heidelberg: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schmitz, U. , Saile, H. , Nilges, P. (1996). Coping with chronic pain: flexible goal adjustment as an interactive buffer against pain-related distress. Pain, 67, 41–51. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Siegrist, J. , Broer, M. , Junge, A. (1996). Profil der Lebensqualität chronisch Kranker. Manual. Göttingen: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Tait, R. C. , Chibnall, J. T. , Krause (1990). The Pain Disability Index: psychometric properties. Pain, 40, 171–182. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Vowles, K. E. , McCracken, L. M. (2008). Acceptance and Values-Based Action in Chronic Pain: A Study of Treatment Effectiveness and Process. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76 (3), 397–407. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Vowles, K. E. , McCracken, L. M. (2010). Comparing the role of psychological flexibility and traditional pain management coping strategies in chronic pain treatment outcomes. Behaviour Research and Therapy, 48, 141–146. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ware, J. E. , Sherbourne, C. D. (1992). The MOS 36-ltem Short-Form Health Survey (SF-36): I. Conceptual Framework and Item Selection. Medical Care, 30 (6), 473–483. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Yalom, I. D. (2000). Existentielle Psychotherapie. Köln: Edition Humanistische Psychologie. First citation in articleGoogle Scholar