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Übersichtsarbeit

Immunsuppressiva - Wirkungen, Nebenwirkungen und Interaktionen

Published Online:https://doi.org/10.1024/0040-5930/a000230

Immunsuppressiva sollen die Abstoßung des gespendeten Organs durch den Empfänger verhindern. Die Kenntnis der Wirkmechanismen der Immunsuppressiva sowie deren Nebenwirkungen und Interaktionen mit anderen Medikamenten ist Grundvoraussetzung für die Behandlung von transplantierten Patienten. Immunsuppression kann entweder durch eine Depletion, durch Blockierung der Aktivierung oder durch eine verminderte Proliferation von Lymphozyten erreicht werden. Immunsuppressiva umfassen sogenannte «small-molecule drugs», depletierende und nicht depletierende Antikörper, Fusionsproteine, intravenöse Immunglobuline und Glukokortikoide. «Small-molecule drugs» sind: Calcineurininhibitoren, Inhibitoren des «mammalian Target-of-Rapamycin», der Nukleotidsynthese sowie Azathioprin. Die Wirkmechanismen der am meisten verwendeten Immunsuppressiva werden in dieser Übersichtarbeit erklärt und ihre positiven und negativen Nebenwirkungen aufgezählt. Wirkung und Nebenwirkungen des Fusionsproteins Belatacept werden besonders behandelt. Interaktionen mit häufig verwendeten Medikamenten werden tabellarisch aufgelistet.

The central issue in organ transplantation remains suppression of allograft rejection. Immunosuppression can be achieved by depleting lymphocytes, diverting lymphocyte traffic, or blocking lymphocyte response pathways. Immunosuppressive drugs include small-molecule drugs, depleting and nondepleting protein drugs (polyclonal and monoclonal antibodies), fusion proteins, intravenous immune globulin, and glucocorticoids. Small-molecule immunosuppressive agents include calcineurin-inhibitors (cyclosporine, tacrolimus), Target-of-Rapamycin Inhibitors (Sirolimus, Everolimus), inhibitors of nucleotide synthesis and azathioprine. The review covers the mode of action of these drugs with a special focus on belatacept, a new promising fusion protein. Different immunsuppressive strategies mean also different safety profiles. Common side effects include the consequences of diminished immun response, i.e. infections and cancer (mainly involving the skin). Toxic side effects of immunosuppressive drugs range in a wide spectrum that involves almost every organ. The major interest of this toxic effects is the cardiovascular tolerance (with large differences from drug to drug), that are discussed seperately. The calcineurin- and mTOR-inhibitors are both metabolized by the CYP450 3A4 enzyme, which is also involved in the metabolism of many other drugs. The review discusses the most important interactions that in- or decreases the through level of these drugs.