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Original communication

Bipolar radiofrequency induced thermotherapy and 1064 nm Nd:Yag laser in endovenous occlusion of insufficient veins: short term follow up results

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000098

Background: The aim of this study is to report our results in main stem vein closure using the bipolar radiofrequency induced thermotherapy (RFITT) system and the 1064nm Nd:Yag laser. Patients and methods: 44 incompetent main stem veins (37 great saphenous veins, one lesser saphenous vein, and 6 anterior accessory saphenous veins) in 29 patients were treated using RFITT. 53 incompetent main stem veins (45 great saphenous veins, 4 lesser saphenous veins, and 4 anterior accessory saphenous veins) in 43 patients were treated endovenously with 1064 nm Nd:Yag laser. All patients underwent postoperative duplex scanning within a month after procedure, as well as a short interview regarding postoperative discomfort. Results: In main stem veins treated with RFITT, the success rate within the first month was 86,4 % (38 out of 44 veins). Complete failure rate was 13,6 % (6 out of 44 veins). In 53 main stem veins treated by 1064 nm Nd:Yag laser, the success rate was 100 %, consisting of 98,1 % complete success (52/53 veins), and 1,9 % partial success (1/53 veins). None of the patients treated with RFITT experienced postoperative adverse effects, whereas 13/43 (30,2 %) patients treated with laser had to use oral analgesics after the treatment, and 21/43 (48,8 %) patients reported transient skin changes, such as bruising or skin redness. Conclusions: RFITT system was fairly efficient in the short term for closure of main trunk veins, whereas longer term results are still scarce. Postoperative side effects of RFITT were minimal. 1064nm Nd:Yag laser, according to short term results, proved to be very effective for main stem vein closure. Postoperative side effects related to 1064 nm Nd:Yag endovenous laser treatment proved to be minor, transient, and acceptable.

Hintergrund: Das Ziel dieser Studie ist es, über die Ergebnisse der obliterierenden Behandlung der insuffizienten Venae saphenae durch Radiofrequenz induzierte Thermotherapie (RFITT) bzw. Laser 1064 nm Nd:Yag zu berichten. Patienten und Methoden: 44 insuffiziente Venae saphenae (davon 37 Venea saphenae magnae, eine Vena saphena parva, und 6 Venae saphenae accessoriae anteriores) bei 29 Patienten wurden mit RFITT behandelt. 53 insuffiziente Venae saphenae (davon 45 Venae saphenae magnae, 4 Venae saphenae parvae, und 4 Venae saphenae accessoriae anteriores) bei 43 Patienten wurden mit Laser 1064 nm Nd:Yag behandelt. Alle Patienten wurden nach einem Monat klinisch und duplexsonographisch im Hinblick auf den Behandlungserfolg und Nebenwirkungen untersucht. Ergebnisse: Von den 44 mit RFITT behandelten Venae saphenae waren 38 (86,4 %) Venen vollständig verschlossen und 6 (13,6 %) waren offen geblieben. Von den 53 mit Laser 1064 nm Nd:Yag behandelten Venae saphenae waren alle verschlossen, davon eine Vene partiell (1,9 %), und 52 vollständig (98,1 %). Bei keinem der mit RFITT behandelten Patienten zeigten sich nach der Behandlung Nebenwirkungen. Dagegen nahmen 13 der 43 (30,2 %) mit Laser behandelten Patienten Schmerztabletten und 21 von 43 (48,8 %) Patienten hatten Veränderungen der Haut (Hämatome und Rötungen). Schlussfolgerungen: Das RFITT System war relativ gut wirksam bezüglich Obliteration der Vena saphena. Die Nebenwirkungen nach Behandlung waren minimal. Die Anwendung des Lasers 1064 nm Nd: Yag war dagegen sehr wirksam bezüglich Obliteration. Die Nebenwirkungen nach der Behandlung mit Laser 1064 nm Nd: Yag waren temporär und akzeptabel.