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Original communication

Periprocedural risk and long-term outcome of intracranial angioplasty based on a single-centre experience

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000287

Background: Intracranial atherosclerotic stenosis is a major cause of stroke and yet there are currently no proven effective treatments for it. The SAMMPRIS trial, comparing aggressive medical management alone with aggressive medical management combined with intracranial angioplasty and stenting, was prematurely halted when an unexpectedly high rate of periprocedural events was found in the endovascular arm. The goal of our study is to report the immediate and long-term outcomes of patients with ≥ 70 % symptomatic intracranial atherosclerotic stenosis treated with balloon angioplasty and stent placement in a single centre. Patients and methods: This is a retrospective review of 37 consecutive patients with 42 procedures of ballon angioplasty and stenting for intracranial atherosclerotic stenosis (≥ 70 % stenosis) treated between 1999 and 2012. Technical success (residual stenosis ≤ 50 %), periprocedural success (no vascular complications within 72 hours), and long-term outcomes are reported. Results: Technical and periprocedural success was achieved in 90.5 % of patients. The within 72 hours periprocedural stroke/death rate was 7.1 % (4.8 % intracranial haemorrhage), and the 30-day stroke/death rate was 9.5 %. Thirty patients (81 %) had clinical follow-up at ≥ 6 months. During follow-up, 5 patients developed 6 ischemic events; 5 of them (17 %) were ipsilateral. The restenosis rate was 27 %, and the retreatment rate was 12 %. Conclusions: Our outcomes of the balloon angioplasty/stent placement for intracranial atherosclerotic stenosis are better than those in the SAMMPRIS study and compare favourably with those in large registries and observational studies.

Hintergrund: Die intrakranielle atherosklerotische Stenose ist eine der Hauptursachen von zerebralen Schlaganfällen, doch gibt es noch keine nachweislich wirksame Methode zu deren Behandlung. Die SAMMPRIS Studie verglich eine aggressive medikamentöse Behandlung mit einer aggressiven interventionellen Behandlung kombiniert mit intrakranieller Angioplastie und Stenting. Sie wurde vorzeitig abgebrochen, weil eine unerwartet hohe Zahl periprozeduraler Ereignisse im endovaskulären Studienarm auftrat. Das Ziel unserer Studie ist es, über die unmittelbaren und langfristigen Ergebnisse der Ballon-Angioplastie mit Stent-Implantation bei Patienten mit > 70 % symptomatischer intrakranieller atherosklerotischer Stenose an einem einzelnen Zentrum zu berichten. Patienten und Methoden: Dies ist eine retrospektive Analyse von 37 konsekutiven Patienten mit 42 Ballon-Angioplastien und Stenting, die zwischen 1999 und 2012 behandelt wurden. Technischer Erfolg (Reststenose ≤ 50 %), periprozeduraler Erfolg (keine vaskulären Komplikationen innerhalb von 72 Stunden) und Langzeit-Ergebnisse werden berichtet. Ergebnisse: Technischer und periprozeduraler Erfolg wurde in 90,5 % der Patienten erreicht. Periprozedural (bis 72 Stunden) traten Schlaganfall / Tod in 7,1 % (4,8 % intrakranielle Blutungen) ein, und die 30-Tage Rate an Schlaganfall/Tod betrug 9,5 %. Dreißig Patienten (81 %) konnten ≥ 6 Monate nachverfolgt werden. Während des Follow-up entwickelten 5 Patienten 6 ischämische Ereignisse, 5 von diesen (17 %) waren ipsilateral. Die Restenose-Rate betrug 27 %, 12 % wurden noch einmal behandelt. Schlussfolgerungen: Unsere Ergebnisse der Ballon-Angioplastie/Stent-Platzierung für intrakranielle atherosklerotische Stenosen sind besser als die in der SAMMPRIS Studie und vergleichbar mit denen in großen Registern und Beobachtungsstudien.