Abstract
Zielsetzung: Die Hausarztpraxis gilt als ideales Setting für die Tabakentwöhnung. Die bundesweite „ÄSP-kardio-Studie“ liefert aktuelle Daten zum Status quo der Tabakentwöhnung nach der „5 A-Strategie“ in deutschen Hausarztpraxen. Methodik: Zwischen 10/2011 und 03/2012 wurden über 4.000 Hausärzte repräsentativ befragt. Der Fragebogen wurde vorab einem Expert Review unterzogen, durch kognitive Interviews validiert und in einer Pilotstudie getestet. Ergebnisse: Routinemäßig erfassten 89 % der Hausärzte etwaigen Tabakkonsum („Assess“), 82 % rieten Rauchern zu einem Rauchstopp („Advise“) und 12 % vereinbarten schriftliche Ziele einer Entwöhnung („Agree“). Hilfestellungen („Assist“) in Form einer Kurzintervention fanden mit 72 % deutlich häufiger statt als in Form von Informationsmaterial (33 %) oder einer Entwöhnungstherapie (27 %). Etwa die Hälfte (54 %) vereinbarte Folgetermine zur Überprüfung des Rauchstopps („Arrange“). Das Angebot war von arzt-, praxis- sowie patientenspezifischen Faktoren abhängig und in den nordöstlichen Bundesländern unterdurchschnittlich. Acht von 10 Hausärzten (77 %) bewerteten ihre Maßnahmen als nicht erfolgreich. Schlussfolgerungen: Deutlich wird die suboptimale und ungleich verteilte Versorgung von Rauchern mit angemessenen Entwöhnungsmaßnahmen in deutschen Hausarztpraxen.
Objective: The family practice is said to be the ideal setting to initiate smoking cessation. The German nationwide study “ÄSP-kardio” delivers current data concerning the status quo of smoking cessation support offered in German family practices according to the “5 A’s strategy”. Methods: 4000 general practitioners were questioned in a representative survey between October 2011 and March 2012. Before that, the questionnaire had been revised by experts, validated by cognitive interviews and tested in a pilot study. Results: 89 % of the general practitioners assessed tobacco consumption among their patients (“Assess”), 82 % advised smokers to stop smoking (“Advise”) and 12 % fixed a written agreement on smoking cessation objectives as a matter of routine. Assistance (“Assist”) in the form of a brief intervention was much more commonly offered (72 %) than in the form of providing information leaflets (33 %) or offering a smoking cessation therapy (27 %). About half of the questioned general practitioners (54 %) arranged a follow-up appointment to check if patients succeeded in quitting smoking (“Arrange”). The support offered depended on the general practitioner himself/herself, on the condition and location of the practice as well as on patient specific factors. In the federal states (Bundesländer) located in the northeast of Germany, the support offered was below average. Eight out of ten general practitioners (77 %) said that their methods were not successful. Conclusion: The suboptimal and unequally distributed care of smokers offering appropriate smoking cessation measures in Germany’s primary care becomes evident.
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