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Published Online:https://doi.org/10.1024/0939-5911.a000335

Fragestellung: Es wurde anhand eines Entlassungsjahrganges stationär behandelter pathologischer Glücksspieler untersucht, wie hoch die katamnestische Erfolgsquote, definiert als Glücksspielfreiheit zum Nachbefragungszeitpunkt, ist. Weiter wurden die Anlässe für erneutes Glücksspielen und Veränderungen der Involvierheit in das Glücksspielen untersucht. Ferner wurde der Frage nachgegangen, wie sich die Lebenssituation der Betreffenden entwickelt hat, und ob sich spezifische Risikofaktoren für die Aufrechterhaltung von Glücksspielfreiheit bestimmen lassen. Methodik: Erhoben wurden soziodemographische Merkmale, Kennzeichen des Störungsverlaufes, die gedankliche und emotionale Involviertheit in das Glücksspielen, komorbide Störungen sowie Behandlungsmerkmale. Datenbasis: Untersucht wurden 617 Patienten, die zwischen dem 01. 10. 2009 und dem 30. 09. 2010 mit der Zuweisungsdiagnose Pathologisches Glücksspielen in fünf Fachkliniken für Psychosomatik und Abhängigkeitserkrankungen behandelt wurden. Die Messungen fanden statt bei Aufnahme (T1), bei Entlassung (T2) und 12 Monate nach der Behandlung (T3). Ergebnisse: Die Rücklaufquote lag bei 55,9 % (N = 345). Die katamnestische Erfolgsquote lag berechnet auf Basis der Gesamtstichprobe bei 39,7 % und berechnet auf Basis der Katamneseantworter bei 71,0 %. Die soziale und ökonomische Situation hat sich für einen erheblichen Teil der Befragten verbessert. Als Risikofaktoren für die Aufrechterhaltung von Glücksspielfreiheit erwiesen sich: Eine geringe Fähigkeit zum Umgang mit negativ getönten Affekten, eine hohe Anzahl von Spieltagen pro Monat, eine hohe kognitive und emotionale Involviertheit in das Glücksspielen, eine geringe Anzahl glücksspielfreier Tage vor Behandlungsbeginn, sowie das Vorliegen von Arbeitslosigkeit. Schlussfolgerungen: Die Rücklaufquote kann als gut bewertet werden. Die katamnestischen Erfolgsquoten sind vergleichbar denen aus der Behandlung alkoholabhängiger Patienten. Sie liegen über denjenigen, die von ambulanten Behandlungsprogrammen berichtet werden. In zukünftigen Katamnesestudien sollten die bisher identifizierbaren Risikofaktoren für die Aufrechterhaltung von Glücksspielfreiheit genauer untersucht werden. Weiter sollten Wege gefunden werden, die Rücklaufquoten noch zu verbessern.


Multicentric follow-up survey of inpatients treated for pathological gambling

Aims: A group of inpatients treated for pathological gambling was questioned one year after discharge in order to determine the success rate, defined as absence of pathological gambling at time of follow-up questioning. Further, causes for resumption of gambling and changes to pathological gambling behavior were researched. It was also asked how the patients’ lives had developed in the meantime and whether there were specific risk factors to remaining free from pathological gambling. Methods: Data were collected on sociodemographic characteristics, cognitive and emotional involvement in gambling, comorbid disorders, and characteristics of treatment. Data: This study used a sample of 617 inpatients who had been diagnosed with pathological gambling prior to treatment and had started their treatment between 1 October 2009 and 30 September 2010 in one of five clinics for psychosomatic and addictive disorders. They were questioned at the beginning of inpatient treatment (T1), at discharge (T2), and 12 months after discharge from treatment (T3). Results: The response rate was 55.9 % (N = 345). The follow-up success rate was 39.7 % based on the complete sample and 71.0 % based on the sample of all responders. The socioeconomic situation improved for the majority of subjects. Risk factors to remaining free from pathological gambling were low ability to cope with negative emotions, high cognitive and emotional involvement in pathological gambling, high average number of days per month spent gambling prior to treatment, low number of days spent without gambling prior to treatment, and unemployment. Conclusions: The response rate can be considered good. Follow-up success rates are similar to those found in inpatient treatment of alcohol addiction and higher than success rates for outpatient treatments. Future studies should aim to specifically research the identified risk factors to remaining free from pathological gambling and find means of further improving response rates.

Literatur

  • Bernhard, B. , Crossman, E. & Cross, C. (2007). Evaluation of state-funded problem gambling treatment programs in Nevada. Las Vegas: University of Nevada. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bondolfi, G. , Osiek, C. & Ferroro, F. (2000). Prevalence estimates of pathological gambling in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinavica, 101, 473 – 475. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bottlender, M. , Spanagel, R. & Soyka, M. (2007). One drink, one drunk – controlled drinking by alcoholics? 3-year-outcome after intensive outpatient treatment. Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie 57, 32 – 8. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Blaszczynski, A. (1993). The comparative effectiveness of behavioural hospital and self-help programs in the treatment of pathological gambling. New South Wales Health Department. First citation in articleGoogle Scholar

  • Deutsche Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (Hrsg.) (2001). Dokumentationsstandards III für die Evaluation der Behandlung von Abhängigen. Sucht, 47, Sonderheft 2, 20 – 91. First citation in articleGoogle Scholar

  • Deutsche Hauptstelle für Suchtfragen e.V. (DHS) (Hrsg.) (2004). Deutscher Kerndatensatz Katamnese. 10. 04. 2008. Verfügbar unter www.dhs.de. First citation in articleGoogle Scholar

  • Deutsche Hauptstelle für Suchtfragen e.V. (DHS) (Hrsg.). (2008). Deutscher Kerndatensatz zur Dokumentation im Bereich der Suchtkrankenhilfe. Zugriff am 23. 07. 2008. Verfügbar unter www.dhs.de. First citation in articleGoogle Scholar

  • Dilling, H. , Mombour, W. & Schmidt, M. H. (Hrsg.). (2005). Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD 10 Kapitel V (F). Klinisch-diagnostische Leitlinie. Bern: Hans Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Fachausschuss Psychosomatik des AHG-Wissenschaftsrates (Hrsg.). (2004). Basisdokumentation Psychosomatik der AHG. Düsseldorf: Eigenverlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Fachausschuss Sucht des AHG-Wissenschaftsrates (Hrsg.). (2007a). Basisdokumentation Sucht der AHG. Düsseldorf: Eigenverlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Fachausschuss Sucht des AHG-Wissenschaftsrates (Hrsg.) (2007b). Katamnese Sucht 2008. Düsseldorf: Eigenverlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Feigelman, W. , Kleinman, P. H. , Lesieur, H. R. , Millman, R. B. & Lesser, M. L. (1995). Pathological gambling among methadone patients. Drug and Alcohol Dependence, 39, 75 – 81. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hall, G. W. , Carriero, N. J. , Takushi, R. Y. , Montoya, I. D. , Preston, K. L. & Gorelick, D. A. (2000). Pathological gambling among cocaine-dependent outpatients. American Journal of Psychiatry, 157, 1127 – 1133. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Johansson, A. , Grant, J. E. , Kim, S. W. , Odlaug, B. L. & Götestam, K. G. (2009). Risk factors for problematic gambling: A critical literature review. Journal of Gambling Studies, 25, 67 – 92. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Küfner, H. , Feuerlein, W. & Huber, M. (1988). Die stationäre Behandlung von Alkoholabhängigen: Merkmale von Patienten und Behandlungseinrichtungen, katamnestische Ergebnisse. Suchtgefahren; 34, 157 – 271. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ladouceur, R. (2005). Controlled Gambling for Pathological Gamblers. Journal of Gambling Studies, 21, 51 – 59. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lesieur, H. R. & Blume, S. B. (1991). Evaluation of patients treated for pathological gambling in a combined alcohol, substance abuse and pathological gambling treatment unit using the addiction severity index. British Journal of Addiction, 86, 1017 – 1028. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lorains, F. K. , Cowlishaw, S. & Thomas, S. A. (2011). Prevalence of comorbid disorders in problem and pathological gambling: Systematic review and meta-analysis of population-surveys. Addiction, 106, 490 – 498. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lutz, G. M. , Gonnemann, M. E. , Muielenburg, R. , Dietzenbach, K. & Park, K. H. (2010). Iowa gambling treatment outcomes system: Year 5. Unpublished Paper, University of Northern Iowa at Cedar Falls. First citation in articleGoogle Scholar

  • Meyer, C. , Rumpf, H.-J. , Kreuzer, A. , de Brito, S. , Glorius, S. , Jeske, C. et al. (2011). Pathologisches Glücksspielen und Epidemiologie (PAGE): Entstehung, Komorbidität, Remission und Behandlung. Endbericht an das Hessische Ministerium des Inneren und für Sport. Universitätsmedizin Greifswald/Universität zu Lübeck. First citation in articleGoogle Scholar

  • Meyers, A. W. , May, R. K. , Steenbergh, T. A. & Whelan, J. P. (2000). Guided self-change for problem gambling. Paper presented at the annual convention of the association for advancement of behaviour therapy, New Orleans, LA. First citation in articleGoogle Scholar

  • Missel, P. , Schneider, B. , Bachmeier, R. , Funke, W. , Garbe, D. , Herder, F. et al. (2010). Effektivität der stationären Suchtrehabilitation – FVS-Katamnese des Entlassjahrgangs 2007 von Fachkliniken für Alkohol und Medikamentenabhängige. Sucht aktuell, 2010, 1, 9 – 20. First citation in articleGoogle Scholar

  • Marlatt, G. A. & Witkiewitz, K. (2005). Relapse prevention for alcohol and drug problems. In G. A. Marlatt & D. M. Donovan (Eds.), Relapse prevention: Maintenance strategies in the treatment of addictive behaviors (2nd ed., pp. 1 – 44). New York: Guilford. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petry, J. (2001). Übersicht aller katamnestischer Studien zur ambulanten und stationären Behandlung von „Pathologischen Glücksspielern“ in Deutschland. Verhaltenstherapie & Verhaltensmedizin, 22, 103−121. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petry, J. (2003). Glücksspielsucht. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petry, J. , Füchtenschnieder-Petry, I. , Brück, T. & Vogelgesang, M. (2013). Pathologisches Glücksspielen. Suchtmedizinische Reihe Band 6. Hamm: Deutsche Hauptstelle für Suchtfragen. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petry, J. , Peters, A. & Baulig, T. (2013). Kurzfragebogen zum Glücksspielverhalten (KFG). In: V. Premper, J. Petry, A. Peters, T. Baulig, B. Sobottka & T. Fischer: Glücksspielskalen für Screening und Verlauf (GSV). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petry, N. (2005). Pathological gambling – etiology, comorbidity and treatment. Washington: American Psychological Association. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Premper, V. (2006). Komorbide psychische Störungen bei Pathologischen Glücksspielern. Lengerich: Pabst. First citation in articleGoogle Scholar

  • Premper, V. , Sobottka, B. & Fischer, T. (2007). Der Schweriner Fragebogen zum Glücksspielen. Praxis Klinische Verhaltensmedizin und Rehabilitation 2007, 28, 244 – 249. First citation in articleGoogle Scholar

  • Premper, V. , Schwickerath, J. , Missel, P. , Feindel, H. , Zemlin, U. & Petry, J. (2009a). Glücksspielanamnese. AHG Fachgruppe Pathologisches Glücksspielen/Pathologischer PC-Gebrauch. Lübstorf: Eigenverlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Premper, V. , Schwickerath, J. , Missel, P. , Feindel, H. , Zemlin, U. & Petry, J. (2009b). Zusatzfragebogen Pathologisches Glücksspielen. AHG Fachgruppe Pathologisches Glücksspielen/Pathologischer PC-Gebrauch. Lübstorf: Eigenverlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Premper, V. & Schulz, W. (2008). Komorbidität bei Pathologischem Glücksspiel. Sucht 54, 131 – 140. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Premper, V. , Sobottka, B. & Fischer, T. (2013). Der Schweriner Fragebogen zum Glücksspielen (SFG). In: V. Premper, J. Petry, A. Peters, B. Baulig, B. Sobottka & T. Fischer (Hrsg.), Glücksspielskalen für Screening und Verlauf (GSV). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Raylu, N. & Oei, T. (2010). A cognitive behavioural therapy programme for problem gambling. London: Routledge. First citation in articleGoogle Scholar

  • Stinchfield, R. & Winters, K. (1996). Treatment effectiveness of six state-supported compulsive gambling treatment programs in Minnesota. Unpublished Paper, Toronto: Problem Gambling Institute of Ontario. First citation in articleGoogle Scholar

  • Stinchfield, R. , Winters, K. & Dittel, C. (2008). Evaluation of state-supported pathological gambling treatment in Minnesota. Final report, presented to compulsive/problem gambling services program. Minnesota Department of Human Services. First citation in articleGoogle Scholar

  • Taber, J. I. , Mc Cormick, R. A. , Russo, A. M. , Adkins, B. J. & Ramirez, L. F. (1987). Follow-up of pathological gamblers after treatment. American Journal of Psychiatry, 144, 757 – 761. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Tecklenburg, H.-J. (2012). Ambulante Rehabilitation bei pathologischem Glücksspiel. Suchtmedizin, 5, 207 – 215. First citation in articleGoogle Scholar

  • VDR – Verband Deutscher Rentenversicherungsträger (Hrsg.). (2001). Empfehlungen der Spitzenverbände der Krankenkassen und Rentenversicherungsträger für die medizinische Rehabilitation bei Pathologischem Glücksspielen. Unveröffentlichte Empfehlungen. First citation in articleGoogle Scholar

  • Vierhaus, M. , Ewering, J. , Klein, F. , Ködding, C. & Petry, J. (2012). Zur Validität des Modells zur psychischen Vulnerabilität der Glücksspielsucht. Sucht, 58, 183 – 193. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Volberg, R. A. , Abbot, M. W. , Rönnberg, S. & Munck, I. M. F. (2001). Prevalence and risks of pathological gambling in Sweden. Acta Psychiatrica Scandinavica, 1004, 250 – 256. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar