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Original Paper

DSM-5 alcohol use disorder features among treatment-seeking older adults

Published Online:https://doi.org/10.1024/0939-5911/a000550

Abstract.Background: The number of older adults with alcohol use disorder (AUD) is expected to rise. Adapted treatments for this group are lacking and information on AUD features in treatment seeking older adults is scarce. The international multicenter randomized-controlled clinical trial “ELDERLY-Study” with few exclusion criteria was conducted to investigate two outpatient AUD-treatments for adults aged 60+ with DSM-5 AUD. Aims: To add to 1) basic methodological information on the ELDERLY-Study by providing information on AUD features in ELDERLY-participants taking into account country and gender, and 2) knowledge on AUD features in older adults seeking outpatient treatment. Methods: baseline data from the German and Danish ELDERLY-sites (n=544) were used. AUD diagnoses were obtained with the Mini International Neuropsychiatric Interview, alcohol use information with Form 90. Results: Lost control, desired control, mental/physical problem, and craving were the most prevalent (> 70 %) AUD-symptoms. 54.9 % reported severe DSM-5 AUD (moderate: 28.2 %, mild: 16.9 %). Mean daily alcohol use was 6.3 drinks at 12 grams ethanol each. 93.9 % reported binging. More intense alcohol use was associated with greater AUD-severity and male gender. Country effects showed for alcohol use and AUD-severity. Conclusion: European ELDERLY-participants presented typical dependence symptoms, a wide range of severity, and intense alcohol use. This may underline the clinical significance of AUD in treatment-seeking seniors.


Klinische Charakteristika von DSM-5 Alkoholkonsumstörungen bei behandlungssuchenden älteren Erwachsenen

Zusammenfassung.Hintergrund: Für die Zukunft wird ein Anstieg des Anteils älterer Menschen mit Alkoholkonsumstörung (AKS) in westlichen Ländern erwartet. An die Bedürfnisse dieser Gruppe angepasste Interventionen fehlen bislang. Über die klinischen Merkmale behandlungssuchender Senioren mit AKS ist wenig bekannt. In der internationalen, multizentrischen, randomisiert-kontrollierten Therapiestudie „ELDERLY-Study” mit wenigen Ausschlusskriterien wurden zwei kurze ambulante Interventionen für Erwachsene im Alter 60+ mit AKS nach DSM-5 untersucht. Ziele: 1) Die Informationen zur Methodik der ELDERLY-Studie um Informationen zu den klinischen Merkmalen der AKS in der Stichprobe und in Subgruppen nach Geschlecht und Land zu ergänzen und 2) Informationen über AKS-Merkmale bei behandlungssuchenden älteren Menschen bereitzustellen . Methoden: Verwendet wurden Baselinedaten der dänischen und deutschen Studienteilnehmer (n=544). DSM-5 AKS-Diagnosen wurden mit dem Mini International Neuropsychiatric Interview, Alkoholkonsum mit der Form 90 erhoben. Ergebnisse: Kontrollverlust, erfolglose Kontrollversuche, Konsum trotz körperlicher und/oder seelischer Konsequenzen und Craving waren die häufigsten AKS-Symptome (> 70 %). 54.9 % berichteten eine schwergradige AKS, (mittelgradig: 28.2 %, leichtgradig: 16.9 %). Die durchschnittliche tägliche Trinkmenge betrug 6.3 Standardgetränke á 12 Gramm Ethanol. 93.9 % berichteten Rauschtrinken. Ein stärker ausgeprägtes Konsumverhalten war mit höherem AKS-Schweregrad und männlichem Geschlecht assoziiert. Unterschiede zwischen den Ländern zeigten sich für Konsummuster und Schweregrad. Schlussfolgerungen: ELDERLY-Teilnehmer aus zwei europäischen Ländern zeigten typische Abhängigkeitssymptome, intensive Konsummuster und alle AKS-Schweregrade. Diese Befunde unterstreichen die klinische Bedeutsamkeit von Symptomberichten bei behandlungssuchenden Senioren mit AKS.

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