The Improvement of Individually Defined Problem Behaviors During a Telephone-Assisted Self-Help Intervention for Parents of Pharmacologically Treated Children with ADHD
Abstract
Abstract.Background: This study examined change in individually defined problem behaviors during a telephone-assisted self-help (TASH) intervention for parents of children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Method: Parents of children with ADHD and functional impairment despite methylphenidate treatment participated in a 12-month TASH intervention (8 self-help booklets plus up to 14 counseling telephone calls). The severity of three individually defined target problems, of ADHD symptoms, and oppositional symptoms were rated at baseline and after 6 and 12 months; parental satisfaction with the intervention was assessed after 12 months. The problems were categorized according to the type of behavior and the disorder to which they were related (ADHD vs. oppositional symptoms). Results: Repeated measures analyses of variance revealed a significant decrease in problem severity during the intervention. The change in problem severity was greater than the change in ADHD and oppositional symptoms. Correlations between problem severity and symptom severity were low to moderate. Correlations between the change in problem severity and parental satisfaction were moderate. Discussion: The decrease in the individual problem severity during TASH is stronger than the decrease in ADHD and oppositional symptoms. Individually defined problems should be attended to in psychotherapy research to avoid underestimating the benefit of interventions by solely considering standardized measures.
Zusammenfassung.Hintergrund: Die Studie untersuchte die Veränderung individuell definierter Verhaltensprobleme während einer telefonassistierten Selbsthilfe-Intervention (TASH) für Eltern von Kindern mit einer Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS). Methoden: Eltern von 33 Schulkindern mit ADHS, die trotz einer Behandlung mit Methylphenidat residuale Funktionseinschränkungen aufwiesen, nahmen an einer 12-monatigen TASH-Intervention teil (8 Selbsthilfe-Hefte plus bis zu 14 telefonische Beratungsgespräche). Die Eltern schätzten die Ausprägung dreier individuell definierter Zielprobleme sowie die ADHS- und oppositionelle Symptomatik der Kinder zu Beginn, nach 6 und 12 Monaten ein. Zusätzlich beurteilten sie nach der TASH-Intervention ihre Behandlungszufriedenheit. Zur Vorbereitung der statistischen Analysen wurden die individuell definierten Probleme verschiedenen Verhaltens- und Störungskategorien (ADHS vs. oppositionelle Störung) zugeordnet. Ergebnisse: Varianzanalysen mit Messwiederholung ergaben kategorienübergreifend eine starke Verringerung der Problemstärke während der Interventionszeit. Die Problemstärke verringerte sich stärker als die allgemeine ADHS- und oppositionelle Symptomatik. Es zeigten sich geringe bis mittlere Korrelationen zwischen der Problemstärke und der ADHS- und oppositionellen Symptomatik sowie mittlere Korrelationen zwischen der Veränderung der Problemstärke und der elterlichen Behandlungszufriedenheit. Diskussion: Veränderungen während einer TASH-Intervention zeigen sich stärker in individuell definierten Problemen als in Symptomfragebögen. Individuell definierte Probleme sollten neben standardisierten Verfahren in der Psychotherapieforschung Berücksichtigung finden, um eine Unterschätzung des Nutzens von Interventionen durch eine alleinige Betrachtung der allgemeinen Symptomatik zu vermeiden.
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