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Themenschwerpunkt

Das Heidelberger Frühbehandlungszentrum für junge Menschen in Krisen – ein Modell zur kooperativen Versorgung von Jugendlichen und jungen Erwachsenen

Published Online:https://doi.org/10.1024/1661-4747/a000237

Die Adoleszenz bezeichnet die Lebensphase im Übergang zwischen Kindheit und Erwachsenenalter. Sie geht mit erheblichen biologischen und psychosozialen Veränderungen einher und birgt ein erhöhtes Risiko für das Erstauftreten psychischer Erkrankungen. Da eine psychische Störung während der Adoleszenz oftmals zu einer Beeinträchtigung wesentlicher Entwicklungsschritte führt, sind negative Auswirkungen auf den weiteren Lebens- und Krankheitsverlauf sehr häufig. Früherkennung und Frühbehandlung sind daher erklärte gesundheitspolitische Ziele, die jedoch in der Versorgungsrealität nicht immer verwirklicht werden. Ein großes Problem der sogenannten Adoleszentenpsychiatrie ist der Kontinuitätsabbruch der Helfersysteme bei Erreichen der Volljährigkeit. Das Heidelberger Frühbehandlungszentrum stellt seit mehr als 10 Jahren eine Einheit zur interdisziplinären Versorgung von Jugendlichen und Erwachsenen mit psychischen Störungen dar. Die Kliniken für Allgemeine Psychiatrie und Kinder- und Jugendpsychiatrie des Universitätsklinikums Heidelberg versorgen hier gemeinsam junge Menschen in seelischen Krisen. Besondere Kennzeichen des Frühbehandlungszentrums sind: Flexibles Behandlungssetting (stationär, tagesklinisch, ambulant, aufsuchend) mit Behandlerkontinuität; funktionsorientierter Behandlungsansatz mit Fokus auf adoleszenten-typischen Problemen; Kurzzeitbehandlung, psychosoziale Unterstützung mit Weichenstellung und Perspektivklärung. Das Heidelberger Frühbehandlungszentrum stellt ein Beispiel integrativer und interdisziplinärer adoleszentenpsychiatrischer Versorgung dar.


The “Heidelberg Early Intervention Centre” – a model of collaborative mental health care for adolescents and young adults

The phase of ‘adolescence’ or ‘youth’ represents the transition period from childhood towards adulthood. This period is usually accompanied by considerable biological and psychosocial changes, and goes along with an increased risk for the manifestation of mental disorders. Psychiatric disorders in youth often lead to a disturbance of essential developmental tasks; thus, negative consequences for the future life course and health prognosis are very common. Early detection and intervention of mental health problems are important goals of current health care policies; however, they often lack implementation in real-life settings. One of the major problems of youth mental health is the discontinuity of care when individuals reach legal age. For more than a decade, the Heidelberg Early Intervention Centre represents an interdisciplinary mental health care unit for the treatment of adolescents and young adults with psychiatric disorders. Here, the Departments of General Psychiatry and Child and Adolescent Psychiatry at the University Hospital Heidelberg provide joint support for youth in mental crisis. Unique features of the Heidelberg Early Intervention Centre are: flexible treatment setting (inpatient unit, day-clinic, outpatient-service, and outreach capacities) allowing continuity of the therapeutic team; functioning-oriented approach with focus on adolescent-specific problems; short-term treatment including psychosocial support for the development of future life perspectives. In general, the Heidelberg Early Intervention Centre constitutes an example of integrative and interdisciplinary youth mental health care.

Literatur

  • Allemani, C., Weir, H. K., Carreira, H., Harewood, R., Spika, D., Wang, X. S. , … & the CONCORD Working Group (2015). Global surveillance of cancer survival 1995–2009: analysis of individual data for 25 676 887 patients from 279 population-based registries in 67 countries (CONCORD-2). The Lancet, 385, 977–1010. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • An der Heiden & Häfner, H. (2000). The epidemiology of onset and course of schizophrenia. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 250, 292–303. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Blakemore, S. J., Choudhury, S. (2006). Development of the adolescent brain: implications for executive function and social cognition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 296–312. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Brunner, R., Resch, F. (2008). Zur Abgrenzung der Borderline-Persönlichkeitsstörung von schweren Adoleszenzkrisen im Jugendalter. In R. Brunner & F. Resch (Hrsg.), Borderline-Störungen und selbstverletzendes Verhalten bei Jugendlichen (S. 134–146). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. First citation in articleGoogle Scholar

  • Giedd, J. N. (2004). Structural magnetic resonance imaging of the adolescent brain. Annuals of the New York Academy of Science, 1021, 77–85. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Giedd, J. N., Blumenthal, J., Jeffries, N. O., Castellanos, F. X., Liu, H., Zijdenbos, A., … Rapoport, J. L. (1999). Brain development during childhood and adolescence: a longitudinal MRI study. Nature Neuroscience, 2, 861–863. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kaess, M., Brunner, R., Parzer, P., Carli, V., Apter, A., Balazs, J., … Wasserman, D. (2014). The value of risk-behavior screening for identifying adolescents with mental health problems in Europe. European Child and Adolescent Psychiatry, 23, 611–620. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kaess, M., Resch, F. (2015). Prävention psychischer Störungen in der Adoleszenz und im jungen Erwachsenenalter. In W. Rössler & V. Ajdacic-Gross (Hrsg.), Prävention psychischer Störungen. Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Karow, A., Bock, T., Naber, D., Löwe, B., Schulte-Markwort, M., Schäfer, I., … Lambert, M. (2013). Die psychische Gesundheit von Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen – Teil 2: Krankheitslast, Defizite des deutschen Versorgungssystems, Effektivität und Effizienz von «Early Intervention Services». Fortschritte der Neurologie und Psychiatrie, 81, 628–638. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kessler, R. C., Berglund, P., Demler, O., Jin, R., Merikangas, K. R., Walters, E. E. (2005). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Archives of General Psychiatry, 62, 593–602. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Koch, E., Wolf, R. C. (2014). Das Adoleszentenprojekt in Heidelberg. In B. G. Schimmelmann & F. Resch F (Hrsg), Juvenile Psychosen: Entwicklungspsychopathologie, Früherkennung und Behandlung (S. 455–459). Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Lambert, M., Bock, T., Naber, D., Löwe, B., Schulte-Markwort, M., Schäfer, I., … Karow, A. (2013). Die psychische Gesundheit von Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen – Teil 1: Häufigkeit, Störungspersistenz, Belastungsfaktoren, Service-Inanspruchnahme und Behandlungsverzögerung mit Konsequenzen. Fortschritte der Neurologie und Psychiatrie, 81, 614–627. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Paus, T. (2005). Mapping brain maturation and cognitive development during adolescence. Trends in Cognitive Sciences, 9, 60–68. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ravens-Sieberer, U., Wille, N., Bettge, S., Erhart, M. (2007). Psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz, 50, 871–878. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ravens-Sieberer, U., Wille, N., Erhart, M., Bettge, S., Wittchen, H. U., Rothenberger, A. , … the BELLA study group. (2008). Prevalence of mental health problems among children and adolescents in Germany: results of the BELLA study within the National Health Interview and Examination Survey. European Child and Adolescent Psychiatry, 17, 22–33. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Resch, F., Herpertz, S. C. (in Druck). Die kooperative Adoleszentenstation in Heidelberg: Das «Frühbehandlungszentrum für Junge Menschen in Krisen» – FBZ. In G. Lehmkuhl & F. Resch (Hrsg.), Psychotherapie des jungen Erwachsenenalters. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Resch, F., Weisbrod, M. (2012). Kooperative Versorgung Jugendlicher und junger Erwachsener. In J. Fegert, C. Eggers & F. Resch (Hrsg.), Psychiatrie und Psychotherapie des Kinders- und Jugendalters (S. 241–247). Heidelberg: Springer. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sisk, C. L., Foster, D. L. (2004). The neural basis of puberty and adolescence. Nature Neuroscience, 7, 1040–1047. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Spear, L. P. (2000). The adolescent brain and age-related behavioral manifestations. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 24, 417–463. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Thomann, P., Kaess, M. (2014). Konzeptpapier des Frühbehandlungszentrums Heidelberg. Heidelberg: Zentrum für psychosoziale Medizin. First citation in articleGoogle Scholar

  • Weisbrod, M., Koch, E., Eichstädter, R., Resch, F., Mundt, C. (2005). Das Heidelberger Frühbehandlungszentrum – die gemeinsame Behandlung von adoleszenten Patienten durch Allgemeine und Kinder- und Jugendpsychiatrie. Psychotherapie und Psychiatrie, 6, 314–317. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wilke, M., Krageloh-Mann, I., Holland, S. K. (2007). Global and local development of gray and white matter volume in normal children and adolescents. Experimental Brain Research, 178, 296–307. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar