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Originalia

Gesundheitsverhalten von Hautkrebspatienten während der Melanomnachsorge

Published Online:https://doi.org/10.1026/0943-8149/a000035

Zusammenfassung. Das maligne Melanom ist die häufigste Krebserkrankung im mittleren Erwachsenenalter. Es zeichnet sich durch besonders hohe Heilungschancen in frühen Krankheitsstadien und Therapieresistenz metastasierter Melanome aus. Zudem ist das Melanom einer der wenigen soliden Tumore, die sich – beobachtbar für den Fachmann aber auch für den medizinischen Laien – an der Hautoberfläche entwickeln. Die Überlebenswahrscheinlichkeit wird primär durch das Melanomstadium zum Zeitpunkt der Diagnose bestimmt. Die frühzeitige Behandlung von Krankheitsprogression ist von entscheidender Bedeutung für die Dauer und Qualität der verbleibenden Lebenszeit. Dementsprechend fokussieren Interventionen zur Senkung melanombedingter Morbidität und Mortalität auf die frühestmögliche Entdeckung der Melanome und der Krankheitsprogression. Regelmäßige Hautselbstuntersuchungen als sekundäre und tertiäre Präventionsmaßnahme stellen ein hocheffektives Komplement zu ärztlicher Vor- und Nachsorge dar, da die Mehrzahl der Melanome sowie die Krankheitsprogression von Patienten, deren Familie und Freunden selbst entdeckt werden. Eine wichtige Fragestellung stellt daher das auf die Melanomerkrankung bezogene Selbstuntersuchungsverhalten und Möglichkeiten seiner Optimierung dar. Psychoonkologische Forschung hat bisher darauf fokussiert, Handlungsergebniserwartung und Selbstwirksamkeitserwartung durch dermatologische Patientenschulung zu erhöhen. Die vorliegende Studie untersucht psychosoziales Belastungserleben und Krankheitsbewältigung in ihrer Bedeutung für das Selbstuntersuchungsverhalten in einer Stichprobe von 164 Patienten in der Melanomnachsorge. Mehr als 70% der Patienten gaben an, nicht von ihrem Arzt zur Selbstuntersuchung angeleitet worden zu sein. Angeleitete Patienten maßen der Selbstuntersuchung höhere Bedeutung bei und praktizierten diese häufiger, obwohl sie sich dadurch unangenehm an die Krebserkrankung erinnert fühlten. Nichtinstruierte Patienten zeigen ein weniger funktionales Verhaltensmuster: Die Selbstuntersuchungshäufigkeit wurde u.a. durch erlebte Selbstunsicherheit, mangelnde ärztliche Unterstützung und berufliche/finanzielle Probleme bestimmt, während das objektive Rückfallrisiko keine Rolle spielte. Auf Basis dieser sowie weiterer psychoonkologischer Befunde und gesundheitspsychologischer Paradigmen wird ein integratives Modell für die dringend notwendige Forschung und evidenzbasierte Praxis der individuellen Gesundheitsfürsorge bei Personen mit erhöhtem Melanomrisiko vorgeschlagen.


Health behaviors of skin cancer patients in melanoma follow-up care

Abstract. Malignant melanoma is the most common type of cancer in middle-aged adults. This skin cancer is known to have a particularly high rate of cure during the early stages of the disease while being increasingly therapy resistant once it has spread. Survival depends mainly on the stage of the melanoma at the time of diagnosis. However, the early detection and treatment of tumor progression is crucial for survival time and quality of life. Consequently, intervention strategies that seek to reduce melanoma-related morbidity and mortality focus on the earliest detection of melanomas and relapses. Regular self-examination of the skin has been shown to be a highly effective complement to medical exams by physicians as a means of secondary and tertiary prevention. But only a minority of high-risk individuals carries out such self-examinations. The question is: how can the performance of this health behavior be facilitated? So far, psycho-oncological research has mainly focused on promoting the perception of self-exam effectiveness and of self-efficacy via patient education. Our study examines the importance of psychosocial distress and coping strategies for the adherence to self-examination schedules in 164 melanoma survivors. More than 70% of our patients indicated that their physician never instructed them to conduct self-exams. Patients who did report such an instruction perceived self-exams as more important and practiced self-exams more often despite the fact that this health behaviour induced negative, cancer-related emotions. Patients who were not instructed reported a less functional pattern: They conducted self-exams more often if they felt less self-confident, less supported by their physician, and more distressed due to occupational and financial problems. Moreover, the objective relapse risk was not related to self-exams in this patient group. Based on these and other psycho-oncological findings and on different health psychological paradigms we suggest an integrative model to guide the urgently needed research and evidence-based practice regarding self-care in individuals at high risk for melanoma.

Literatur

  • American Academy of Dermatology (2008). Guidelines for performing a skin self-exam. Retrieved October 20, 2008, from www.aad.org/public/exams/self.html. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bellamy, R. (2005). A systematic review of educational interventions for promoting sun protection knowledge, attitudes and behaviour following the QUESTS approach. Medical Teacher, 27, 269–275. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Berwick, M. , Begg, C. B. , Fine, J. A. , Roush, G. C. , Barnhill, R. L. (1996). Screening for cutaneous melanoma by skin self-examination. Journal of the National Cancer Institute, 88, 17–23. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Berwick, M. , Erdei, E. , Hay, J. (2009). Melanoma epidemiology and public health. Dermatologic Clinics, 27, 205–214. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Berwick, M. , Oliveria, S. , Luo, S. T. , Headley, A. & Bolognia, J. L. (2000). A pilot study using nurse education as an intervention to increase skin self-examination for melanoma. Journal of Cancer Education, 15, 38–40. First citation in articleGoogle Scholar

  • Beutel, M. E. , Blettner, M. , Fischbeck, S. , Loquay, C. , Werner, A. & Marian, H. (2009). Psychoonkologische Aspekte des malignen Melanoms: Ergebnisse eines systematischen Reviews von 1990–2008. Hautarzt, 60, 727–734. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Brady, M. S. , Oliveria, S. A. , Christos, P. J. , Berwick, M. , Coit, D. G. , Katz, J. et al. (2000). Patterns of detection in patients with cutaneous melanoma. Cancer, 89, 342–347. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • de Vries, E. , Bray, F. I. , Coebergh, J. W. & Parkin, D. M. (2003). Changing epidemiology of malignant cutaneous melanoma in Europe 1953–1997: Rising trends in incidence and mortality but recent stabilizations in western Europe and decreases in Scandinavia. International Journal of Cancer, 107, 119–126. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ferrone, C. R. , Ben Porat, L. , Panageas, K. S. , Berwick, M. , Halpern, A. C. , Patel, A. et al. (2005). Clinicopathological features of and risk factors for multiple primary melanomas. The Journal of the American Medical Association, 294, 1647–1654. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Francken, A. B. , Bastiaannet, E. , Hoekstra, H. J. (2005). Follow-up in patients with localised primary cutaneous melanoma. The Lancet Oncology, 6, 608–621. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Francken, A. B. , Shaw, H. M. , Accortt, N. A. , Soong, S. J. , Hoekstra, H. J. & Thompson, J. F. (2007). Detection of first relapse in cutaneous melanoma patients: Implications for the formulation of evidence-based follow-up guidelines. Annals of Surgical Oncology, 14, 1924–1933. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Fydrich, T. , Sommer, G. , Brähler, E. (2007). Fragebogen zur Sozialen Unterstützung (F-SozU). Manual. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Garbe, C. (1998). Leitlinien und Qualitätssicherung in Diagnose und Therapie des malignen Melanoms. In C. Garbe, G. Rassner, (Hrsg.), Dermatologie: Leitlinien und Qualitätssicherung für Diagnostik und Therapie. Berlin: Springer. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Garbe, C. (Hrsg.). (2006). Management des Melanoms: Diagnosestellung – Therapie – Nachsorge. Berlin: Springer. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Garbe, C. , Paul, A. , Kohler-Spath, H. , Ellwanger, U. , Stroebel, W. , Schwarz, M. et al. (2003). Prospective evaluation of a follow-up schedule in cutaneous melanoma patients: Recommendations for an effective follow-up strategy. Journal of Clinical Oncology, 21, 520–529. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Garbe, C. , Terheyden, P. , Keilholz, U. , Kölbl, O. , Hauschild, A. (2008). Therapie des Melanoms. Deutsches Ärzteblatt, 105, 854–851. First citation in articleGoogle Scholar

  • Geller, A. C. , Swetter, S. M. , Brooks, K. , Demierre, M. F. & Yaroch, A. L. (2007). Screening, early detection, and trends for melanoma: Current status (2000–2006) and future directions. Journal of the American Academy of Dermatology, 57, 555–572. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hurrelmann, K. , Klotz, T. , Haisch, J. (2007). Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung. Lehrbuch Gesundheitswissenschaften. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kasparian, N. A. , McLoone, J. K. , Butow, P. N. (2009). Psychological responses and coping strategies among patients with malignant melanoma: A systematic review of the literature. Archives of Dermatology, 145, 1415–1427. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Körner, A. , Fritzsche, K. (under review). Psychosomatic services for melanoma patients in tertiary care. International Journal of Dermatology. First citation in articleGoogle Scholar

  • Krebsinformationsdienst (2008). Hautkrebs-Früherkennung: Welche Möglichkeiten gibt es? Deutsches Krebsforschungszentrum. Zugriff am 10.08.2010. Verfügbar unter: www.krebsinformationsdienst.de/tumorarten/hautkrebs/frueherkennung.php First citation in articleGoogle Scholar

  • Manne, S. , Lessin, S. (2006). Prevalence and correlates of sun protection and skin self-examination practices among cutaneous malignant melanoma survivors. Journal of Behavioural Medicine, 29, 419–434. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Markovic, S. N. , Erickson, L. A. , Rao, R. D. , Weenig, R. H. , Pockaj, B. A. , Bardia, A. et al. (2007). Malignant melanoma in the 21st century, part 1: Epidemiology, risk factors, screening, prevention, and diagnosis. Mayo Clinic Proceedings, 82, 364–380. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mills, M. E. , Sullivan, K. (1999). The importance of information giving for patients newly diagnosed with cancer: a review of the literature. Journal of Clinical Nursing, 8, 631–642. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mossman, J. , Boudioni, M. , Slevin, M. L. (1999). Cancer information: a cost-effective intervention. [Review]. European Journal of Cancer, 35, 1587–1591. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Muthny, F. A. (1989). Freiburger Fragebogen zur Krankheitsverarbeitung (FKV). Manual. Weinheim: Beltz Test GmbH. First citation in articleGoogle Scholar

  • Oliveria, S. A. , Dusza, S. W. , Phelan, D. L. , Ostroff, J. S. , Berwick, M. & Halpern, A. C. (2004). Patient adherence to skin self-examination effect on nurse intervention with photographs. American Journal of Preventive Medicine, 26, 152–155. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rhodes, A. R. (1995). Public education and cancer of the skin. What do people need to know about melanoma and nonmelanoma skin cancer? Cancer, 75 (2 Suppl), 613–636. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ries, L. A. , Wingo, P. A. , Miller, D. S. , Howe, H. L. , Weir, H. K. , Rosenberg, H. M. et al. (2000). The annual report to the nation on the status of cancer, 1973–1997, with a special section on colorectal cancer. Cancer, 88, 2398–2424. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Roberts, N. , Czajkowska, Z. , Körner, A. (under review). Distress and coping strategies among patients with skin cancer. Journal of Psychosocial Oncology. First citation in articleGoogle Scholar

  • Robinson, J. K. , Fisher, S. G. , Turrisi, R. J. (2002). Predictors of skin self-examination performance. Cancer, 95, 135–146. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Robinson, J. K. , Turrisi, R. J. , Stapleton, J. (2007). Efficacy of a partner assistance intervention designed to increase skin self-examination performance. Archives of Dermatology, 143, 37–41. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rogers, W. H. (1983). Rogers RW: Cognitive and physiological processes in fear appeals and attitude change: A revised theory of protection motivation. In J. R. Cacioppo, R. E. Petty, (Eds.), Social Psychology: A Sourcebook (pp. 153–176). New York: Guilford Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Safarians, S. , Sternlight, M. D. , Freiman, C. J. , Huaman, J. A. , Barsky, S. H. (1996). The primary tumor is the primary source of metastasis in a human melanoma/SCID model. Implications for the direct autocrine and paracrine epigenetic regulation of the metastatic process. International Journal of Cancer, 66, 151–158. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schlicht, W. (2000). Gesundheitsverhalten im Alltag: Auf der Suche nach einem Paradigma. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 8, 49–60. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schnell, R. , Hill, P. B. , Esser, E. (2008). Methoden der empirischen Sozialforschung (8th Ed.). München: Oldenbourg. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schwartz, J. L. , Wang, T. S. , Hamilton, T. A. , Lowe, L. , Sondak, V. K. , Johnson, T. M. (2002). Thin primary melanomas: associated detection patterns, lesion characteristics, and patient characteristics. Cancer, 95, 1562–1568. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schwarzer, R. (2004). Psychologie des Gesundheitsverhaltens: Einführung in die Gesundheitspsychologie. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Stam-Posthuma, J. J. , Van Duinen, C. , Scheffer, E. , Vink, J. & Bergman, W. (2001). Multiple primary melanoma. Journal of the American Academy of Dermatology, 44, 22–27. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Strittmatter, G. (1997). Indikation zur Intervention in der Psychoonkologie. Psychosoziale Belastungen und Ermittlung der Betreuungsbedürftigkeit stationärer Hauttumorpatienten. Internationale Hochschulschriften 228. Münster: Waxmann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Strittmatter, G. , Mawick, R. , Tilkorn, M. (2003). Hornheider Fragebogen. In J. Schumacher, A. Klaiberg, E. Brähler, (Hrsg.), Diagnostische Verfahren zu Lebensqualität und Wohlbefinden (S. 164–169). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Strittmatter, G. , Mawick, R. , Tilkorn, M. (2006). Hornheider Fragebogen. In J. Kupfer, S. Schmidt, M. Augustin, (Hrsg.), Psychodiagnostische Verfahren in der Dermatologie (S. 123–128). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Volkenandt, M. , Plewig, G. (2000). Maligne Melanome – Manual: Empfehlungen zur Diagnostik, Therapie und Nachsorge. München: Tumorzentrum München & Zuckschwerdt Verlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Yang, E. V. , Kim, S. J. , Donovan, E. L. , Chen, M. , Gross, A. C. , Webster Marketon, J. I. et al. (2009). Norepinephrine upregulates VEGF, IL-8, and IL-6 expression in human melanoma tumor cell lines: Implications for stress-related enhancement of tumor progression. Brain, Behavior, & Immunity, 23, 267–275. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zschocke, I. (2001). Krankheitsverarbeitung und Gesundheitsverhalten bei Patienten mit malignem Melanom. Psychologische Dissertation. Universität Freiburg, Freiburg. First citation in articleGoogle Scholar

  • Zschocke, I. , Augustin, M. , Muthny, F. A. (1996). Krankheitsverarbeitung bei Patienten mit malignem Melanom in verschiedenen Krankheitsphasen. Psychomed, 8, 83–88. First citation in articleGoogle Scholar

  • Zschocke, I. , Rhein, J. , Grimme, H. , Stein, B. , Muthny, F. A. , Augustin, M. (2000). Self-examination of patients with malignant melanoma in the aftercare: Relevance of psychosocial factors and instructions by the physicians. Dermatology and Psychosomatics, 1, 8–14. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar