Stabilisieren sich Entlastung und Stressreduktion bei Angehörigen pathologischer Glücksspieler nach der Teilnahme am psychoedukativen Training ETAPPE?
Ergebnisse einer Drei-Monats-Katamnese der Pilotstudie
Abstract
Angehörige problematischer und pathologischer Glücksspieler leiden unter sozialen, psychischen und ökonomischen Belastungen, die durch das Spielverhalten der Betroffenen entstehen. Sie benötigen daher dringend adäquate Unterstützung. Aus diesem Grund wurde das Entlastungstraining für Angehörige problematischer und pathologischer Glücksspieler–psychoedukativ (ETAPPE) als manualisiertes Gruppenangebot entwickelt. In der hier vorliegenden Untersuchung wurde die Nachhaltigkeit der in der Pilotstudie gezeigten positiven Effekte des Programms überprüft. Die Teilnehmenden wurden drei Monate nach Abschluss der Gruppen schriftlich zu ihrer subjektiven Belastetheit und ihrem Stresserleben befragt. Bei einem Rücklauf von 90.2 % zeigen sich, unter Berücksichtigung des explorativen Charakters der Untersuchung, positive Befunde: Die durch ETAPPE erreichte Reduktion der Belastetheit bleibt bestehen, der chronische Stress lässt sich weiter reduzieren. Daher lohnt es sich, diesen Ansatz zur Versorgung Angehöriger problematischer und pathologischer Glücksspieler weiter zu verfolgen.
Relatives of problematic and pathological gamblers suffer from social, psychological, and economical stresses created by the gambling habits of those affected. Therefore, they are in urgent need of suitable assistance. For this reason, the program Easement Training for People Affiliated with Problematic and Pathological Gamblers–Psycho-Educational (ETAPPE) was developed as a manualized program for groups. In this study, the sustainability of the program’s positive effects were compiled. The participants were asked, in written form, about their self-assessment of psychological distress and stress three months after the completion of the program. The response rate was 90.2 %. Considering the explorative character of the study, there are positive findings: The reduction of psychological distress, achieved through participation in ETAPPE, persists; chronic stress is further reduced. It is, therefore, worthwhile to pursue this approach for the care of people affiliated with problematic or pathological gamblers.
Literatur
2008). Adapted couple therapy (ACT) for pathological gamblers: A promising avenue. Journal of Gambling Studies, 24, 393 – 409.
(2006). Angehörigenarbeit bei Personen mit substanzbezogenen Störungen. Der Community Reinforcement and Family Training (CRAFT)-Ansatz. Suchttherapie, 7, 52 – 57.
(2012). Nicht nur Spieler brauchen Hilfe–Ergebnisse einer Pilotstudie zum Angehörigenprojekt ETAPPE. Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, 62, 383 – 389.
(2013). Angehörigenarbeit bei pathologischem Glücksspiel. Das psychoedukative Entlastungstraining ETAPPE. Göttingen: Hogrefe.
(2011). Pathologisches Glücksspielen–aktueller Stand des Wissens. Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, 61, 341 – 346.
(2000). A treatment package to improve primary care services for relatives of people with alcohol and drug problems. Addiction Research, 8, 471 – 484.
(2005). The experience of living with a problem gambler: Spouses and partners speak out. Journal of Gambling Issues, 13. doi: 10.4309/jgi.2005.13.6.
(2012). Pathological gambling–prevalence, diagnosis, comorbidity, and intervention in Germany. Deutsches Ärzteblatt International, 109(10), 173 – 179.
(2000). Brief Symptom Inventory von L. R. Derogatis (Kurzform der SCL-90-R). Deutsche Version. Göttingen: Beltz Test GmbH.
(2007). F-SozU–Fragebogen zur sozialen Unterstützung. Göttingen: Hogrefe.
(2010). Optimizing DSM-IV-TR classification accuracy: A brief biosocial screen for detecting current gambling disorders among gamblers in the general household population. Canadian Journal of Psychiatry, 55, 82 – 90.
(2007). Minimal treatment approaches for concerned significant others of problem gamblers: A randomized controlled trial. Journal of Gambling Studies, 23, 215 – 230.
(1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading, MA: Addison-Wesley.
(2002). Gambling and the family: From the stress-coping-support perspective. International Gambling Studies, 2, 61 – 83.
(2009). Congruence couple therapy for pathological gambling. International Journal of Mental Health and Addiction, 7, 45 – 67.
(1984). Pathological gambling: Roots, phases, and treatment. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 474, 146 – 156.
(1983). The impact of pathological gambling on the spouse of the gambler. Journal of Community Psychology, 11, 67 – 76.
(1988). Pathological gambling: Psychosomatic, emotional and marital difficulties as reported by the spouse. Journal of Gambling Studies, 4, 13 – 26.
(1989). Pathological gamblers and their spouses: Problems in interaction. Journal of Gambling Studies, 5, 113 – 126.
(1999). Community Reinforcement and Family Training (CRAFT): Engaging unmotivated drug users in treatment. Journal of Substance Abuse, 10, 291 – 308.
(2009). Social support is associated with gambling treatment outcome in pathological gamblers. The American Journal on Addictions, 18, 402 – 408.
(2009). Medienresonanzanalyse. Eine Einführung in Theorie und Praxis. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
(2006). Preliminary evaluation of a coping skills training problem for those with a pathological-gambling partner. Journal of Gambling Studies, 22, 165 – 178.
(2004). Trierer Inventar zum chronischen Stress (TICS). Göttingen: Hogrefe.
(2008). Gambling problems in the family–A stratified probability sample study of prevalence and reported consequences. BMC Public Health, 8, 412.
(