Consequences of obesity
Abstract
Die Adipositas führt zu einem erhöhten Risiko für metabolische Komplikationen, wie Diabetes mellitus Typ II, Dyslipidämie, arterielle Hypertonie und kardiovaskuläre Erkrankungen (bei gleichzeitigem Vorkommen als metabolisches Syndrom bezeichnet); diese sind hauptverantwortlich für den Anstieg der Mortalität. Bei Adipositas steigt zudem das Risiko für Cholelithiasis, Lebersteatose und Polyzystisches Ovarsyndrom. Neben dem Body Mass Index ist die Fettverteilung von Bedeutung: Stammbetontes Fett ist gefährlicher als hüftbetontes. Die Adipositas verursacht auch statische Komplikationen. So ist das Risiko für das Adipositas-Hypoventilationssyndrom und das obstruktive Schlaf-Apnoe-Syndrom, für Gon- und Coxarthrosen sowie für Thrombosen und Lungenembolien erhöht. Nicht zu unterschätzen sind die psychosozialen Folgen, wie Depression, Diskriminierung, Isolation und Vereinsamung.
Obesity increases the risk of metabolic complications such as diabetes, dyslipidaemia, systemic hypertension and cardiovascular disease. These are mainly responsible for the increased mortality of obese people. Other metabolic consequences of obesity are: gallstones, steatosis of the liver and the polycystic ovary syndrome. Beside the body mass index the distribution of body fat is important. Centralized obesity, as measured by the waist-to-hip circumference ratio (WHR), is associated with increased mortality and morbidity. Insulin resistance and hyperinsulinaemia seem to play a central role in the pathogenesis of this association. Obesity has not only metabolic complications. There is a relationship between obesity and impaired respiratory function. Furthermore is obesity a risk factor for osteoarthrosis of the knee, the hip and even the hand and for pulmonary embolism and venous thrombosis. Obesity can also lead to psycho-social problems such as depression, social discrimination and isolation.


