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Übersichtsarbeit

Herztransplantation – Indikation, Vorgehen, Chancen und Probleme

Published Online:https://doi.org/10.1024/0040-5930.62.7.473

Die Herztransplantation (HTx) stellt eine etablierte Behandlungsmethode für die terminale und medikamentös voll ausbehandelte Herzinsuffizienz dar. Dank den Fortschritten in der medikamentösen, elektrischen (implantierbarer Kardiodefibrillator (ICD), Kardialen Resynchronisationstherapie (CRT)) und mechanischen Device-Therapie (Herzpumpen = ventricular assist device (VAD)) gibt es heute vermehrt Alternativen zur HTx. Dies entschärft die Spendeorganknappheit etwas. Da die genannten Alternativen jedoch das Problem zeitlich oft nur hinauszögern, bleibt die HTx auch künftig oft die Therapie der Wahl, vor allem bei jüngeren Patienten. Die notwendige Zeit für die erforderliche Medikamenten-Optimierung, eine sorgfältige HTx-Evaluation (Ausschluss einer Kontraindikation), der Aufbau eines Vertrauensverhältnisses nach vollständiger Information über Vor- und Nachteile der HTx und Patientencharakteristika, wie Blutgruppe und Gewicht, beeinflussen die benötigte Zeit bis zur erfolgten HTx, weshalb eine rechtzeitige Zuweisung der HTx-Kandidaten ratsam ist.

Cardiac transplantation (HTx) remains one of the most important options for the management of end stage heart failure which is treated with optimal medical therapy. Evolving surgical techniques (implantable cardioverter-defibrillator (ICD), cardiac resynchronization therapy (CRT)) and mechanical device-therapie (ventricular assist devices (VAD)) and medical therapies have yielded incremental improvements in outcomes. These alternatives to HTx, however, usually only postpone the occurrence of the final end stage situation. This explains why HTx remains the last option for a substantial number of especially younger severe heart failure patients with upcoming renal failure. It is very recommendable to refer such kind of patients to university-based and specialized advanced heart failure and cardiac transplant centers, in time. This allows the introduction of optimal medical therapy, the careful medical and psychological evaluation and preparation of the considered HTx, as well as the full information procedure which has to be delivered to HTx candidates. HTx candidates should be aware about outcome numbers, medication toxicities, complications of immunosuppression, as well as the ever-present threat of cardiac allograft vasculopathy, infections and neoplasias after HTx.