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Reviews

Sclerotherapy in an undetected pregnancy - a catastrophe?

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000199

According to the guidelines and the manufacturer‘s information, pregnancy is a contraindication for sclerotherapy with Polidocanol. However, in some cases sclerotherapy has been conducted in a period when the pregnancy is not known by the patient. When pregnancy is diagnosed, patients and gynecologists often ask the phlebologist if there is an indication for the interruption of pregnancy. Up to now, there is only rare information on sclerotherapy, polidocanol and pregnancy. Current knowledge is summed up in this article together with case reports. The existing case reports and mainly retrospective case series on intended or accidentally conducted sclerotherapy with common sclerosants and doses show no increased risk for the mother and the unborn child. However, in view of the limited literature data available and the high probability for spontaneous regression of varicose veins postpartum, sclerotherapy should be avoided in pregnancy, if possible. Conservative measures during pregnancy or an elimination of varicose veins before pregnancy should be preferred. In single cases e.g. painful genitoanal varices, the use of sclerotherapy can be helpful even during pregnancy. Thereby, a very thorough clarification of the mother with a final written consent and an implementation according to the guidelines are especially important. According to the current data, there is no reason for an interruption after a sclerotherapy that has been conducted during undetected pregnancy.

Die Schwangerschaft stellt sowohl entsprechend den Leitlinien zur Sklerosierungstherapie als auch entsprechend der Fachinformation zum Polidocanol eine Kontraindikation dar. Dennoch passiert es immer wieder, dass eine Sklerosierungstherapie bei noch unbekannter Schwangerschaft durchgeführt wird. Bei Feststellung der Schwangerschaft fragen Patient und behandelnder Gynäkologe oft nach einer Indikation zum Schwangerschaftsabbruch angesichts der in der Frühschwangerschaft erfolgten Sklerosierungstherapie. Bisher ist die Datenlage sowohl zur Sklerosierungstherapie, zum Polidocanol und zur Schwangerschaft sehr gering. Die vorhandenen Fallberichte und zumeist retrospektiven Fallserien zeigen jedoch kein erhöhtes Risiko für Mutter oder Kind bei (evtl. auch versehentlicher) Anwendung der Sklerosierung in klinisch üblicher Dosis in der Schwangerschaft. Angesichts der schlechten Datenlage und der hohen Rate postpartaler Spontanremissionen sollte eine Sklerosierungstherapie in der Schwangerschaft vermieden werden. Konservative Maßnahmen während der Schwangerschaft oder eine Sanierung der Varikose vor einer Schwangerschaft sind weiterhin zu bevorzugen. In Einzelfällen - z.B. bei schmerzhaften genitoanalen Varizen - kann der Einsatz der Sklerosierungstherapie jedoch auch in der Schwangerschaft sinnvoll sein. Hier sollte dann auf eine besonders gründliche Aufklärung der Mutter sowie eine leitlinienkonforme Durchführung geachtet werden. Eine Indikation zum Schwangerschaftsabbruch nach in Unkenntnis der Schwangerschaft durchgeführter Sklerosierungstherapie kann aus den vorliegenden Daten nicht abgeleitet werden.