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Case reports

Acute thromboembolic occlusion of the superior mesenteric artery following covered stent occlusion in the superior mesenteric artery: endovascular therapy using mechanical rotational thrombectomy

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000225

Acute thromboembolic occlusion of the superior mesenteric artery is a rare and often fatal condition in which surgery represents the golden standard in therapy. We present a case in which a patient was treated with covered stent implantation for acute bleeding from the superior mesenteric artery following pancreatic resection, radiation, and embolization of a hepatic artery pseudoaneurysm. Some weeks later clinical signs were suggestive of acute thromboembolic occlusion of the superior mesenteric artery and digital subtraction angiography showed occlusion of the previously implanted covered stents. The patient was successfully treated transfemorally with percutaneous mechanical instent thrombectomy using a 6F Rotarex® catheter. We conclude that in selected cases percutaneous mechanical thrombectomy may represent a minimally-invasive alternative to open surgical thrombectomy for treatment of acute thromboembolic occlusion of the superior mesenteric artery.

Die akute thromboembolische Okklusion der A. mesenterica superior (AMS) stellt ein seltenes und oftmals katastrophales Krankheitsbild dar. Die Behandlung der Wahl ist die chirurgische Sanierung. Die vorliegende Kasuistik beschreibt den Fall eines Patienten, welcher nach Pankreaslinksresektion, Bestrahlung und Embolisation eines Pseudoaneurysmas der A. hepatica, wegen einer Blutungskomplikation mittels überlappender Implantation zweier membranüberzogener Stents in die AMS behandelt worden war. Einige Wochen später wurde aufgrund der klinischen Konstellation eine akute thromboembolische Okklusion der Graftstent vermutet. Es gelang die umgehende, technisch erfolgreiche Revaskularisierung der tatsächlich okkludierten membranüberzogenen Stents mittels transfemoraler, mechanischer Rotationsthrombektomie. Wir ziehen den Schluss, dass im Falle einer akuten thromboembolischen Okklusion eines Graftstents in der AMS die perkutane, mechanische Thrombektomie in ausgewählten Fällen eine Behandlungsalternative zu der offen-chirurgischen Thrombektomie darstellen kann.