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Original communication

Differences in the ankle-brachial index in the general population after 4 years of follow-up

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000254

Background: Variation in the ankle-brachial index (ABI) is related to the progression of atherosclerosis in the lower extremities and is associated with mid-term cardiovascular morbidity and mortality. The aim of this study was to investigate the changes in ABI after four years of follow-up of individuals in the general population, and the factors associated with relevant variations observed. Patients and methods: The study was performed in 750 volunteers (mean age 69.9 years) men without any evidence of peripheral artery disease, who attended a primary care centre. A complete physical examination, together with standard blood tests and ABI were performed. Four years later a new clinical evaluation was done. Variations in ABI values were considered relevant if > 10 %. Results: Mean ABI in the second visit was 1.07 ± 0.15, which represented 0.02 ± 0.12 points lower than in the first visit (P < 0.001). Of these subjects, 157 (21.6 %) had an ABI decrease > 10 %. Multivariate analysis showed that the change was associated with male gender, cardiovascular history, no intake of blockers of the renin-angiotensin system, and the presence of atherogenic dyslipidaemia. A relevant increase in ABI was observed in 117 subjects (16.1 %), but was not associated with any of the studied factors. Conclusions: ABI values tend to decrease in the general population, although one sixth of the studied subjects had a relevant increase in this parameter.

Hintergrund: Variationen des Knöchel- Arm- Indexes (ABI) hängen mit der Entwicklung der Atherosklerose in den unteren Extremitäten zusammen und sind mittelfristig mit einer kardiovaskulären Krankheit und Mortalität verbunden. Das Ziel dieser Studie war die Erforschung der Veränderungen des ABI der allgemeinen Bevölkerung innerhalb von vier 4 Jahren und der Faktoren im Zusammenhang mit relevanten Veränderungen. Patienten und Methoden: Die Studie wurde bei 750 freiwilligen (durchschnittliches Alter 69.9 Jahre) Männern ohne Nachweis einer peripheren arteriellen Verschlusskrankheit, die ein Zentrum der Basisversorgung besuchten, durchgeführt. Eine komplette physische Untersuchung wurde zusammen mit einem Standard-Bluttest und der Bestimmung des ABI ausgeführt. Vier Jahre später wurde eine neue Untersuchung vorgenommen. Veränderungen der ABI- Werte wurden als relevant betrachtet, wenn sie über 10 % waren. Ergebnisse: Der Durchschnitt der ABI in der zweiten Untersuchung war 1.07 ± 0.15, also 0.02 ± 0.12 Punkte weniger als in der ersten Untersuchung (P < 0.001). Von diesen Patienten hatten 157 (21.6 %) eine ABI Verminderung > 10 %. Multivariate Analysen zeigten, dass die Veränderung mit dem männlichen Geschlecht, der kardiovaskulärer Anamnese, der Nichteinnahme von Blockern des Renin-Angiotensin Systems und einer Dyslipidaemie im Zusammenhang steht. Eine relevante Zunahme des ABI, die aber nicht mit den anderen untersuchten Faktoren in Verbindung stand, wurde bei 117 Patienten (16.1 %) beobachtet. Schlussfolgerungen: ABI- Werte tendieren zum Sinken in der allgemeinen Bevölkerung, obwohl ein Sechstel der untersuchten Patienten eine relevante Zunahme dieses Parameters hatte.