Skip to main content
Originalarbeit

Terra incognita Hausarztpraxis – Tabakentwöhnung in der deutschen Primärversorgung

Published Online:https://doi.org/10.1024/0939-5911.a000310

Zielsetzung: Die Hausarztpraxis gilt als ideales Setting für die Tabakentwöhnung. Die bundesweite „ÄSP-kardio-Studie“ liefert aktuelle Daten zum Status quo der Tabakentwöhnung nach der „5 A-Strategie“ in deutschen Hausarztpraxen. Methodik: Zwischen 10/2011 und 03/2012 wurden über 4.000 Hausärzte repräsentativ befragt. Der Fragebogen wurde vorab einem Expert Review unterzogen, durch kognitive Interviews validiert und in einer Pilotstudie getestet. Ergebnisse: Routinemäßig erfassten 89 % der Hausärzte etwaigen Tabakkonsum („Assess“), 82 % rieten Rauchern zu einem Rauchstopp („Advise“) und 12 % vereinbarten schriftliche Ziele einer Entwöhnung („Agree“). Hilfestellungen („Assist“) in Form einer Kurzintervention fanden mit 72 % deutlich häufiger statt als in Form von Informationsmaterial (33 %) oder einer Entwöhnungstherapie (27 %). Etwa die Hälfte (54 %) vereinbarte Folgetermine zur Überprüfung des Rauchstopps („Arrange“). Das Angebot war von arzt-, praxis- sowie patientenspezifischen Faktoren abhängig und in den nordöstlichen Bundesländern unterdurchschnittlich. Acht von 10 Hausärzten (77 %) bewerteten ihre Maßnahmen als nicht erfolgreich. Schlussfolgerungen: Deutlich wird die suboptimale und ungleich verteilte Versorgung von Rauchern mit angemessenen Entwöhnungsmaßnahmen in deutschen Hausarztpraxen.


Terra Incognita Family Practice – Smoking Cessation Counseling Support in Germany’s Primary Care

Objective: The family practice is said to be the ideal setting to initiate smoking cessation. The German nationwide study “ÄSP-kardio” delivers current data concerning the status quo of smoking cessation support offered in German family practices according to the “5 A’s strategy”. Methods: 4000 general practitioners were questioned in a representative survey between October 2011 and March 2012. Before that, the questionnaire had been revised by experts, validated by cognitive interviews and tested in a pilot study. Results: 89 % of the general practitioners assessed tobacco consumption among their patients (“Assess”), 82 % advised smokers to stop smoking (“Advise”) and 12 % fixed a written agreement on smoking cessation objectives as a matter of routine. Assistance (“Assist”) in the form of a brief intervention was much more commonly offered (72 %) than in the form of providing information leaflets (33 %) or offering a smoking cessation therapy (27 %). About half of the questioned general practitioners (54 %) arranged a follow-up appointment to check if patients succeeded in quitting smoking (“Arrange”). The support offered depended on the general practitioner himself/herself, on the condition and location of the practice as well as on patient specific factors. In the federal states (Bundesländer) located in the northeast of Germany, the support offered was below average. Eight out of ten general practitioners (77 %) said that their methods were not successful. Conclusion: The suboptimal and unequally distributed care of smokers offering appropriate smoking cessation measures in Germany’s primary care becomes evident.

Literatur

  • American Association For Public Opinion Research (Hrsg.) (2011). Standard Definitions: Final Dispositions of Case Codes and Outcome Rates for Surveys (7th ed.). Deerfield: AAPOR. First citation in articleGoogle Scholar

  • Andreas, S. , Batra, A. , Behr, J. , Berck, H. , Chenot, J.-F. , Gillissen, A. et al. (2008). Tabakentwöhnung bei COPD. S3 Leitlinie herausgegeben von der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beratungsmedizin. Pneumologie, 62, 255 – 272. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Gesellschaften. (2004). Tabakbedingte Störungen ”Leitlinie Tabakentwöhnung” (Bd. 076/006). AWMF online: Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF). First citation in articleGoogle Scholar

  • Bahrs, O. (2003). Mein Hausarzt hat Zeit für mich – Wunsch und Wirklichkeit. G+G Wissenschaft, 1, 17 – 23. First citation in articleGoogle Scholar

  • Batra, A. (2012 Dezember). Aktueller Entwicklungsstand der S3-Leitlinie zur Tabakentwöhnung. Vortrag an der 10. Deutschen Konferenz für Tabakkontrolle, Heidelberg. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bellach, B.-M. , Knopf, H. , Thefeld, W. (1998). Der Bundesgesundheitssurvey 1998. Gesundheitswesen, 60, 59 – 68. First citation in articleGoogle Scholar

  • Berg-Beckhoff, G. , Heyer, K. , Kowall, B. (2010). Wie schätzen Allgemeinmediziner die Risiken durch elektromagnetische Felder ein? Deutsches Ärzteblatt International, 107, 817 – 823. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bischof, G. , Rumpf, H.-J. , Meyer, C. , Hapke, U. , John U., (2004) Inanspruchnahme medizinischer Versorgung bei Rauchern und riskant Alkohol konsumierenden Personen: Ergebnisse einer repräsentativen Bevölkerungsstudie. Gesundheitswesen, 66, 114 – 120. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bock, C. , Diehl, K. , Schneider, S. , Diehm, C. , Litaker, D. (2012). Behavioral counseling for cardiovascular disease prevention in primary care settings: a systematic review of practice and associated factors. Medical Care Research and Review, 69, 495 – 518. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Boldemann, C. , Gilljam, H. , Lund, K. E. , Helgason, A. R. (2006). Smoking cessation in general practice: the effects of a quitline. Nicotine & Tobacco Research, 8, 785 – 790. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Borland, R. , Balmford, J. , Bishop, N. , Segan, C. , Piterman, L. , McKay-Brown, L. et al. (2008). In-practice management versus quitline referral for enhancing smoking cessation in general practice: a cluster randomized trial. Family Practice, 25, 382 – 389. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bühner, M. (2004). Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion. München: Pearson Studium. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bundesärztekammer (2012). Nationale Versorgungsleitlinie COPD – Langfassung. Berlin. First citation in articleGoogle Scholar

  • Coleman, T. , Wilson, A. (2000). Anti-smoking advice from general practitioners: is a population-based approach to advice-giving feasible? British Journal of General Practice, 50, 1001 – 1004. First citation in articleGoogle Scholar

  • Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin (2011). Hausärztliche Leitlinie – Kardiovaskuläre Prävention. Köln: Autor. First citation in articleGoogle Scholar

  • Deutsches Krebsforschungszentrum (Hrsg.) (2005). Dem Tabakkonsum Einhalt gebieten – Ärzte in Prävention und Therapie der Tabakabhängigkeit. Heidelberg und Berlin. First citation in articleGoogle Scholar

  • Dillman, D. A. (1978). Mail and telephone surveys. The total design method. Chichester: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Fiore, M. , Jaén, C. , Baker. T., Bailey , W., Benowitz , N., Curry , S. et al., (2008). Treating Tobacco Use and Dependence: 2008 Update. Rockville: US Department of Health and Human Services. First citation in articleGoogle Scholar

  • Gohlke, H. , Kübler, W. , Mathes, P. , Meinertz, T. , Schuler, G. , Gysan, D. B. et al. (2003). Positionspapier zur Primärprävention kardiovaskulärer Erkrankungen. Zeitschrift für Kardiologie, 92, 522 – 524. First citation in articleGoogle Scholar

  • Gohlke, H. , Schirmer, A. , Theobald, K. H. (2004). Kardiovaskuläre Risikostratifizierung in der Allgemeinpraxis. Die Erfahrungen der Scoring-Woche 2002. Zeitschrift für Kardiologie, 93, 26 – 32. First citation in articleGoogle Scholar

  • Graßl, S. (2008). Welchen Einfluss haben Patienten- und Arztmerkmale auf die Indikation und Durchführung einer Tabakentwöhnungstherapie? Unveröffentlichte Dissertation, Technische Universität München. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hoch, E. , Franke, A. , Sonntag, H. , Jahn, B. , Mühlig, S. , Wittchen, H.-U. (2004). Raucherentwöhnung in der primärärztlichen Versorgung – Chance oder Fiktion? Suchtmedizin in Forschung und Praxis, 6, 47 – 51. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hoch, E. , Muehlig, S. , Hofler, M. , Lieb, R. , Wittchen, H. U. (2004). How prevalent is smoking and nicotine dependence in primary care in Germany? Addiction, 99, 1586 – 1598. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Jamal, A. , Dube, S. R. , Malarcher, A. M. , Shaw, L. , Engstrom, M. C. , Centers for Disease Control and Prevention, (2012). Tobacco use screening and counseling during physician office visits among adults – National Ambulatory Medical Care Survey and National Health Interview Survey, United States, 2005 – 2009. Morbidity and Mortality Weekly Report, 15, 38 – 45. First citation in articleGoogle Scholar

  • Konrad, K. (2005). Mündliche und schriftliche Befragung: Ein Lehrbuch, 3. Auflage. Landau: Empirische Pädagogik. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kurz, K. , Prüfer, P. , Rexroth, M. (1999). Zur Validität in standardisierten Erhebungen. Ergebnisse des Einsatzes eines kognitiven Pretestinterviews. Zuma-Nachrichten, 44, 83 – 107. First citation in articleGoogle Scholar

  • Lampert, T. , von der Lippe, E. , Müters, S. (2013). Verbreitung des Rauchens in der Erwachsenenbevölkerung in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt, 56, 802 – 808. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lawson, P. , Flocke, S. A. (2009). Teachable moments for health behavior change: a concept analysis. Patient Education and Counseling, 76, 25 – 30. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Meyer, C. , Haug, S. , John, U. (2009). Förderung der Motivation zum Rauchstopp: Informationstechnologie als Chance für die hausärztliche Versorgung. Deutsche Medizinische Wochenschrift, 134, 2406 – 2407. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Muller-Riemenschneider, F. , Holmberg, C. , Rieckmann, N. , Kliems, H. , Rufer, V. , Muller-Nordhorn, J. et al. (2010). Barriers to routine risk-score use for healthy primary care patients: survey and qualitative study. Archives of Internal Medicine, 170, 719 – 724. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Oriol-Zerbe, C. , Abholz, H. H. (2007). Primary prevention of cardiovascular diseases by lipid-lowering treatment in German general practice: results from GPs ignoring guidelines and risk calculators. Euopean Journal of General Practice, 13, 27 – 34. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Deutsches Krebsforschungszentrum (Hrsg.) (2009). Tabakatlas Deutschland 2009. Heidelberg. First citation in articleGoogle Scholar

  • Prüfer, P. , Rexroth, M. (2005). Kognitive Interviews. ZUMA How-to-Reihe, 15, 3 – 21, First citation in articleGoogle Scholar

  • Raupach, T. , Strobel, L. , Beard, E. , Krampe, H. , Anders, S. , West, R. (2013). German medical students’ beliefs about the effectiveness of different methods of stopping smoking. Nicotine & Tobacco Research, 15, 1892 – 1901. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rothemich, S. F. , Woolf, S. H. , Johnson, R. E. , Devers, K. J. , Flores, S. K. , Villars, P. et al. (2010). Promoting primary care smoking-cessation support with quitlines: the QuitLink Randomized Controlled Trial. American Journal of Preventive Medicine, 38, 367 – 374. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sackey, J. A. (2013). Smoking cessation counseling strategies in primary care. UpToDate. 16.08.13. Verfügbar unter www.uptodate.com/contents/smoking-cessation-counseling-strategies-in-primary-care First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, S. , Diehl, K. , Bock, C. , Herr, R. , Mayer, M. , Görig, T. (2014). Modifying Health Behavior to Prevent Cardiovascular Diseases: A Nationwide Survey among German Primary Care Physicians. International Journal of Environmental Research and Public Health, 11, 4218 – 4232. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, S. , Yarmoliuk, T. (2012 Dezember). Hausärzte und Tabakentwöhnung – Neueste Daten aus Deutschland. Vortrag an der 10. Deutschen Konferenz für Tabakkontrolle, Heidelberg. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schumann, A. , Hapke, U. , Rumpf, H.-J. , Meyer C. & John U., (2000). Gesundheitsverhalten von Rauchern – Ergebnisse der TACOS-Studie. Gesundheitswesen, 62, 275 – 281. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Skoeries, B. A. , Ulbricht, S. , Koepsell, S. , Rumpf, H. J. , John, U. , Meyer, C. (2010). Readiness to provide smoking cessation counselling – results of a survey among general practitioners in Brandenburg. Gesundheitswesen, 72, 228 – 232. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Stamm, R. (2012). Suchtmedizin: Netzwerke unterstützen Hausärzte. Spectra 92, 5. First citation in articleGoogle Scholar

  • Stead, L. F. , Bergson, G. , Lancaster, T. (2008). Physician advice for smoking cessation. Cochrane Database of Systematic Reviews, CD000165. First citation in articleGoogle Scholar

  • Stiftung Gesundheit (2011). Ärzte im Zukunftsmarkt Gesundheit 2011. Deutschlandweite Befragung niedergelassener Ärztinnen und Ärzte. Hamburg: GGMA. First citation in articleGoogle Scholar

  • Strobel, L. , Schneider, N. K. , Krampe, H. , Beißbarth, T. , Pukrop, T. , Anders, S. et al. (2012). German medical students lack knowledge of how to treat smoking and problem drinking. Addiction, 107, 1878 – 1882. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Twardella, D. , Brenner, H. (2005). Lack of training as a central barrier to the promotion of smoking cessation: a survey among general practitioners in Germany. European Journal of Public Health, 15, 140 – 145. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Twardella, D. , Brenner, H. (2007). Effects of practitioner education, practitioner payment and reimbursement of patients’ drug costs on smoking cessation in primary care: a cluster randomised trial. Tobacco Control, 16, 15 – 21. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ulbricht, S. , Meyer, C. , Schumann, A. , Rumpf, H. J. , Hapke, U. , John, U. (2006). Provision of smoking cessation counseling by general practitioners assisted by training and screening procedure. Patient Education and Counseling, 63, 232 – 238. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • von dem Knesebeck, O. , Hoehne, A. , Link, C. , Marceau, L. , Adams, A. , Roland, M. et al. (2012). Talking about smoking in primary care medical practice – Results of experimental studies from the US, UK and Germany. Patient Education and Counseling, 89, 51 – 56. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Walsh, J. M. , Swangard, D. M. , Davis, T. , McPhee, S. J. (1999). Exercise counseling by primary care physicians in the era of managed care. American Journal of Preventive Medicine, 16, 307 – 313. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Whitlock, E. P. , Orleans, C. T. , Pender, N. , Allan, J. (2002). Evaluating primary care behavioral counseling interventions: an evidence-based approach. American Journal of Preventive Medicine, 22, 267 – 284. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wiese, C. H. , Duttge, G. , Taghavi, M. , Lassen, C. L. , Meyer, N. , Andreesen, R. et al. (2011). Preventive crisis management in general outpatient palliative care – prospectively cross-sectional study of General Practitioners in Eastern Bavaria. Deutsche Medizinische Wochenschrift, 136, 2302 – 2307. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wiesemann, A. (1997). Nutritional counseling in German general practices: a holistic approach. American Journal of Clinical Nutrition, 65, 1957 – 1962. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zwar, N. A. , Richmond, R. L. (2006). Role of the general practitioner in smoking cessation. Drug and Alcohol Review, 25, 21 – 26. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar