Tumorbedingte Fatigue – Prozessevaluation eines Seminars der Universitätsmedizin Greifswald
Abstract
Zusammenfassung.Hintergrund: Fatigue ist das häufigste und belastendste Symptom bei an Krebs erkrankten Menschen und deren Angehörigen. Das Patienteninformationszentrum (PIZ) der Universitätsmedizin Greifswald ermöglicht Betroffenen, den Umgang mit der Fatigue zu erlernen und ihre Krankheit zu verstehen. Das Fatigue-Seminar wird von Seminarteilnehmenden positiv bewertet, allerdings selten in Anspruch genommen. Fragestellung / Ziel: Primäres Ziel der Beobachtungsstudie war es, herauszufinden, wie bekannt das Seminar ist, ob es Patientinnen und Patienten empfohlen wird und worauf fehlende Zuweisungen zurückzuführen sind. Methodik: Das ärztliche und pflegerisch tätige Fachpersonal aller 13 Stationen des Onkologischen Zentrums (OZ) wurde mit einem selbstentwickelten Fragebogen befragt. Die Fragen wurden auf Einzelitem-Ebene ausgewertet. Es wurden deskriptive Statistiken und Zusammenhangsmaße bestimmt. Ergebnisse: Das Fatigue-Seminar ist den n = 115 Befragungsteilnehmenden kaum bekannt und / oder wird Betroffenen nicht immer empfohlen. Dort, wo das PIZ in der Vergangenheit schon präsent war, sind das Wissen über die Fatigue höher und das Seminar bekannter. Screeninginstrumente werden zur Diagnostik kaum eingesetzt. Schlussfolgerungen: Das Seminar muss besser beworben werden. Zur Steigerung des Bekanntheitsgrades soll es den psychologischen Mitarbeitenden und auf den Stationen vorgestellt werden. Dabei sind der systematische Einbezug von Screeninginstrumenten im Behandlungspfad von an Krebs erkrankten Menschen und die Empfehlung des Seminars für Personen mit belastenden Fatigue-Symptomen zu diskutieren.
Abstract.Background: Fatigue is the most common and stressful symptom in cancer patients and their relatives. The patient information center (PIZ) of the University Medicine Greifswald enables patients to learn how to deal with fatigue and to understand their disease. The fatigue seminar is well accepted by seminar participants, but it is rarely taken up by patients. Aim: The primary objective of this observational study was to find out how well-known this seminar is, whether it is recommended to patients and what the reasons for missing referrals are. Methods: Medical and nursing staff of all 13 wards of the Oncology Centre was surveyed by means of a self-developed questionnaire. The questions were analyzed on a single item level. Descriptive statistics and measures of correlation were determined. Results: The fatigue seminar of the PIZ is hardly known to the n = 115 respondents and / or is not always recommended to those affected. Where the PIZ has been present in the past, the knowledge about fatigue is higher and the seminar is better known. Screening instruments are hardly used for diagnostics. Conclusions: The fatigue seminar needs to be promoted in a better way. In order to increase its popularity, it should be presented both to the psychological staff and on the wards. The systematic inclusion of screening instruments in the treatment path of cancer patients and the inclusion of the fatigue seminar in the range of treatment for patients with distressing fatigue symptoms should be discussed.
Literatur
Hrsg.) (2010). Die Macht der Bewegung – dem Körper wiedervertrauen nach einer schweren Erkrankung – bahnbrechende Erkenntnisse der Bewegungstherapie. München: Irisiana.
(2017). Sustainable impact of an individualized exercise program on physical activity level and fatigue syndrome on breast cancer patients in two German rehabilitation centers. Supportive Care in Cancer, 25, 1047 – 1054.
(2017). Healthcare professionals’ knowledge and practice of physical activity promotion in cancer care: Challenges and solutions. European Journal of Cancer Care, 27 (2), e12795.
(2013). Patterns of physical activity participation across the cancer trajectory in colorectal cancer survivors. Supportive Care in Cancer, 21 (6), 1605 – 1612.
(2007). Six-month follow-up of patient-rated outcomes in a randomized controlled trial of exercise training during breast cancer chemotherapy. Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, 16 (12), 2572 – 2578.
(Hrsg.). (2011). Fatigue individuell bewältigen (FIBS). Schulungsmanual und Selbstmanagementprogramm für Menschen mit Krebs (1. Aufl.). Bern: Huber.
(Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM) & AWMF (Hrsg.) (2017). Müdigkeit. DEGAM-Leitlinie Nr. 2, Langfassung, AWMF-Register-Nr. 053-002. Verfügbar unter https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/053-002.html [24.03.2020].Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe & AWMF (Hrsg.) (2014). Leitlinienprogramm Onkologie. Psychoonkologische Diagnostik, Beratung und Behandlung von erwachsenen Krebspatienten. Langversion 1.1, AWMF-Registernummer: 032 /8051OL. Verfügbar unter http://leitlinienprogramm-onkologie.de/Leitlinien. 7.0.html [24.03.2020].2008). Oncologists’ recommendations of clinical trial participation to patients. Patient Education and Counseling, 70 (1), 143 – 148.
(2018). Oncology Section EDGE Task Force on Cancer: Measures of Cancer-Related Fatigue – A Systematic Review. Rehabilitation Oncology, 36(2), 93 – 105.
(1994). The chronic fatigue syndrome: a comprehensive approach to its definition and study. International Chronic Fatigue Syndrome Study Group. Annals of Internal Medicine, 121 (12), 953 – 959.
(2010). It’s not over when it’s over: long-term symptoms in cancer survivors – a systematic review. The International Journal of Psychiatry in Medicine, 40 (2), 163 – 181.
(2019). Fatigue – ein häufig unterschätztes Syndrom. Heilberufe, 71 (9), 27 – 29.
(2012). Tumor-assoziierte Fatigue. Epidemiologie, Pathogenese, Diagnostik und Therapie. Deutsches Ärzteblatt, 109 (9), 161 – 170.
(2016). Cancer-related fatigue and associated disability in post-treatment cancer survivors. Journal of Cancer Survivorship, 10, 51 – 61.
(2004). Effects of an oncologist’s recommendation to exercise on self-reported exercise behavior in newly diagnosed breast cancer survivors: a single-blind, randomized controlled trial. Annals of Behavioral Medicine, 28(2),105 – 113.
(2017). The effect of exercise on fatigue and physical functioning in breast cancer patients during and after treatment and at 6 months follow-up: A meta-analysis. The Breast, 33, 166 – 177.
(2010). Tumorassoziierte Fatigue. Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, 60 (9 / 10), 402 – 411.
(2011). Prädiktoren tumorassoziierter Fatigue. Psychotherapeut, 56 (3), 216 – 223.
(2013). Relationship between Cancer-related Fatigue and Physical Activity in Inpatient Cancer Rehabilitation. Anticancer Research, 33 (8), 3415 – 3422.
(2019). Exercise therapy for chronic fatigue syndrome. Cochrane Database of Systematic Reviews, CD003200.
(2016). What is in a name? Comparing diagnostic criteria for chronic fatigue syndrome with or without fibromyalgia. Clinical Rheumatology, 35 (1), 191 – 203.
(2018). One in two cancer patients is significantly distressed: Prevalence and indicators of distress. Psycho-Oncology, 27 (1), 75 – 82.
(2009). A systematic review of the scales used for the measurement of cancer-related fatigue (CRF). Annals of Oncology, 20 (1), 17 – 25.
(2016). Fatigue in children and adolescents with cancer from the perspective of health professionals. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 24, e2784.
(2006). Self-Report Instruments for fatigue assessment: A systematic review. Research and Theory for Nursing Practice, 20 (1), 49 – 78.
(2017). Comparison of Pharmaceutical, Psychological, and Exercise Treatments for Cancer-Related Fatigue: A Meta-analysis. JAMA Oncology, 3 (7), 961 – 968.
(2017). Oncology care provider perspectives on exercise promotion in people with cancer: an examination of knowledge, practices, barriers, and facilitators. Supportive Care in Cancer, 25, 2297 – 2304.
(2015). The Effect of Oncologists’ Exercise Recommendation on the Level of Exercise and Quality of Life in Breast and Colorectal Cancer Survivors: Randomized Controlled Trial. Cancer, 121 (16), 2740 – 2748.
. (2011). Review Article: A Systematic Review of Cancer-Related Fatigue Measurement Questionnaires. American Journal of Hospice and Palliative Medicine, 28 (2), 119 – 129.
(2010). American College of Sports Medicine roundtable on exercise guidelines for cancer survivors. Medicine in Science in Sports & Exercise, 42 (7), 1409– 1426.
(2017). Cancer survivors’ attitudes towards and knowledge of physical activity, sources of information, and barriers and facilitators of engagement: A qualitative study. European Journal of Cancer Care, 26 (4), e12641.
(2010). An update of controlled physical activity trials in cancer survivors: a systematic review and meta-analysis. Journal of Cancer Survivorship, 4 (2), 87 – 100.
(1994). Dimensional assessment of chronic fatigue syndrome. Journal of Psychosomatic Research, 38 (5), 383 – 392.
(2008). Das Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE-) Statement. Leitlinien für das Berichten von Beobachtungsstudien. Notfall + Rettungsmedizin, 11, 260 – 265.
für die STROBE-Initiative (1992). Grading the severity of chronic pain. Pain, 50 (2), 133 – 149.
(