Psychosoziale Risikofaktoren in der Entstehung von chronisch unspezifischen Rückenschmerzen
Auszug aus der methodischen Rationale der Multicenterstudien in MiSpEx
Abstract
Zusammenfassung. Chronisch unspezifische Rückenschmerzen (CURS) gehören international zu den häufigsten Schmerzphänomenen und können für Athletinnen und Athleten karrierelimitierend sein. Knapp ein Drittel der jährlichen Trainingsausfallzeiten werden auf CURS zurückgeführt. In der Entstehung von chronischen Schmerzen ist ein multifaktorielles Ätiologiemodell mit einem signifikanten Einfluss psychosozialer Risikofaktoren evident. Obwohl dies in der Allgemeinbevölkerung bereits gut erforscht ist, gibt es in der Sportwissenschaft vergleichsweise wenige Arbeiten darüber. Dieses Thema wird daher in drei Multicenterstudien und zahlreichen Teilstudien des MiSpEx-Netzwerks (Medicine in Spine-Exercise-Network, Förderzeitraum 2011 – 2018) aufgegriffen. Entsprechend der Empfehlung einer frühzeitigen Diagnostik von Chronifizierungsfaktoren in der „Nationalen Versorgungsleitlinie Kreuzschmerz“, beschäftigt sich das Netzwerk u. a. mit der Überprüfung, Entwicklung und Evaluation diagnostischer Möglichkeiten. Der vorliegende Beitrag beschreibt die Entwicklung einer Diagnostik von psychosozialen Risikofaktoren, die einerseits eine Einschätzung des Risikos der Entwicklung von CURS und andererseits eine individuelle Zuweisung zu (Trainings)Interventionen erlaubt. Es wird die Entwicklungsrationale beschrieben und dabei verschiedene methodische Herangehensweisen und Entscheidungssequenzen reflektiert.
Abstract. Chronic nonspecific low back pain (CLBP) is one of the most common pain syndromes globally. Attributing to one third of missed training days, CLBP can seriously affect athletes’ careers. Studies in the general population show a multifactorial etiology with significant influence of psychosocial risk factors in the development of CLBP. As less is known about this phenomenon in athletes, the MiSpEx Network (Medicine in Spine Exercise, funded from 2011 to 2018) has conducted three multicenter studies and numerous substudies investigating this topic. The network has been concerned with the testing, development, and evaluation of diagnostics, in accordance with the recommendation of the German National Treatment Guidelines for CLBP that risk factors be recognized and treated early. Our article describes the development of a diagnostic tool for psychosocial risk factors that allows (medical) practitioners to predict the occurrence of CLBP and to suggest individualized (trainings) interventions. We present the methodological approach and discuss various methodological issues.
Literatur
(2002).
Early assessment of psychological factors: The Örebro Screening Quesionnaire of Pain . In S. J. Linton (Ed.), New avenues for the prevention of chronic musculuskeletal pain and disability. Pain research and clinical management (Vol. 12, pp. 205 – 213). Amsterdam: Elsevier.(1984). Classification and regression trees. Monterey, CA: Wadsworth & Brooks.
Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (2016). Nationale Versorgungsleitlinie Nicht-spezifischer Kreuzschmerz–Langfassung (2. Aufl., Version 1. 2017; Publication no. 10.61.1 / AZQ / 000353). Zugriff am 05.11.2017. Verfügbar unter www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/nvl-007.html(2014). Viewing systematic reviews and meta-analysis in social research through different lenses. Springerplus, 3, 511. https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-511
(2017). Trajectories of fear-avoidance beliefs on physcial activity over two years in people with rheumatoid arthritis. Arthritis Care & Research, 70, 695 – 702. https://doi.org/10.1002/acr.23419
2017). Variable selection and inference in a follow-up study on back pain (Technical Report No 206). Department of Statistics, University of Munich. https://epub.ub.uni-muenchen.de/40387/1/trHK.pdf
((2008). Individual patient education for low back pain. Cochrane Database Syst Rev, 1, CD004057. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004057.pub3
(2017). Development and content of the biopsychosocial primary care intervention ‘Back on Track’ for a subgroup of people with chronic low back pain. Physiotherapy, 103, 160 – 166. https://doi.org/10.1016/j.physio.2016.04.004
(2017). Individualized exercise interventions for spinal pain. Exercise and sport sciences reviews, 45 (2), 105 – 115.
(2004). Classification of psychosocial risk factors for the development of chronic low back and leg pain using artificial neural network. Neuroscience Letters, 361 (1 – 3), 151 – 154. https://doi.org/10.1016/j.neulet.2003.12.107
(2009). Fear-avoidance- and endurance-related responses to pain: Development and validation of the Avoidance-Endurance Questionnaire (AEQ). European Journal of Pain, 13, 620 – 628. https://doi.org/10.1016/j.ejpain.2008.11.001
(2011a).
Genesungsverlauf nach Bandscheiben-OP in Spitzensport und Gesamtgesellschaft: Prädiktoren und biopsychosoziale Mechanismen . In F. MayerP.-M. WippertG. DudaA. ArampatzisN. StreichP. Kasten (Hrsg.), MiSpEx Network – Nationales Forschungsnetzwerk zur Diagnose, Prävention und Therapie von Rückenbeschwerden im Sport und in der Gesellschaft (S. 34 – 35). Potsdam: Universität.(2011b).
Optimierung des Genesungsverlaufs nach Bandscheiben-OP in Spitzensport und Gesamtgesellschaft: Effektvitität kognitiv-verhaltenstherapeutischer und körpertherapeutischer Treatments . In F. MayerP.-M. WippertG. DudaA. ArampatzisN. StreichP. Kasten (Hrsg.), MiSpEx Network – Nationales Forschungsnetzwerk zur Diagnose, Prävention und Therapie von Rückenbeschwerden im Sport und in der Gesellschaft (S. 35 – 36). Potsdam: Universität.(2014).
Psychosoziale Komponenten in der Primärprävention und Therapie von Rückenschmerz . In F. Mayer (Hrsg.), MiSpEx Network – Nationales Forschungsnetzwerk zur Diagnose, Prävention und Therapie von Rückenbeschwerden im Sport und in der Gesellschaft (S. 42 – 44). Potsdam: Universität.2012). From acute to chronic back pain: Risk factors, mechanisms, and clinical implications. Oxford: University Press.
((2005). Exercise therapy for treatment of non-specific low back pain. Cochrane Database Syst Rev, 3, CD000335. https://doi.org/10.1002/14651858.CD000335.pub2
2009). Ten steps towards improving prognosis research. bmj, 339 (b4184). https://doi.org/10.1136/bmj.b4184
(2015). The epidemiology and economic consequences of pain. Mayo Clinic Proceedings, 90, 139 – 147.
(2010). Behavioural treatment for chronic low-back pain. Cochrane Database Syst Rev, 7, CD002014. https://doi.org/10.1002/14651858.CD002014.pub3
(2016). Does a modified STarT Back Tool predict outcome with a broader group of musculoskeletal patients than back pain? A secondary analysis of cohort data. BMJ Open, 6 (10), e012445.
((2011). Comparison of stratified primary care management for low back pain with current best practice (STarT Back): A randomised controlled trial. The Lancet, 378(9802), 1560 – 1571. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(11)60937-9
2013). Prognosis research strategy (PROGRESS) 4: Stratified medicine research. British Medical Journal, 346: e5793. https://doi.org/10.1136/bmj.e5793
(2014). The global burden of low back pain: Estimates from the Global Burden of Disease 2010 study. Annuals of the Rheumatic Diseases, 73, 968 – 974. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2013-204428
(IGES . (2016). DAK Gesundheitsreport 2016: Analyse der Arbeitsunfähigkeitsdaten. Schwerpunktthema: Gender und Gesundheit. Hamburg: DAK [Deutsche Angestellten Krankenkasse].2014). Multidisciplinary biopsychosocial rehabilitation for chronic low back pain. Cochrane Database Syst Rev, 9, CD000963. https://doi.org/10.1002/14651858.CD000963.pub3
(2017). Can screening instruments accurately determine poor outcome risk in adults with recent onset low back pain? A systematic review and meta-analysis. BMC Medicine, 15: 13. https://doi.org/10.1186/s12916-016-0774-4
(2017). Exercise motivation and nonspecific back pain: A comparison of patients and nonpatients. Rehabilitation Psychology, 62, 363 – 373. https://doi.org/10.1037/rep0000149
((2017). How does physical activity modulate pain?Pain, 158, 369 – 370. https://doi.org/10.1097/j.pain. 0000000000000792
2005). Prognosis and the identification of workers risking disability: Research issues and directions for future research. Journal of occupational rehabilitation, 15, 459 – 474.
((2012).
Screening of psychosocial risk factors (yellow flags) for chronic back pain and disability . In M. HasenbringA. C. RususD. C. Turk (Eds.), From acute to chronic back pain: Risk factors, mechanisms and clinical implications (pp. 203 – 229). Oxford: University Press.(2009). Comprehensive review of epidemiology, scope, and impact of spinal pain. Pain Physician, 12 (4), E35 – E70.
(2017). Physical activity and the mediating effect of fear, depression, anxiety, and catastrophizing on pain related disability in people with chronic low back pain. PloS one, 12 (7). https://doi.org/e0180788
(2018). Medicine in Spine Exercise [MiSpEx] – A national research network to evaluate back pain in high-performance sports as well as the overall population. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin. Advance online publication.
(2014). MiSpEx Network – Nationales Forschungsnetzwerk zur Diagnose, Prävention und Therapie von Rückenbeschwerden im Sport und in der Gesellschaft. Entwicklung, Evaluation und Transfer einer funktionsbezogenen Diagnostik, Prävention und Therapie bei Rückenschmerz für den Spitzensport und die Gesamtgesellchaft. Universität Potsdam. [09.07.2014]
2011). MiSpEx Network – Nationales Forschungsnetzwerk zur Diagnose, Prävention und Therapie von Rückenbeschwerden im Sport und in der Gesellschaft. Entwicklung, Evaluation und Transfer einer funktionsbezogenen Diagnostik, Prävention und Therapie bei Rückenschmerz für den Spitzensport und die Gesamtgesellchaft. Universität Potsdam. [26.01.2011]
((2010). The role of corticosteroids and stress in chronic pain conditions. Metabolism, 59 Suppl 1 (1), S9 – 15. https://doi.org/10.1016/j.metabol.2010.07.012
(1978). Basic principles of ROC analysis. Seminars in Nuclear Medicine, 8, 283 – 298.
(1987). Performance of screening and diagnostic tests. Application of receiver operating characteristic analysis. Archives of General Psychiatry, 44, 550 – 555.
(2006). HKF-R 10 – screening for predicting chronicity in acute low back pain (LBP): A prospective clinical trial. European Journal of Pain, 10, 559 – 559.
2016). Medicine in spine exercise (MiSpEx) for nonspecific low back pain patients: Study protocol for a multicentre, single-blind randomized controlled trial. Trials, 17: 507. https://doi.org/10.1186/s13063-016-1645-1
((2016). Low back pain status of female university students in relation to different sport activities. European Spine Journal, 25, 1196 – 1203.
(2016).
Chronic pain and depression: Vulnerability and resilience . In al’Absi M.Flaten, M. A.Eds., The Neuroscience of pain, stress, and emotion: Psychological and clinical implications (pp. 181 – 201). San Diego, CA: Elsevier.(2016). Einfluss des Bindungsverhaltens auf chronischen und somatoformen Schmerz. Schmerz, 30, 444 – 456. https://doi.org/10.1007/s00482-016-0156-z
(2004). Coping resources and athlete burnout: An examination of stress mediated and moderation hypotheses. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26, 525 – 541.
(2013). Prognosis Research Strategy (PROGRESS) 2: Prognostic factor research. PLoS medicine, 10 (2), e1001380. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1001380
(2014). Mathematische Statistik. Berlin, Heidelberg: Springer.
(2016). Motor control exercise for chronic non-specific low-back pain. Cochrane Database Syst Rev (1), CD012004. https://doi.org/10.1002/14651858.CD012004
(2014).
(Netzwerk-)Metaanalyse zur Dosis-Wirkungsbeziehung von Therapieeffekten bei chronischen Rückenschmerzen In F. Mayer (Hrsg.), MiSpEx Network – Nationales Forschungsnetzwerk zur Diagnose, Prävention und Therapie von Rückenbeschwerden im Sport und in der Gesellschaft (S. 62). Universität Potsdam.(2015). Severe back pain in elite athletes: A crosssectional study on 929 top athletes of Germany. European Spine Journal, 25, 1204 – 1210. https://doi.org/10.1007/s00586-015-4210-9
Statistisches-Bundesamt (2015). Krankheitskosten in Mio. € für Deutschland. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt. [14.11.2017](2016). Prediction models need appropriate internal, internal – external, and external validation. Journal of Clinical Epidemiology, 69, 245 – 247.
(2013). Prognosis Research Strategy (PROGRESS) 3: Prognostic model research. PLoS medicine, 10 (2), e1001381. https://doi.org/org/10.1371/journal.pmed.1001381
1999). INTERMED – An assessment and classification system for case complexity: Results in patients with low back pain. Spine, 24, 378 – 384.
((2012). Pain perception in athletes compared to normally active controls: A systematic review with meta-analysis. Pain, 153, 1253 – 1262.
(1996). Regression shrinkage and selection via the Lasso. Journal of the Royal Statistical Society Series B-Methodological, 58 (1), 267 – 288.
2015). Development and validation of a screening tool to predict the risk of chronic low back pain in patients presenting with acute low back pain: A study protocol. BMJ Open, 5 (7), e007916. https://doi.org/10.1136/bmjopen- 2015-007916
((2014). The role of ambulatory assessment in psychological science. Current Directions in Psychological Science, 23, 466 – 470. https://doi.org/10.1177/ 0963721414550706
(1992). Grading the severity of chronic pain. Pain, 50 (2), 133 – 149. https://doi.org/10.1016/0304-3959(92)90154-4
(2003). Screening of DWP clients for risk of long-term incapacity: A conceptual and scientific review (Royal Society of Medicine Monograph). London: Royal Society of Medicine Press.
(2009). High dimensional variable selection. Annals of Statistics, 37, 2178 – 2201.
(2009). Costs of back pain in Germany. European Journal of Pain, 13, 280 – 286. https://doi.org/10.1016/j.ejpain.2008.04.005
(2014). The role of fear avoidance beliefs as a prognostic factor for outcome in patients with nonspecific low back pain: A systematic review. The Spine Journal, 14, 816 – 836. https://doi.org/10.1016/j.spinee.2013.09.036
(2011).
Psychoneuroendokrinologische Mechanismen und deren Erfassung . In F. MayerHrsg., MiSpEx Network – Nationales Forschungsnetzwerk zur Diagnose, Prävention und Therapie von Rückenbeschwerden im Sport und in der Gesellschaft (S. 24 – 25). Universität Potsdam.(2016).
Belastungen im Profi-Fußballsport und Ansätze für das Erholungsmanagement . In G. Schulze (Hrsg.), Aktuelle Rechtsfragen im Profifußball: Psychologische Faktoren und rechtliche Gestaltung (S. 77 – 84). Baden-Baden: Nomos.(2014).
Dosis-Wirkung von VT-Modulen auf Schmerzwahrnehmung und -verarbeitung . In F. Mayer (Hrsg.), MiSpEx Network – Nationales Forschungsnetzwerk zur Diagnose, Prävention und Therapie von Rückenbeschwerden im Sport und in der Gesellschaft (S. 65 – 67). Universität Potsdam.(2015). Beschreibung und empirische Fundierung des verhaltenstherapeutischen Moduls der MiSpEx-Intervention. Schmerz, 29, 658 – 663. https://doi.org/10.1007/s00482-01-0044-y
(2017a). Risk and protective factors in the clinical rehabilitation of chronic back pain. Journal of Pain Research, 10, 1 – 11. https://doi.org/10.2147/JPR.S134976
(2017b). Diagnosis of psychosocial risk factors in prevention of back pain in athletes (MiSpEx Network). BJM Open Sports Exercise Medicine, 0: e000295. https://doi.org/10.1136/bmjsem-2017-000295
(2017c). Development of a Risk Stratification and Prevention Index for stratified care in chronic low back pain. Focus: yellow flags (MiSpEx Network). PAIN Reports, e623. https://doi.org/10.1097/PR9.0000000000000623
(2016). Adaptation an körperliche Aktivität und psychischen Stress im Kontext von Schmerz. Schmerz, 30, 429 – 436. https://doi.org/10.1007/s00482-016-0147-0
(2018). Stress and alterations in the pain matrix: A biopsychosocial perspective on back pain, its prevention and treatment. The International Journal of Environmental Research and Public Health, 15, E785. https://doi.org/10.3390/ijerph15040785
(2006). The adaptive lasso and its oracle properties. Journal of the American Statistical Association, 101 (476), 1418 – 1429. https://doi.org/10.1198/016214506000000735