Skip to main content
Übersichtsarbeit

Exokrine Pankreasinsuffizienz

Rechtzeitig erkennen, erfolgreich behandeln

Published Online:https://doi.org/10.1024/0040-5930/a000825

Zusammenfassung. Die exokrine Pankreasinsuffizienz ist als Verdauungsstörung in Folge einer verminderten pankreatischen Enzym- und Bikarbonatsekretion definiert. Der nicht kompensierbare Ausfall der Pankreaslipase verursacht ein durch Steatorrhoe, Vitaminmangel und Gewichtsverlust gekennzeichnetes Malabsorptionssyndrom. Die Ursachen sind chronische Pankreatitis, Pankreastumore, Zystische Fibrose sowie extrapankreatische Erkrankungen wie Mb. Crohn oder Zöliakie. Bei Fehlen morphologischer Läsionen wird die Diagnose durch nicht invasive Tests der exokrinen Pankreasfunktion gesichert. Die Therapie umfasst Enzymsubstitution sowie Nikotin- und Alkohol-Abstinenz. Der Therapieerfolg wird durch klinische oder funktionsdiagnostische Parameter monitiert. Behandlungsziele sind die Normalisierung der Verdauungsfunktion und die Prävention von Gewichtsverlust und Folgeschäden. Bei unzureichendem Ansprechen kann die Dosis der Enzymersatztherapie gesteigert und ein Protonenpumpenhemmer dazu kombiniert werden.


Abstract. Exocrine pancreatic insufficiency is defined as maldigestion due to a defect in pancreatic enzyme and bicarbonate secretion. The loss of pancreatic lipase cannot sufficiently be compensated by extrapancreatic enzyme sources, resulting in a malabsorption syndrome characterised by steatorrhoea, lack of lipid soluble vitamins and weight loss. Causes for exocrine pancreatic insufficiency are chronic pancreatitis, pancreatic tumors, cystic fibrosis as well as non-pancreatic diseases like Mb. Crohn or coeliac disease. If morphologic lesions are absent diagnosis should be made by non-invasive tests of exocrine pancreas function. Therapy comprises oral substitution of pancreatic enzymes and abstinence from alcohol and smoking. The effect of therapeutic measures should regularly be monitored by clinical parameters or functional testing. Treatment goals are normalisation of digestive function, improvement of quality of life as well as the prevention of weight loss and other complications of malabsorption like hypovitaminosis or osteoporosis. In case of inadequate therapeutic response the dose of enzyme replacement should be escalated and proton pump inhibitor medication initiated.