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Originalarbeiten / Original communications

Concomitant neurological and orthopaedic diseases in the presence of peripheral arterial disease: A prospective study

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.35.2.101

Background: The symptoms of peripheral arterial disease (PAD) can be masked by neurological or orthopaedic diseases with identical symptoms, which may result in faulty therapy decisions, if the diagnosis is solely based on the reported complaints and angiographic or duplex ultrasonographic findings. A prospective study was therefore performed to find out how often established PAD is accompanied by neurological or orthopaedic pictures that can blend into the PAD symptoms. Patients and methods: The examination was performed in 235 patients with PAD of Fontaine’s stages II to IV, 125 were women and 110 men; the mean age was 71 years (41 to 95 years). They were systematically examined for angiologic, neurological and orthopaedic diseases. Results: 44% of the patients enrolled in the study suffered from a neurological disease, 45% from an orthopaedic disease and 24.7% from both a neurological and an orthopaedic disease. The frequency of concomitant diseases depended on the stage of PAD. In Fontaine’s stage II, alterations due to arthrosis or arthritis were found in 12% of the patients, peripheral neuropathies in 14%, radiculoneuropathies in 16% and malpositions of the foot in 16%. In Fontaine’s stage III, arthrosis and arthritis were predominant at a percentage of 38.5%; peripheral neuropathies were diagnosed in 15.4% of the patients. Patients with Fontaine’s stage IV most often showed peripheral polyneuropathies at 42.1% and malpositions of the foot at 28.4%. Conclusions: Because of the frequency of neurological and orthopaedic pictures with identical symptoms, a differential diagnosis before the initiation of a PAD therapy is imperative.

Hintergrund: Die Symptomatik einer peripheren arteriellen Verschlusskrankheit (pAVK) kann durch symptomgleiche neurologische und orthopädische Erkrankungen überlagert werden und zu fehlerhaften Therapieentscheidungen führen, wenn die Diagnose allein nach dem klinischen Beschwerdebild und einem angiographischen oder duplexsonographischen Befund gestellt wird. In einer prospektiven Studie wurde daher untersucht, wie häufig bei einer gesicherten pAVK neurologische und orthopädische Erkrankungen gefunden werden, die die Symptomatik der pAVK überlagern können. Patienten und Methoden: Die Untersuchung wurde an 235 Patienten mit einer pAVK im Fontaine-Stadium II bis IV durchgeführt. 125 Patienten waren Frauen, 110 Männer im mittleren Alter von 71 Jahren (41 bis 95 Jahre), die systematisch angiologisch, neurologisch und orthopädisch untersucht wurden. Ergebnisse: Es zeigte sich, dass bei 44% aller Patienten eine neurologische Erkrankung, bei 45% eine orthopädische und bei 24.7% gleichzeitig eine neurologische und orthopädische Erkrankung gefunden wurde. Die Häufigkeit konkomitierender Erkrankungen war stadienabhängig. Im Fontaine-Stadium II fanden sich in 12% arthrotische und arthritische Veränderungen, in 14% periphere Neuropathien, in 16% radikuläre Neuropathien und in 16% Fußfehlstellungen. Im Fontaine-Stadium III dominierten in 40% arthrotische oder arthritische Erkrankungen, in 13.3% periphere Neuropathien, im Fontaine-Stadium IV periphere Polyneuropathien in 42.1% und Fußfehlstellungen in 28.4%. Schlussfolgerungen: Die Häufigkeit neurologischer und orthopädischer symptomgleicher Krankheitsbilder macht vor Behandlung einer pAVK eine differentialdiagnostische Abklärung zwingend notwendig.