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Originalarbeit

Multisystemische Therapie (MST) für Jugendliche mit schweren Störungen des Sozialverhaltens

Implementierung in der deutschsprachigen Schweiz und erste Ergebnisse

Published Online:https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000081

Fragestellung: Die Arbeit widmet sich der Frage, inwiefern sich MST auf die deutschsprachige Schweiz übertragen lässt und ob sich die guten internationalen Ergebnisse hier replizieren lassen. Methodik: Es wurde eine Stichprobe von n = 70 Jugendlichen mit einer durchschnittlichen Behandlungsdauer von 155 Tagen behandelt, davon blieben 60 (85.1 %) bis zum Behandlungsende in der Studie. Hiervon liegen für 38 Patienten (63.3 %) die Ergebnisse der Elternversion des SDQ sowie für 52 Patienten (86.7 %) Therapeutenratings (GAF und CGI) vor. Ergebnisse: Der SDQ-Gesamtproblemwert (Elternversion) verringerte sich von 20 (Behandlungsbeginn) auf 14.6 (Behandlungsende). Im GAF verbesserte sich der Gesamtscore von 55.4 auf 70.3 und CGI von 3.6 auf 2.7 Punkte. Diese Resultate zeigen statistisch hochsignifikante Verbesserungen. In der 6-Monats-Katamnese zeigten sich Erfolgsquoten von 91 % (Verbleib in Herkunftsfamilie), 94 % (Verbleib in Ausbildung) und 91 % (Vermeidung von Delikten) und in der 18 Monats-Katamnese entsprechende Erfolgsquoten von 80 %, 86 % und 86 %. Schlussfolgerungen: MST ist ein komplexes Behandlungsprogramm das sich durchaus auf den schweizerischen Kulturraum übertragen lässt. Die guten internationalen Ergebnisse konnten in unserer Stichprobe repliziert werden.


Multisystemic Therapy (MST) for adolescents with severe conduct disorders in German-speaking Switzerland – implementation and first results

Objective: To determine the extent to which MST can be applied in German-speaking Switzerland, and the extent to which respectable international treatment outcomes can be replicated. Method: A sample of 70 adolescents was treated for an average of 155 days. Of these adolescents, 60 (85.5 %) remained in the study until the conclusion of treatment. The results of the parent version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) are available for 38 (63.3 %) of the completers. For 52 patients (86.7 %), the therapist ratings for Values for Clinical Global Impression (CGI) and for Global Assessment of Functioning (GAF) are available. Results: The overall problem score of the parent version of the SDQ was reduced from 20 at the beginning of treatment to 14.6 at the conclusion of treatment. The overall score of the GAF improved from 55.4 to 70.3, and the CGI improved from 3.6 to 2.7 points. These results are statistically highly significant. The 6-month follow-up interview revealed treatment success rates of 91 % for «adolescent remains in his family of origin,» 94 % for «adolescent remains in school or vocational training,» and 91 % for «adolescent does not commit chargeable offences.» The 18-month follow-up interviews show success rates of 80 %, 86 %, and 86 %, respectively. Conclusions: Multisystemic Therapy is a complex treatment program that is clearly applicable in the cultural environment of Switzerland. Respectable international results were replicated in this sample.

Literatur

  • American Psychiatric Association . (1996) Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen. DSM-IV. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Aos, S. , Miller, M. , Drake, E. (2006). Evidence-based public policy options to reduce future prison construction, criminal justice costs, and crime rates. Olympia: Washington State Institute for Public Policy, October 2006, 1–44. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bachmann, M. , Bachmann, C. , Rief, W. , Mattejat, F. (2008). Wirksamkeit psychiatrischer und psychotherapeutischer Behandlungen bei psychischen Störungen von Kindern und Jugendlichen. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 36, 321–333. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by design and nature. Cambridge, MA: Harvard University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112, 155–159. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Curtis, N. M. , Ronan, K. R. , Borduin, C. M. (2004). Multisystemic treatment: A meta-analysis of outcome studies. Journal of Family Psychology, 18, 411–419. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Englert, E. , Jungmann, J. , Wienand, L. , Lam, L. , Poustka, F. (2005). Basisdokumentation Kinder- und Jugendpsychiatrie 2005, Glossar (4. Aufl.). DGKJP/BAG/BKJPP. First citation in articleGoogle Scholar

  • Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581–586. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Goodman, R. (1999). The extended version of the Strengths and Difficulties Questionnaire as a guide to caseness and consequent burden. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 791–799. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Goodman, R. (2001). Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1337–1345. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Goodman, R. , Scott, S. (1999). Comparing the Strengths and Difficulties Questionnaire and the Child Behavior Checklist: Is small beautiful? Journal of abnormal Child Psychology 27, 1, 27–24. First citation in articleGoogle Scholar

  • Henggeler, S. W. , Melton, G. B. , Brondino, M. J. , Scherer, D. G. , Hanley, J. H. (1997). Multisystemic therapy with violent and chronic juvenile offenders and their families: The role of treatment fidelity in successful dissemination. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65, 821–833. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Henggeler, S. W. , Schoenwald, S. K. , Borduin, C. M. , Rowland, M. D. , Cunningham, P. B. (1998). Multisystematic treatment of antisocial behavior in children and adolescents. New York: Guilford. First citation in articleGoogle Scholar

  • Henggeler, S. W. , Schoenwald, S. K. , Borduin, C. M. , Rowland, M. D. , Cunningham, P. B. (2009). Multisystemic therapy for antisocial behavior in children and adolescents (2nd ed.). New York: Guilford. First citation in articleGoogle Scholar

  • Henggeler, S. W. , Schoenwald, S. K. , Rowland, M. D. , Cunningham, P. B. (2002). Serious emotional disturbance in children and adolescents: Multisystemic therapy. New York: Guilford. First citation in articleGoogle Scholar

  • Klasen, H. , Woerner, W. , Rothenberger, A. , Goodman, R. (2003). Die deutsche Fassung des Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-Deu) – Übersicht und Bewertung erster Validierungs- und Normierungsbefunde. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 52, 491–502. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Lahey, B. B. , Moffitt, T. E. , Caspi, A. (Eds.). (2003). Causes of conduct disorders an delinquency. New York: Guilford. First citation in articleGoogle Scholar

  • Leschied, A. , Cunningham, A. (2002). Seeking effective interventions or serious young offenders: Interim results of a four-year randomized study of multisystemic therapy in Ontario, Canada. London: Centre for Children & Families in the Justice System. First citation in articleGoogle Scholar

  • Litell, J. , Popa, M. , Fortsythe, B. (2005). Multisystemic therapy for social, emotional and behavioural problems in youth aged 10–17. Kopenhagen: The Nordic Campbell Center. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Loeber, R. , Farrington, D. P. , Stouthamer-Loeber, M. , Van Kammen, W. B. (1998). Antisocial behavior and mental health problems: Explanatory factors in childhood and adolescence. Mahwah, NJ: Erlbaum. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • National Institute of Mental Health . (1976). 028 CGI. Clinical global impressions. In W. Guy (Ed.), ECDEU assessment manual for psychopharmacology – revised (DHEW Publ No ADM 76–338) (pp. 218–222). Rockville, MD: U. S. Department of Health, Education, and Welfare, Public Health Service, Alcohol, Drug Abuse, and Mental Health Administration, NIMH. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schaeffer, C. M. , Borduin, C. M. (2005). Long-term follow-up to a randomized clinical trial of multisystemic therapy with serious and violent juvenile offenders. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 445–453. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schmelzle, M. (2005). Evaluation aus 10 Jahren Tagesklinikbehandlung. Ergebnisse einer retrospektiven Befragung und die prospektive Perspektive. Vortrag anlässlich des Jubiläums der Tagesklinik Grünthalhaus in Ittingen 2005. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schmelzle, M. , Graf, T. (2009). Behandlungsansätze im Vergleich: Eine Gegenüberstellung von ambulanter und tagesklinischer Behandlung in einer prospektiven Evaluation. Poster DGKJP Kongress 2009. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schoenwald, S. K. , Heiblum, N. , Saldana, L. , Henggeler, S. W. (2008). The international implementation of multisystemic therapy. Evaluation & the Health Profession, 31, 211–225. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schoenwald, S. K. , Sheidow, A. J. , Letourneau, E. J. , Liao, J. G. (2003). Transportability of multisystemic therapy: Evidence for multi-level influences. Mental Health Services Research, 5, 223–239. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Sundell, K. , Hansson, K. , Löfholm, C. A. , Olsson, T. , Gustle, L. H. , Kadesjö, C. (2008). The transportability of a multisystemic therapy to Sweden: Short-term results from a randomized trial of conduct disordered youth. Journal of Family Psychology, 22, 550–560. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Swenson, C. C. , Henggeler, S. W. (2005). Die multisystemische Therapie: Ein ökologisches Modell zur Behandlung schwerer Verhaltensstörungen bei Jugendlichen. Familiendynamik, 30, 128–144. First citation in articleGoogle Scholar

  • Vloet, T. D. , Herpertz, S. , Herpertz-Dahlmann, B. (2006). Ätiologie und Verlauf kindlichen dissozialen Verhaltens – Risikofaktoren für die Entwicklung einer antisozialen Persönlichkeitsstörung. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 34, 101–115. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Wagner, A , Jennen-Steinmetz, C. , Göpel, C. , Schmidt, M. H. (2004). Wie effektiv sind Interventionen bei Kindern und Jugendlichen mit Störungen des Sozialverhaltens? – eine Inanspruchnahmestudie. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 32, 5–16. First citation in articleLinkGoogle Scholar