Abstract
Zusammenfassung. In dieser Arbeit wird auf Kortikoid-Alternativen wie Calcineurin-Inhibitoren, sulfonierte Schieferöle, Ultraviolettlicht und Klimatherapie näher eingegangen. Topische Calcineurin-Inhibitoren lassen sich als Immunsuppressiva verstehen, die eine T-Lymphozytenaktivierung inhibieren und eine Freisetzung proinflammatorischer Zytokine über den Calcineurinweg verhindern. Die Entzündungshemmung sulfonierter Schieferöle soll auf einer Hemmung der 5-Lipoxygenase sowie der 5-Hydroxyeicosatetraensäure und des Leukotriens B4 beruhen. Die Rationale für den Einsatz einer UV-Lichtbehandlung liegt in deren antiinflammatorischer Wirkung u.a. auf Antigen-präsentierende Langerhanszellen, infiltrierende T-Zellen und proinflammatorische Zytokine. Eine Klimatherapie im Hochgebirge oberhalb von 1500 Höhenmeter vermag unter anderem eine Freiheit von Hausstaubmilben-Allergenen zu gewährleisten. Andere potente Allergene (z.B. Birken- und Gräserpollen, Schimmelpilzsporen) sind deutlich in der Konzentration als auch in der Zeitdauer ihres Auftretens reduziert.
Abstract. This paper deals with corticoid alternatives such as calcineurin inhibitors, sulfonated shale oils, ultraviolet light and climatotherapy which are discussed in detail. Topical calcineurin inhibitors can be understood as immunosuppressants which inhibit T-lymphocyte activation and prevent the release of pro-inflammatory cytokines. The inflammation inhibition of sulfonated shale oils is to be based on an inhibition of 5-lipoxygenase as well as 5-hydroxyeicosatetraenoic acid and leukotriene B4. The rationale for the use of a UV light treatment is its anti-inflammatory effect on antigen-presenting Langerhans cells, infiltrating T cells, and proinflammatory cytokines. A climatherapy in the high mountain range above 1500 meters above sea level is – among other things – a freedom from house dust mites allergens. Other potent allergens (e.g., birch and grass pollen, mold spores) are significantly reduced in concentration as well as in the duration of their occurrence.
Résumé. Dans ce travail est discuté plus en détail alternatives corticostéroïdes tels que les inhibiteurs de la calcineurine, des huiles de schiste sulfonée, la lumière ultraviolette et traitement de l’air. Les inhibiteurs topiques de la calcineurine peuvent être comprises comme des immunosuppresseurs qui inhibent l’activation des lymphocytes T et empêchent la libération de cytokines pro-inflammatoires. Réduction de l’inflammation sulfoné huiles de schiste est due à l’inhibition de la 5-lipoxygénase et B4 et 5-hydroxyeicosatétraénoïque leucotriènes. La justification de l’utilisation d’un traitement par lumière UV est son effet anti-inflammatoire sur les cellules Langerhans présentant l’antigène, les cellules T infiltrantes et les cytokines pro-inflammatoires. Un traitement de l’air à haute altitude au-dessus de 1500 mètres d’altitude peut, entre autres, la liberté d’allergènes d’acariens de la poussière pour assurer. D’autres allergènes puissants (par exemple, le bouleau et pollen de graminées, les spores de moisissure) sont réduits de manière significative dans la concentration et dans le temps de leur apparition.
Bibliografie
Manual of Dermatologic Therapeutics. 5th ed.Boston; Little, Brown and Company: 1995, p. 299–314.
:Handbook of Atopic Eczema, 2nd. ed.Heidelberg; Springer: 2006, p. 477–491.
:The US FDA “black box” warning for topical calcineurin inhibitors: an ongoing controversy. Drug Safety 2008; 31: 185–198.
:Systemic review of published trials: long-term safety of topical corticosteroids and topical calcineurin inhibitors in pediatric patients with atopic dermatitis. BMC Pediatr 2016: 16: 75.
, :Off-label uses of topical calcineurin inhibitors. Skin Ther Lett 2016; 21: 8–10.
:Off-label topical calcineurin inhibitor use in children. Pediatrics 2013; 132: e1327–1332.
, :Inhibitory effects of sulfonated shale oils (ammonium bituminosulphonates, ichthyols) on enzymes of polyenoic fatty acid metabolism. Arch Derm Res 1994; 286: 137–141.
, :Ammoniumbituminosulfonat (Ichthyol). Hautarzt 1992; 43: 772–774.
, :Dermatologische Magistralrezepturen der Schweiz. 3. Aufl.Winterthur; Eigenverlag: 2010.
, :Narrowband ultraviolet B and medium-dose ultraviolet A1 are equally effective in the treatment of moderate to severe atopic dermatitis. J Am Acad Dermatol 2009; 60: 77–84.
, :Management of atopic dermatitis using photo(chemo)therapy. Arch Dermatol Res 2009; 301: 197–203.
:Guidelines for treatment of atopic eczema (atopic dermatitis) Part II. JEADV 2012; 26: 1176–1193.
, :Hochgebirgsklimatherapie bei Dermatosen und Allergien – Wirkmechanismen, Ergebnisse und immunologische Parameter. Rehabilitation 2000; 39: 215–222.
:Pollen distribution at elevations above 1000m in Switzerland. Aerobiologica 2000; 16: 69–74.
:Neurodermitis atopica – Therapie im Hochgebirgsklima. Praxis (Bern) 2000; 89: 1147–1153.
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