Ansätze ärztlicher Spiritual Care
Abstract
Zusammenfassung. Dieser Artikel gibt einen Überblick über die aktuelle Diskussion zu Ansätzen ärztlicher Spiritual Care. Der ärztliche Beitrag zu einer interprofessionellen Spiritual Care ist aus drei Gründen wichtig: 1. Für manche Patienten stellen religiös-spirituelle Faktoren im Umgang mit Krankheit und Sterben entweder eine Ressource oder ein Problem dar. 2. Religiös-spirituelle Faktoren können medizinische Entscheidungen beeinflussen, insbesondere am Lebensende. 3. Aufgrund des besonderen Abhängigkeitsverhältnisses im stationären Bereich tragen Ärzte eine Mitverantwortung dafür, dass die Ausübung religiöser Lebensvollzüge unter den Bedingungen des klinischen Alltags gewährleistet bleibt. Eine spezifisch ärztliche Spiritual Care ist deshalb als integrales Moment des ärztlichen Behandlungsauftrags zu verstehen.
Abstract. This article provides an overview of the current discussion on approaches to medical spiritual care. The medical contribution to interprofessional spiritual care is significant for three reasons: 1. For some patients, religious-spiritual factors in dealing with illness and death represent either a resource or a problem 2. Religious-spiritual factors can influence medical decisions, especially at the end of life. 3. Due to the special dependency relationship with inpatients, doctors are responsible for ensuring that religion can be exercised under the conditions of everyday clinical practice. A specifically medical spiritual care has therefore to be considered an integral part of the medical treatment.
Résumé. Cet article résume la discussion actuelle sur les approches médicales sur le plan spirituel. La contribution médicale aux soins spirituels interprofessionnels est significative pour les raisons suivantes: 1. Pour certains malades, des facteurs spirituels impliquant la religion pour gérer la maladie et la mort représentent soit une aide ou un problème. 2. De tels facteurs peuvent influencer les décisions médicales, en particulier à la fin de la vie. 3. En raison de la relation spéciale de dépendance à l’égard des malades hospitalisés, les médecins sont responsables de les rassurer qu’il est possible de pratiquer la religion dans des conditions de pratique clinique quotidienne. Une spiritualité spécifique au domaine médical doit dès lors être considérée comme faisant partie intégrante du traitement médical.
Bibliografie
The existential dimension in general practice. Identifying understandings and experiences of general practitioners in Denmark. Scand J Primary Health Care 2016; 34: 385–393.
:Nurse and physician barriers to spiritual care provision at the end of life. J Pain Symptom Manage 2014; 48(3), 400–410.
, :Why do We Find it so Hard to Discuss Spirituality? A Qualitative Exploration of Attitudinal Barriers. J Clin Med 2016; 77(5); doi: 10.3390/jcm5090077.
:Spiritual Care: Eine Aufgabe für den Arzt? In: Noth I, Kohli-Reichenbach C (Hrsg.). Palliative und Spiritual Care. Aktuelle Perspektiven in Medizin und Theologie. Zürich; TVZ: 2014, 117–127.
:Aspects of spirituality in medical doctors and their relation to specific views of illness and dealing with their patients’ individual situation. Evid-Based Complement Alternat Med 2013; 2013: 734392.
:Religious characteristics of U.S. physicians. A National Survey. J Gen Intern Med 2005; 20: 629–634.
:The association of physicians’ religious characteristics with their attitudes and self-reported behaviors regarding religion and spirituality in the clinical encounter. Med Care 2006; 44: 446–453.
:Physicians’ observations and interpretations of the influence of religion and spirituality on health. Arch Intern Med 2007; 167: 649–654. See comment in PubMed Commons.
:End-of-life communication: a retrospective survey of representative general practitioner networks in four countries. J Pain Symptom Manage 2014; 47: 604–619.
, :Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet 2010376: 1923–1958.
, :General practitioners’ attitudes towards essential competencies in end-of-life care: A cross-sectional survey. PLoS ONE 2017; 12: e0170168.
, :Spiritual care: whose job is it anyway?South Med J 2014; 97: 1242–1244.
:Spiritualität in den Gesundheitsberufen. Ein praxisorientierter Leitfaden. Stuttgart; Kohlhammer: 2012.
:Talking about spirituality in the clinical setting: Can being professional require being personal?Am J Bioeth 2007; 7: 4–11.
:Discussing Religious and Spiritual Issues at the End of Life. A Practical Guide for Physicians. JAMA 2002; 287: 749–754.
, :Religion, Spirituality, or Existentiality in Bad News Interactions: The Perspectives and Practices of Physicians in India. J Relig Health 2015; 54: 1387–1402.
:Spiritual Care als ärztliche Aufgabe? SAEZ 2016; 97: 598–600.
:«Spiritual Care» im Werden. Zur Konzeption eines neuen interdisziplinären Forschungs- und Praxisgebiets. Spiritual Care 2017; 6 (online aop).
:Spiritual Care im Medizinstudium an der Universität Zürich, in: Spiritual Care 2017; 6 (online aop).
:Ist Spiritualität überhaupt eine ärztliche Aufgabe?Leidfaden 2016; 1: 58–62.
:Religious and spiritual beliefs of physicians. J Relig Health 2017; 56: 205–225.
:Written survey on recently deceased patients in Germany and Switzerland: how do general practitioners see their role?BMC Health Serv Res 2016: 16; 22.
:The role of chaplains within oncology interdisciplinary teams. Curr Opin Support Palliat Care 2012; 6: 259–268. ·
:Ein säkulares Zeitalter.Frankfurt/M; Suhrkamp: 2009.
:Empfehlungen zum Umgang mit Religiosität und Spiritualität in Psychiatrie und Psychotherapie. Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde (DGPPN). Spiritual Care 2017; 6: 141–146.
:Kommunikation mit Patienten und Angehörigen. In: Bormann FJ, Borasio JD (Hrsg.). Sterben. Dimensionen eines anthropologischen Grundphänomens. Berlin; de Gruyter: 2014. 111–115.
:World Health Organization: Handbook of Resolutions and Decisions of the World Health Assembly and the Executive Board Vol. II 1973–1984. Genf: 1985.
Religion, sense of calling, and the practice of medicine: findings from a national survey of primary care physicians and psychiatrists. South Med J 2015; 108: 189–195.
: