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Originalarbeiten / Original communications

Kontinuierliches kontralaterales Säure-, Basen- und Blutgas Monitoring während Karotis-Endarterektomie

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.29.3.221

Background: The aim of this study is to evaluate the intravascular multiparameter sensor Paratrend 7 (P7) for continuous acid-base and blood gas monitoring after retrograde jugular catheterization during carotid endarterectomy. Patients and methods: We studied 11 patients with history of smoking (72.7%), coronary artery disease (72.7%), hypertension (100%), diabetes mellitus (55.5%) and TIA’s and/or nondisabling stroke (90.9%). The contralateral internal jugular vein was punctured retrogradely and the calibrated P7 sensor was introduced. The sensor was removed after surgery. The P7 provides continuous graphical display of pH, pCO2, and pO2, while temperature, oxygen saturation, HCO3 concentration and base excess are displayed numerically. Results: Mean duration of carotid cross-clamping was 17.0 ± 6.2 min. Mean stump pressure was 50.2 ± 12.9 mmHg. Intraluminal shunting was not used in any operation. All sensors were easily inserted. During clamping, pH became persistently more acidic (7.31 to 7.28; p < 0.05), pCO2 was elevated (44.7 to 49.8 mmHg; p < 0.05) while, in the majority of the patients, there was a non significant decrease in pjvO2/SjvO2. Declamping was followed by a short period of decrease of pH and elevation of pCO2 reminiscent of wash out phenomena. PjvO2 was significantly elevated (53.8 ± 5.2 to 59.0 ± 5.8 mmHg; p < 0.001) after the restoration of flow. In one case, P7 was diagnostic for unsuccessful endarterectomy. Conclusions: P7 is useful during carotid endarterectomy providing continuous and «on-line» information on brain metabolism. It is a simple and powerful technique, which should be further investigated

Hintergrund: Zweck dieser Studie ist die Beurteilung der kontinuierlichen Säurebasen- und Blutgasüberwachung durch den intravaskulären multiparametrischen Sensor Paratrend 7 während Endarterektomie an der Karotis. Patienten und Methoden: Die Studie erfasste 11 Patienten mit einer Anamnese von Nikotinabusus (72,7%), koronarer Herzkrankheit (72,7%), Hypertonus (100%), Diabetes mellitus (55,5%) und TIA und/oder Schlaganfall (90,9%). Der kalibrierte p7 Sensor wurde nach retrograder Punktion der Vena jugularis eingeführt und direkt postoperativ entfernt. P7 bietet die graphische Darstellung von pH, pCO2 und pO2, während Temperatur, Sauerstoffsättigung, HCO3 Konzentration und Base Excess numerisch dargestellt werden. Ergebnisse: Die mediane Dauer des Cross-Clamping war 17.0 ± 6.2 min. Alle Sensoren wurden komplikationslos eingeführt. Während des Clampings wurde ein Abfall des pH (von 7.31 auf 7.28; p < 0.05),und eine Zunahme des pCO2 (von 44.7 auf 49.8 mmHg; p < 0.05) festgestellt. Gleichzeitig wurde bei den meisten Patienten ein nicht signifikanter Abfall von pjvO2/ SjvO2 beobachtet. Das Declamping wurde von einem kurzen Abfall von pH und Erhöhung von pCO2 entsprechend eines wash-out gefolgt. PjvO2 war nach der Wiederherstellung der Durchblutung signifikant erhöht (von 53.8 ± 5.2 auf 59.0 ± 5.8 mmHg; p < 0.001). In einem Fall war die Messung hinweisend für eine erfolglose Operation. Zusammenfassung: P7 kann während der Karotisendarterektomie angewendet werden und bietet kontinuierliche und «on line» Informationen über die Hirnfunktion.