Skip to main content
Originalarbeiten / Original communications

Die klinische Wertigkeit des routinemäßigen Screenings nach abdominellen Aortenaneurysmen während der Echokardiographie

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.29.4.265

Background: The aim of this study was to determine the clinical utility of transthoracic echocardiography (TTE) as a screening method for the detection of abdominal aortic aneurysms (AAA). Patients and methods: Each patient who was referred to the echocardiography laboratory TTE was included into the study. After complete cardiac assessment the abdominal aorta was evaluated. Patients with a known, a clinically suspected, or a previously operated AAA were excluded. Results: During the study period, 14876 patients underwent TTE. 13166 (88.5%) of the patients were 50 years and older. Of these 6953 (52.8%) were men and 6213 (47.2%) were women. A total of 108 (0.82%; 95% confidence interval (CI) 0.67–0.99) clinically unsuspected AAA of at least 3 cm in diameter (range 3 cm – 6.8 cm) were detected. There were 93 (86.1%) men and 15 (13.9%) women with a mean age of 73.8 years (range 59–90). In 7 patients an AAA was suspected by TTE but not verified on subsequent abdominal ultrasound, as the diameter of the abdominal aorta was less than 3 cm. The prevalence of an AAA in patients 50 years and older was 1.34% (95% CI 1.08–1.64) for men and 0.24% (95% CI 0.14–0.40) for women. In patients less than 50 years old no aneurysm was detected. Seventeen patients who were found to have an AAA with a mean diameter of 4.4 cm (range 3–6 cm) underwent successful elective conventional AAA repair after a mean interval of 13.9 months (range 0.2–49 months) following the initial diagnosis. Conclusions: TTE performed in a highly selected cardiac patient group in a tertiary referral center is not a useful tool to screen for clinically unsuspected abdominal aortic aneurysms due to the low prevalence. The detection of an aneurysm should be confirmed by conventional abdominal ultrasound.

Hintergrund: Ziel der Studie war es, die klinische Wertigkeit der transthorakalen Echokardiographie (TTE) als Screeningmethode für abdominelle Aortenaneurysmen (AAA) zu bestimmen. Patienten und Methoden: Jeder Patient, der zu einer TTE überwiesen wurde, wurde in die Studie eingeschlossen. Nach der kompletten kardialen Untersuchung erfolgte die Untersuchung der abdominellen Aorta. Patienten mit einem bekannten oder einem klinisch vermuteten AAA wurden ebenso wie Patienten mit einem operierten Aortenaneurysma von der Studie ausgeschlossen. Ergebnisse: Insgesamt wurden 14876 Patienten echokardiographiert. 13166 (88,5%) waren 50 Jahre und älter. Von diesen Patienten waren 6953 (52,8%) Männer und 6213 (47,2%) Frauen. Insgesamt wurden 108 (0,82%; 95% Konfidenzintervall (CI) 0,67–0,99) klinisch nicht vermutete AAA von mindestens 3 cm Durchmesser (Rang 3–6,8 cm) während der TTE detektiert. Dabei handelte es sich um 93 (86%) Männer und 15 (14%) Frauen mit einem mittleren Alter von 73,8 Jahren (Rang 59–90) . Bei 7 Patienten wurde zwar mittels TTE ein AAA diagnostiziert, bei einem abdominellen Kontrollultraschall wurde der Befund aber nicht bestätigt, da der Durchmesser < 3 cm war. Die Prävalenz für ein AAA war bei Patienten von 50 Jahren und älter 1,34% (95% CI 1,08–1,64) für Männer und 0,24% (95% CI 0,14–0,4) bei Frauen. Bei Patienten unter 50 Jahren wurde kein AAA entdeckt. Schlussfolgerungen: Die TTE ist in einem hoch selektionierten kardialen Patientengut kein nützliches Verfahren zum Screening für klinisch nicht nachweisbare AAA auf Grund der niedrigen Prävalenz. Bei Nachweis eines Aneurysmas sollte die Diagnose durch eine konventionelle Ultraschalluntersuchung bestätigt werden.