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Originalarbeiten / Original communications

Transluminal angioplasty of isolated crural arterial lesions in diabetics with critical limb ischemia

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.34.3.186

Background: We investigated the long-term clinical results of transluminal angioplasty of isolated infrapopliteal arteries in diabetic patients with severe ischaemic foot lesions and the influence of different parameters on primary success, the long-term outcome and the survival rate. Patients and methods: Between January 2001 and May 2004 we performed 50 transluminal angioplasties in 52 (10 female, 42 male, mean age 69.3 years) diabetics with isolated lesions of crural arteries (tibio-peroneal trunk 41, anterior tibial 13, posterior tibial 5, peroneal artery 14) and limb threatening ischaemia (rest pain 12, tissue loss 40). In two patients the dilatation could not be performed due to vessel perforation and impossibility to catheter localization. The morphological classification of infrapopliteal lesions was determined according to guidelines provided by TransAtlantic Inter-Society Consensus (TASC) (17 type A, 16 type B, 13 type C, 4 type D). Results: Initial technical success after angioplasty of crural arteries could be obtained in 96%.Kaplan-Meier analysis showed a cumulative limb salvage of 92%,85% and 68, 9% after 6 months,one and two years, respectively. Patients falling in TASC group C had significantly higher risk of amputation. Overall survival at 1 year was calculated at 85% and at 2 years at 65%. Conclusion: Our results suggest that depending on the extent of lesions transluminal angioplasty of infrapopliteal artery stenoses and occlusions is considered as an effective and save therapy modality to avoid limb loss in diabetics with critical ischemia.

Hintergrund: Untersucht wurden die klinischen Langzeitergebnisse der transluminalen Angioplastie bei Diabetikern mit isolierten Läsionen der Unterschenkelarterien mit kritischer Beinischämie sowie der Einfluss verschiedener Parameter auf die primäre Erfolgsrate, den Langzeiterfolg und die Überlebensrate. Patienten und Methode: Von Januar 2001 bis Mai 2004 wurden 50 Ballondilatationen bei 52 Diabetikern (10 Frauen, 42 Männer, Durchschnittsalter von 69.3 Jahren) mit isolierten Veränderungen der Unterschenkelarterien (Truncus tibiofibularis 41, A. tibialis anterior 13, A. tibialis posterior 5, A.fibularis 14) und mit kritischer Fußischämie (Ruheschmerz 12, Gangrän 40) durchgeführt. Bei zwei Patienten scheiterte die Angioplastie wegen Gefäßperforation bzw. nicht möglicher Katheterintubation. Die morphologischen Läsionen waren eingeteilt nach Empfehlung des transatlantischen interdisziplinären Konsensuspapiers (TASC) (17 Typ A, 16 Typ B, 13 Typ C, 4 Typ D). Ergebnisse: Ein initialer Erfolg der transluminalen Angioplastie konnte in 96% der Patienten erreicht werden. Die kumulative Beinerhaltungsrate betrug 92% nach 6 Monaten, 85% nach einem Jahr und 68,9% nach zwei Jahren. Es ergab sich eine statistisch signifikante Beziehung zwischen TASC Typ C und Major Amputation. Die Überlebensraten betrugen nach einem Jahr 85% sowie nach 2 Jahren 65%. Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse zeigen, dass abhängig vom Ausmaß der kruralen Läsionen die transluminale Angioplastie bei Stenosen und Verschlüssen infrapoplitealer Arterien beim Diabetiker eine erfolgreiche und komplikationsarme Therapiemodalität darstellt, um gerade auch bei dieser Patientengruppe mit infrapoplitealer Arteriopathie und kritischer Beinischämie eine Majoramputation abzuwenden.