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Original communication

Impact of the postthrombotic syndrome on quality of life after primary upper extremity deep venous thrombosis

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000186

Background: To determine the impact of the postthrombotic syndrome (PTS) on quality of life after primary upper extremity deep venous thrombosis (UEDVT). Patients and methods: Twenty-five patients with a history of primary UEDVT, treated with anticoagulation alone, and twenty healthy controls were retrospectively identified and prospectively assessed for health-related quality of life (SF-36 and VEINES-QOL-questionnaire) and upper extremity functional impairment (DASH-score). Presence of PTS was classified according to the modified Villalta-score. Comparisons between patients and controls and between patients with and without PTS were performed using Fisher`s exact test (categorical variables) and Mann-Whitney-U-test (continuous variables). Results: According to the modified Villalta-score, 32 % of the patients suffered from mild to moderate PTS. None of the patients developed severe PTS. Compared to healthy control subjects, patients with a history of primary UEDVT reported on considerably worse health-related quality of life and significantly stronger upper extremity functional impairment. Within the cohort of patients with UEDVT, subjects with PTS had a significantly reduced quality of life and a more severe functional limitation. Conclusions: Quality of life and functional performance are impaired in patients with a history of conservatively treated primary UEDVT. Impairment is most pronounced in patients with mild to moderate PTS occurring in every third patient.

Hintergrund: Zur Evaluation des Einflusses des postthrombotischen Syndroms (PTS) auf die Lebensqualität bei Patienten nach primärer Armvenenthrombose. Patienten und Methoden: Fünfundzwanzig Patienten mit konservativ therapierter primärer Schulter-Armvenenthrombose und zwanzig gesunde Kontrollen beantworteten Fragebögen zur gesundheitsbezogenen Lebensqualität (SF-36, VEINES-QOL) sowie zur funktionellen Beeinträchtigung der oberen Extremitäten (DASH). Das Vorliegen eines postthrombotischen Syndroms wurde anhand des modifizierten Vilallta-Scores klassifiziert. Der Vergleich zwischen den Gruppen (Patienten vs. Kontrollen, Patienten mit vs. ohne PTS) erfolgte mittels exaktem Test nach Fisher (kategoriale Variablen) und Mann-Whitney-U-Test (kontinuierliche Variablen). Ergebnisse: Gemäß modifiziertem Villalta-Score litten 32 % der Patienten an einem milden bis moderaten PTS, kein Patient hingegen an einem schweren PTS. Im Vergleich zu gesunden Kontrollen war die Lebensqualität bei Patienten nach primärer Schulter-Armvenenthrombose signifikant schlechter, die funktionelle Beeinträchtigung signifikant höher. Patienten mit einem PTS berichteten dabei über eine signifikant schlechtere Lebensqualität und stärkere funktionelle Beeinträchtigung als Patienten ohne PTS. Schlussfolgerungen: Nach primärer Schulter-Armvenenthrombose sind gesundheitsbezogene Lebensqualität und funktioneller Status beeinträchtigt, insbesondere durch das Auftreten eines milden bis moderaten PTS bei jedem dritten dieser Patienten.