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Original communication

Patients with inferior vena cava thrombosis frequently present with lower back pain and bilateral lower-extremity deep vein thrombosis

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000288

Background: Inferior vena cava (IVC) thrombosis is rare, and data about the clinical presentation of patients are scarce. Therefore, we reviewed all cases of IVC thrombosis consecutively registered in the MAISTHRO (MAin-ISar-THROmbosis) database and described patients’ characteristics in terms of their clinical presentations in the acute setting of IVC thrombosis. Patients and methods: From the MAISTHRO registry, which enrolled 1470 consecutive patients with documented histories of venous thromboembolism, we identified 60 patients (0,4 %; females 60 %) with IVC thrombosis and 888 patients (60.4 %; females 55 %) with isolated lower-extremity deep vein thrombosis (LE-DVT). Results: The median age at the time of IVC thrombosis manifestation was 36.5 years (9 to 83). IVC thrombosis was the initial VTE event in 47 patients (78 %). In the majority of cases, IVC thrombosis extended to the lower-extremity veins, and both lower extremities were affected in 17 cases (28 %). The initial clinical symptom of IVC thrombosis was lower back or abdominal pain which preceded typical symptoms of LE-DVT in 29 (48 %) patients. Symptomatic pulmonary embolism was more frequently observed in IVC thrombosis patients when compared to a sex- and age-matched subgroup of LE-DVT patients, although the difference was not significant (27 % vs. 12 %; p = 0.064). Malignant disease was the only established VTE risk factor with a higher prevalence among IVC thrombosis patients than patients with isolated LE-DVT (27 % vs. 9 %; p = 0.015). Congenital IVC anomalies were identified in another eight IVC thrombosis patients (13 %). Conclusions: IVC thrombosis should be considered a differential diagnosis for inexplicable lower back or abdominal pain especially in young patients. Malignant disease and congenital IVC anomalies seem to be predisposing factors for thrombosis involving the inferior vena cava.

Hintergrund: Thrombosen mit Beteiligung der Vena cava inferior (VCI) sind extrem selten und es fehlen Daten, wie sich Patienten mit dieser Thromboseform klinisch präsentieren. Anhand unseres prospektiven Thromboseregisters MAISTHRO haben wir ein Kollektiv von VCI-Thrombosepatienten zusammengestellt und stellen hier die klinischen Charakteristika dieser Patientengruppe dar. Patienten und Methoden: Aus dem MAISTHRO-Register, in dem 1470 konsekutive Patientenfälle mit venöser Thromboembolie erfasst sind, konnten wir 60 Patienten (0,4 %; Frauenanteil 60 %) mit VCI-Thrombose und 888 Patienten (60,4 %; Frauenanteil 55 %) mit isolierter tiefer Beinvenenthrombose identifizieren. Ergebnisse: Bei den VCI-Thrombosepatienten lag das Manifestationsalter im Median bei 36.5 Jahren (Range 9-83). In 47 Fällen (78 %) war die VCI-Thrombose das erste Thromboseereignis. In der Mehrzahl der Fälle dehnte sich die VCI-Thrombose auf die Becken- und Beinvenen aus; eine beidseitige Thrombose fand sich in 17 Fällen (28 %). Gefragt nach der Initialsymptomatik gaben 29 (48 %) der Patienten Rücken- und Bauchschmerzen an, für die sich kein anderes pathologisches Korrelat finden ließ. Erst mit zeitlicher Latenz trat die typische Klinik einer Beinvenenthrombose hinzu. Symptomatische Lungenembolien waren häufiger bei VCI-Thrombose als bei isolierter Beinvenenthrombose, auch wenn der Unterschied nicht signifikant war (27 % vs. 12 %; p = 0,064). Eine maligne Erkrankung war der einzige etablierte Risikofaktor, der häufiger bei VCI-Thrombosepatienten als bei Patienten mit isolierter Beinvenenthrombose vorkam (27 % vs. 9 %; p = 0,015). Angeborene Anomalien der Vena cava inferior fanden sich hingegen bei 8 Patienten mit einer VCI-Thrombose (13 %). Schlussfolgerungen: Eine Thrombose der Vena cava inferior sollte als Differenzialdiagnose in Betracht gezogen werden bei zunächst unerklärlichen Rücken- oder Bauchschmerzen, insbesondere wenn jüngere Patienten betroffen sind. Malignome und angeborene VCI-Anomalien scheinen prädisponierende Faktoren für die Entstehung einer VCI-Thrombose zu sein.