Implementierung des KOMMA-Ansatzes zur Unterstützung von Angehörigen in der häuslichen Palliativversorgung
Evaluationsergebnisse
Abstract
Zusammenfassung.Hintergrund: Die Unterstützung der Angehörigen in der ambulanten Hospizarbeit und Palliativversorgung erfolgt meist wenig systematisch. In einem dreijährigen Modellprojekt wurde mit der Carer Support Needs Assessment Tool-Intervention (CSNAT-I; dt. KOMMA-Ansatz) ein evidenzbasierter personenzentrierter Ansatz zur Unterstützung von Angehörigen in drei Projektregionen in Nordrhein-Westfalen umgesetzt und evaluiert. Ziel: Den Implementierungsprozess und Faktoren, die auf diesen Einfluss hatten, darzustellen. Methoden: Der für den deutschsprachigen Raum adaptierte KOMMA-Ansatz wurde mithilfe von Multiplikatorinnen in sechs ambulanten Hospizdiensten und Teams der spezialisierten ambulanten Palliativversorgung (SAPV) umgesetzt. Die Evaluation erfolgte anhand der Normalization Process Theory (NPT) mittels eines Mixed-Methods-Evaluations-Designs. Ergebnisse: Der KOMMA-Ansatz wurde dienstübergreifend erprobt, eine routinehafte Umsetzung konnte im eher kurzen Implementierungszeitraum aber nicht vollständig erreicht werden. Die Mitarbeiter_innen waren von der Sinnhaftigkeit des Ansatzes überzeugt, das Feedback der Angehörigen positiv oder unspezifisch. Die Praxis der Angehörigenarbeit veränderte sich, und das Thema Angehörige erhielt mehr Aufmerksamkeit. Barrieren zeigten sich bei der personenzentrierten Gesprächsführung mit Angehörigen sowie in organisationalen Routinen. Schlussfolgerungen: Der personenzentrierte KOMMA-Ansatz hat Potenzial, die Angehörigenarbeit in den Strukturen der Palliativversorgung im deutschsprachigen Raum zu professionalisieren. In den Diensten benötigt es dafür einen Kulturwandel.
Abstract.Background: Supporting family carers in palliative home care mostly lacks a systematic approach. In a three-year model project, the Carer Support Needs Assessment Tool Intervention (CSNAT-I), an evidence-based person-centred approach for family caregiver support, was implemented and evaluated in three project regions in North Rhine-Westphalia. Aim: To present the implementation process and factors that impacted on it. Methods: The German CSNAT-I was adapted and subsequently implemented by six hospice services and specialised home palliative care teams with the assistance of champions. The evaluation was based on Normalization Process Theory (NPT) using a mixed methods evaluation design. Results: The German CSNAT-I was used across service boundaries, but routine implementation could not be fully achieved within the relatively short implementation timeframe. Staff members were convinced of the approach’s significance, and feedback from family caregivers was generally positive or non-specific. The practice of caregiver support evolved, and the importance of family caregivers received increased attention. Barriers emerged in person-centred communication with family caregivers and within organizational routines. Conclusion: The implementation showed that the person-centred intervention has the potential to enhance caregiver support in the German palliative home care setting. Implementing the CSNAT-I requires a cultural shift within the services.
Literatur
2015). The impact of the carer support needs assessment tool (CSNAT) in community palliative care using a stepped wedge cluster trial. PloS One, 10(4), e0123012. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0123012
(2019). Nursing interventions to support family caregivers in end-of-life care at home: A systematic narrative review. International Journal of Nursing Studies. 97, 28–39. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.04.011
(2011). Interventions for supporting informal caregivers of patients in the terminal phase of a disease. The Cochrane Database of Systematic Reviews(6), CD007617. https://doi.org/10.1002/14651858.CD007617.pub2
(2016). The determinants of home and nursing home death: A systematic review and meta-analysis. BMC Palliative Care, 15. https://doi.org/10.1186/s12904-016-0077-8
(2018). Designing and conducting mixed methods research (Third edition). Sage.
(2018a). Facilitating successful implementation of a person-centred intervention to support family carers within palliative care: A qualitative study of the Carer Support Needs Assessment Tool (CSNAT) intervention. BMC Palliative Care, 17(1), 129. https://doi.org/10.1186/s12904-018-0382-5
(2018b). The Influence of Context and Practitioner Attitudes on Implementation of Person-Centered Assessment and Support for Family Carers Within Palliative Care. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 15(5), 377–385. https://doi.org/10.1111/wvn.12323
(2013). The Carer Support Needs Assessment Tool (CSNAT) for use in palliative and end-of-life care at home: A validation study. Journal of Pain and Symptom Management, 46(3), 395–405. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2012.09.008
(2013). Development of a Carer Support Needs Assessment Tool (CSNAT) for end-of-life care practice at home: A qualitative study. Palliative Medicine, 27(3), 244–256. https://doi.org/10.1177/0269216312440607
(2017). Assessing the impact of a Carer Support Needs Assessment Tool (CSNAT) intervention in palliative home care: A stepped wedge cluster trial. BMJ Supportive & Palliative Care, 7(3), 326–334. https://doi.org/10.1136/bmjspcare-2014-000829
(2019). Barriers and facilitators to implementing the Carer Support Needs Assessment Tool in a community palliative care setting. British Journal of Community Nursing, 24(6), 284–290. https://doi.org/10.12968/bjcn.2019.24.6.284
(2019). Development of a German version of the Carer Support Needs Assessment Tool (CSNAT): The process of translation and cultural adaptation. Palliative & Supportive Care, 1–6. https://doi.org/10.1017/S1478951519000671
(2018). KOMMA – ein nutzerorientierter Ansatz zur Unterstützung von Angehörigen in der häuslichen Hospiz- und Palliativversorgung. Zeitschrift für Palliativmedizin, 19(06), 299–304. https://doi.org/10.1055/a-0667-0274
(2021). Angehörigenarbeit aus der Perspektive von Pflegepersonen mobiler Palliativteams – eine qualitative Studie. Zeitschrift für Palliativmedizin, 22(02), 93–101. https://doi.org/10.1055/a-1347-3172
(2020). Effect of the Carer Support Needs Assessment Tool intervention (CSNAT-I) in the Danish specialised palliative care setting: a stepped-wedge cluster randomised controlled trial. BMJ Supportive & Palliative Care, 28. https://doi.org/10.1136/bmjspcare-2020-002467
(2009). Implementing, Embedding, and Integrating Practices: An Outline of Normalization Process Theory. Sociology, 43(3), 535–554. https://doi.org/10.1177/0038038509103208
(2010). Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken (11., aktualisierte und überarb. Aufl.). Pädagogik. Beltz.
(2011). Protection against perceptions of powerlessness and helplessness during palliative care: The family members’ perspective. Palliative & Supportive Care, 9(3), 251–262. https://doi.org/10.1017/S1478951511000204
(2013). Angehörige in End-of-Life Care – die Vielfalt ihrer Rollen und Herausforderungen. Public Health Forum, 21(3), 18.e1–18.e4. https://doi.org/10.1016/j.phf.2013.06.010
(2017).
(Palliativversorgung von pflegebedürftigen Menschen . In J. KlauberA. KuhlmeyA. SchwingerK. JacobsS. Greß (Eds.), Pflege-Report: Vol. 2017. Schwerpunkt: Die Versorgung der Pflegebedürftigen (1st ed., pp.165–185). Schattauer Verlag.2010). Part 1: Home-based family caregiving at the end of life: a comprehensive review of published quantitative research (1998–2008). Palliative Medicine, 24(6), 573–593.
(2012). Relational experiences of family caregivers providing home-based end-of-life care. Journal of Family Nursing, 18(4), 491–516. https://doi.org/10.1177/1074840712462134
(World Health Organization (2002). WHO Definition of Palliative Care. Verfügbar unter https://www.who.int/europe/news-room/fact-sheets/item/palliative-care