Abstract
Zusammenfassung. Ausgehend von einer engen Assoziation zwischen rekurrierendem Bauchschmerz und somatoformer Störung im Kindes- und Jugendalter stellt der Beitrag Strategien zu einer integrativen Diagnostik und Therapieplanung für beide Störungsbilder vor. Ein dreistufiges Procedere wird entwickelt, das korrespondierend zum Ausmaß der individuellen Störungsentwicklung zunehmend intensivere diagnostisch-therapeutische Maßnahmen vorsieht. Im Anschluß an den differentialdiagnostischen Ausschluß einer ernsthaften Grunderkrankung durch den Kinderarzt erfolgt die Aufklärung von Eltern und Kind zum benignen und funktionellen Charakter der Schmerzbeschwerden mit dem Ziel eines gemeinsamen Störungs- und Behandlungsverständnisses. Ein differenzierter Leitfaden zur Exploration kind- und familienbezogener Risikofaktoren und zur funktionellen Bedingungsanalyse von Bauchschmerzepisoden wird vorgestellt, der bei manifester somatoformer Störung zum Einsatz kommt. Die diagnostischen Befunde leiten die Therapieplanung für eine kognitiv-behaviorale Therapie der somatoformen Störung, die bei vorhandener Komorbidität in einen übergreifenden Therapieplan zu integrieren ist.
Abstract. Taking into account the close association between recurrent abdominal pain and somatoform disorder in children and adolescents the paper presents strategies for an integrated assessment approach covering the diagnostic features of both disorders. A stepwise procedure is introduced that intensifies diagnostic and therapeutic efforts depending on the clinical severity of the disorder development. After a serious medical condition has been excluded by the pediatrician, informing the parents and the child about the benign and functional nature of the disorder is critical to establish a shared understanding of the complaints. A detailed interview schedule is presented for the exploration of child and family risk factors and for a behavioral analysis that is applied in the case of manifest somatoform disorder. Its results guide the treatment planning for disorder-specific cognitive-behavioral treatment approaches that have to be integrated into a comprehensive treatment approach in case of psychological comorbidity.
Literatur
2001). Helicobacter-pylori-Infektion bei Kindern und Jugendlichen. Diagnose und Therapie. Pädiatrische Praxis, 59, 57– 67
(2000). Rezidivierende Bauchschmerzen. Schmerz, 14, 346– 350
(1999). Irritable bowel syndrome and recurrent abdomnal pain. A comparative review. Psychosomatics, 40, 277– 285
(1999). Maternal attributions for the causes and remedies of their children's abdominal pain. Journal of Pediatric Psychology, 24, 345– 354
(2001). Irritable bowel syndrome: How far do you go up in the work-up. Gastroenterology, 121, 1512– 1515
(1990). Prevalence of lactose malabsorption among patients with functional bowel syndrome. European Journal of Gastroenterology and Hepatology, 5, 979– 989
(1989). Pediatric psychology in primary health care: Brief targeted therapy for recurrent abdominal pain. Behavior Therapy, 20, 283– 291
(1991). Psychobiologie des Schmerzes. Bern: Huber.
(2002). Verhaltensmedizinische Aspekte chronischer Kopfschmerzen im Kindes- und Jugendalter. Kindheit und Entwicklung, 11, 140– 151
(1999). The role of psychological and biological factors in post-infective gut dysfunction. Gut, 44, 400– 406
(2001). Das Reizdarmsyndrom als interdisziplinäre Herausforderung. Deutsche Medizinische Wochenschrift, 126, 472– 478
(2001). Reizdarmsyndrom (RDS) - Was ist diagnostisch und therapeutisch möglich und nützlich?. Deutsche Medizinische Wochenschrift, 126, S28– S37
(2000). Treatment of recurrent abdominal pain: Components analysis of four treatment protocols. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 31, 47– 51
(1995). Characterization of symptoms in children with recurrent abdominal pain: resemblance to irritable bowel syndrome. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 20, 209– 214
(1999). Empirically supported treatments in pediatric psychology: recurrent abdominal pain. Journal of Pediatric Psychology, 24, 115– 127
(2001). Children's health care use: a prospective investigation of factors related to care-seeking. Medical Care, 39, 990– 1001
(2001). Colon irritabile und rezidivierende Bauchschmerzen. In M.-J. Lentze, J. Schaub, F. J. Schulte & J. Spranger (Hrsg.), Pädiatrie. Grundlagen und Praxis (S.844-847). Berlin: Springer.
(2001). Ulcera ventriculi und duodeni. Arzneimitteltherapie, 19, 348– 355
(2002). Bauchschmerzen. In H.-G. Dörr & W. Rascher (Hrsg.), Praxisbuch Jugendmedizin (S.169-179). München: Urban & Fischer.
(1986). A case study of the behavioural treatment of chronic stomach pain in a child. Behaviour Change, 3, 70– 73
(2001). Helicobacter pylori, non-ulcer dyspepsia, and childhood recurrent abdominal pain. Pediatric Research, 49, 140– 140
(2001). Irritable bowel syndrome in childhood. Gastroenterology, 120, 287– 307
(1979). Reduction in frequent stomachache complaints by time out. Behavior Therapy, 10, 211– 218
(2000). Interventionsverfahren bei chronisch kranken Kindern und deren Familien. In F. Petermann (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie und -psychotherapie (4., vollst. überarb. u, erweit. Aufl.; S.513-540). Hogrefe: Göttingen.
(2002). Entwicklungspsychopathologie rekurrierender Bauchschmerzen und somatoformer Störungen. Kindheit und Entwicklung, 11, 152– 169
(2001). Patientenschulung mit Kindern: Wie lassen sich subjektive Krankheits- und Behandlungskonzepte berücksichtigen?. Kindheit und Entwicklung, 10, 13– 27
(1999). Childhood functional gastrointestinal disorders. Gut, 45 (Suppl. II), II60-II68– II60-II68
(2000). Patients who present physical symptoms in the absence of physical pathology: a challenge to existing models of doctor-patient-interaction. Patient Education and Counseling, 39, 105– 113
(1989). Cognitive-behavioral treatment of recurrent nonspecific abdominal pain in children: An analysis of generalization, maintenance, and side effects. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57, 294– 300
(1994). The treatment of recurrent abdominal pain in children: A controlled comparison of cognitive-behavioral family intervention and standard pediatric care. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 306– 314
(1974). Operant treatment of a case of recurrent abdominal pain in a 10-year-old boy. Behavior Therapy, 5, 677– 681
(1997). Measurment of illness perceptions in patients with chronic somatic illnesses: A review. In K. J. Petrie & J. A. Weiman (Eds.), Perceptions of health and illness (pp. 103-154). Amsterdam: Harwood.
(2002). Chronifizierungsprävention primärer Kopfschmerzen bei Kindern und Jugendlichen. Evaluation einer lösungsorientierten Gruppentherapie in der ambulanten Versorgung. Kindheit und Entwicklung, 11, 185– 197
(2001). Organic abnormalities in recurrent abdominal pain in children. Acta Paediatrica Scandinavica, 90, 638– 642
(1996). Somatization and the vocabulary of everyday bodily experiences and concerns: A community study of adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 491– 499
(1998). Recurrent abdominal pain: A potential precursor of irritable bowel syndrome in adolescents and young adults. Journal of Pediatrics, 132, 1010– 1015
(1995). Lactose maldigestion and recurrent abdominal pain children. Digestive Diseases and Sciences, 40, 1506– 1510
(1998). Immer wieder der Reduktionismus: Das Beispiel des Helicobacter pylori. Psychotherapie, Psychosomatik und Medizinische Psychologie, 48, 425– 429
(2001). Clinical aspects of recurrent abdominal pain. Pediatric Annals, 30, 17– 21
(2001). Schmerztherapie mit Kindern. Berlin: Springer.
(