Erleben von Pflegefachpersonen in Bezug auf durchgeführte und versäumte Pflege
Eine qualitative Studie
Abstract
Zusammenfassung:Hintergrund: Für Pflegefachpersonen ist zentral, auf Basis ihrer Caring Haltung eine qualitativ hochstehende Pflege zu erbringen. Versäumte Pflege kann bei ihnen Schuldgefühle und Unzufriedenheit hervorrufen. Publikationen zu ihrem Erleben im Übergang zwischen vollständig durchgeführter und versäumter Pflege fehlen. Solche können zum umfassenderen Verständnis von beeinflussenden Faktoren und den Auswirkungen auf das Erleben von Pflegefachpersonen beitragen. Ziel: Zu explorieren, wie Pflegefachpersonen an einem Deutschschweizer Zentrumsspital das Durchführen von Pflegeinterventionen in Bezug auf die Ausprägungen zwischen durchgeführter und versäumter Pflege beschreiben. Methode: Von September 2020 bis März 2021führte die Erstautorin elf qualitative, leitfadengestützte Einzelinterviews mit Pflegefachpersonen, die mit der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring und Knowledge Maps ausgewertet wurden. Ergebnisse: Die Analyse ergab fünf Hauptkategorien: Optimale Pflege, Befriedigung im Mittelmaß, Mangel an allen Ecken und Enden, Reaktionen von Patient_innen und beeinflussende Faktoren. Pflegefachpersonen beschreiben verschiedene Umgangsstrategien, um versäumter Pflege vorzubeugen und die Zufriedenheit von Patient_innen und ihrer selbst zu erhalten. Schlussfolgerungen: Neben Maßnahmen zur Prävention versäumter Pflegeinterventionen sollte das Erleben zum Erbringen der Pflege weiter exploriert werden. Damit kann das Verständnis für dessen Zusammenhang mit der beruflicher Caring Haltung sowie mit der patientenbezogenen und beruflichen Zufriedenheit vertieft werden.
Abstract:Background: Providing high quality care based on their caring attitude is essential for nurses. Missed Care can cause feelings of guilt and dissatisfaction among them. Studies on their experiential transition between fully performed and missed care are lacking. They may contribute to a more comprehensive understanding of influencing factors and the impact on nurses’ experience. Aim: The aim was to explore how nurses at a centre hospital in German-speaking Switzerland describe performance of nursing interventions in terms of the different expressions between performed and missed care. Methods: Between September 2020 and March 2021 the first author conducted eleven qualitative guide-based individual interviews with registered nurses which were analysed using Mayring’s qualitative content analysis and knowledge maps. Results: The analysis resulted in five main categories: Optimal care, satisfaction in mediocrity, a huge lack, patients’ reactions and influencing factors. Nurses described, in addition to personal experience and expertise, different coping strategies to prevent missed care and maintain patients’ and their own satisfaction. Conclusions: In addition to interventions that can prevent missed care, nurses’ experience of performed care should be explored further. This can deepen the understanding of its relationship with professional caring attitudes as well as with patient-related and professional satisfaction.
Literatur
2019). Gratitude between patients and their families and health professionals: A scoping review. Journal of Nursing Management , 27 (2), 286–300. https://doi.org/10.1111/jonm.12670
(2009). Critical thinking, delegation, and missed care in nursing practice. Journal of Nursing Administration , 39 (3), 142–146.
(2011). Revisiting our roots: Caring in nursing curriculum design. Nurse Education in Practice , 11 (6), 360–364. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2011.03.007
(2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches . SAGE.
(2015). Exploring Iranian nurses’ experiences of missed nursing care: a qualitative study: a threat to patient and nurses’ health. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran , 29 , 276.
(2008). Meta-synthesis of caring in nursing. Journal of clinical nursing , 17 (2), 196–204. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2006.01824.x
(2019). Engagement, Passion and Meaning of Work as Modulating Variables in Nursing: A Theoretical Analysis. International journal of environmental research and public health , 16 (1), 108. https://doi.org/10.3390/ijerph16010108
(2021). Pflegefachpersonen denken über eine Definition von „durchgeführter und versäumter Pflege“ nach. Eine qualitative Studie. Pflege , 34 (5), 263–273. https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000827
(2016). Recognising and responding to ’cutting corners’ when providing nursing care: a qualitative study. Journal of Clinical Nursing , 25 (15–16), 2126–2133. https://doi.org/10.1111/jocn.13352
(2006). Missed nursing care: a qualitative study. Journal of Nursing Care Quality , 21 (4), 306–313.
(2015). Wie erleben Pflegefachpersonen Moralischen Stress in einem Schweizer Universitätsspital? Pflege & Gesellschaft , 20 (2), 115–132.
(2021). Values in nursing and the virtues of the profession: a systematic critical review. Health & Research Journal , 7 (4), 219–232. https://doi.org/10.12681/healthresj.28192
(2020). The association of nurse caring behaviours on missed nursing care, adverse patient events and perceived quality of care: A cross-sectional study. Journal of Nursing Management , 28 (8), 2257–2265. https://doi.org/10.1111/jonm.12894
(2014). Group Cohesion and Organizational Commitment: Protective Factors for Nurse Residents’ Job Satisfaction, Compassion Fatigue, Compassion Satisfaction, and Burnout. Journal of Professional Nursing , 30 (1), 89–99. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2013.04.004
(2020). “It’s about how we do it, not if we do it”. Nurses’ experiences with implicit rationing of nursing care in acute care hospitals: A descriptive qualitative study. International Journal of Nursing Studies , 109 , 103688. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103688
(2015). Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken (12. Aufl.). Beltz.
(2016). Pflege als „Caring science“: Implikationen für die Wissenschaft und Ethik professionellen Pflegehandelns. Bulletin Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden , 42 (2). 42–47.
(2021). Taking care. Nursing towards Covid-19 patients during the pandemic emergency in Italy: a qualitative study. Acta bio-medica: Atenei Parmensis , 92 (S2), e2021025. https://doi.org/10.23750/abm.v92iS2.11944
(Eds.). (2021). Impacts of rationing and missed nursing care: Challenges and solutions . Vol. 1. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-71073-6
(2004). Knowledge Mapping als Methode zur Auswertung und Ergebnispräsentation von Fokusgruppen in der Markt. und Evaluationsforschung. Forum Qualitative Sozialforschung , 5 (2), 1–16.
(2015). Pflege im Vorfeld von SwissDRG-Erfahrungen von Pflegenden mit interprofessioneller Zusammenarbeit, Führungsverhalten, Arbeitslast und Arbeitszufriedenheit. Pflege , 28 (3), 133–144. https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000421
(2018). Using reflexive thinking to establish rigor in qualitative research. Nursing Research , 67 (6), 490–497. https://doi.org/10.1097/NNR.0000000000000307
(Schweizer Berufsverband der Pflegefachfrauen und Pflegefachmänner (2003). Ethische Grundsätze für die Pflege . SBK.2006). Professionelle Pflege – Entwicklung und Inhalte einer Definition. Pflege , 19 (1), 45–51.
(1991). Empirical development of a middle range theory of caring. Nursing Research , 40 (3), 161–166.
(2010). Missed nursing care: the impact on intention to leave and turnover. Canadian Journal of Nursing Research , 42 (4), 22–39.
(2009). Hospital nurses’ job satisfaction: a literature review. Journal of Nursing Management , 17 (8), 1002–1010. https://doi.org/10.1111/j.1365-2834.2009.01028.x
(2012). Registered nurse perspectives on delayed or missed nursing cares in a New Zealand Hospital. Nursing Praxis in New Zealand , 28 (1), 19–28.
(Leitfaden qualitative Interviews . Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften. https://www.ostfalia.de/cms/de/k/.content/documents/Pruefungsinfos/Leitfaden_qualitative_Interviews_Version_2017_06_14.pdf
(2017, 25. Mai).2021). Zwischen Anspruch und Wirklichkeit – Perspektive von fallverantwortlichen Pflegefachpersonen zur Rationierung in der spitalexternen Pflege. Pflege , 34 (1), 23–30. doi: https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000776
(