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Alcohol and cardiovascular diseases

Published Online:https://doi.org/10.1024/0040-5930.57.4.200

Ärztlicher Rat im Zusammenhang mit Alkoholkonsum und kardiovaskulären Erkrankungen sollte sowohl dessen positive Effekte bei geringgradigem Konsum von einem Drink-Äquivalent pro Tag als auch die ausgeprägten Gesundheitsrisiken in Zusammenhang mit exzessiver Einnahme berücksichtigen. Epidemiologische Daten zeigen konsistent, daß zwischen Alkoholkonsum und Gesamtmortalität eine J-förmige Beziehung besteht. Individuen, die 1 oder 2 Drink-Äquivalente pro Tag konsumieren (1 Drink-Äquivalent: Ungefähr 3 dl Bier oder 1–1.5 dl Wein oder etwa 40 ml hochprozentige Spirituosen), haben die niedrigste Mortalitätsrate. Der für das Absinken der Mortalität mit leicht zunehmendem Alkoholkonsum verantwortliche Faktor ist die Abnahme von Todesfällen durch koronare Herzkrankheit. Anderseits gibt es auch mit exzessivem Alkoholkonsum verbundene kardiovaskuläre Erkrankungen wie die alkoholbedingte Kardiomyopathie, die arterielle Hypertonie, der zerebral-vaskuläre Schlaganfall. Die protektive Wirkung von Alkohol im Zusammenhang mit der koronaren Herzkrankheit (Reduktion des Mortalitätsrisikos von etwa 30–50% bei Einnahme von 1–2 Drinks pro Tag) hängt in erster Linie mit der Erhöhung des HDL-Cholesterins zusammen.

Any advice about the consumption of alcohol must take into account not only the relation between alcohol and cardiovascular disease but also the well-known association of heavy consumption of alcohol with a large number of health risks. Numerous observational studies have consistently demonstrated a reduction of coronary heart disease with moderate consumption of alcohol. Consumption of 1 or 2 drinks per day is associated with a reduction in risk of dying from coronary heart disease of approx. 30–50%. A drink equivalent amounts to a 12-ounce bottle of beer, a 4-ounce glass of wine, and a 1.5-ounce shot of 80-proof spirits. It has been repeatedly demonstrated that there is a J-shaped relation between alcohol consumption and total mortality. The lowest mortality occurs in those who consume 1 or 2 drinks per day. A stepwise decline in coronary heart disease death occurs with increasing drinks per day. Because coronary heart disease accounts for 1/3; or more of total death, people with no alcohol consumption have higher total mortality than those drinking 1 to 2 drinks per day. Conversely, mortality due to a large number of other diseases increases with an increasing number of drinks consumed per day. The protective effects of alcoholic against coronary heart disease are mainly related to an increase in HDL cholesterol. A number of other mechanisms have been proposed including effects of alcohol on blood clotting and non-alcoholic components of alcoholic beverages, particularly in red wine and dark beer, which may have antioxidant properties. Harmful effects of alcohol on the cardiovascular system include congestive cardiomyopathy, systemic hypertension and cerebral vascular incidents. There is a direct correlation between the amount of alcohol consumed during lifetime and a reduction in left ventricular ejection fraction.