Skip to main content
Originalarbeiten / Original communications

Endotheliale Dysfunktion und kardiovaskuläre Ereignisse bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.32.3.139

Background: Patients with peripheral arterial disease (PAD) are characterized by a high mortality for cardiovascular events. An impairment of endothelial function, expressed as brachial-artery flow-mediated vasodilation (FMV), has been described in PAD patients. Aim of this study was to investigate the association between FMV and cardiovascular events in patients with PAD. Patients and methods: Thirty-eight patients with intermittent claudication (71% men, mean age 71 years) were divided into two groups according to the presence or absence of previous major cardiovascular events (myocardial infarction or stroke). Results: Brachial FMV was significantly lower in patients with a history of myocardial infarction or stroke (n = 16) than in patients without cardiovascular events (3.2 ± 3.6% vs. 5.7 ± 3.6%; p = 0.042). In the group with cardiovascular events there was a significantly higher proportion of subjects in the lower FMV tertile (56% vs. 18%), and a lower proportion of subjects in the upper tertile (25% vs. 41%; chi2 test, p = 0.047). Conclusion: We conclude that FMV of the brachial artery is significantly reduced in PAD patients with a history of stroke and myocardial infarction. These cross-sectional results suggest a potential role of FMV as a marker of major cardiovascular events.

Hintergrund: Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit (AVK) weisen eine erhöhte kardiovaskuläre Mortalität auf. Eine Verminderung der endothelialen Funktion, gemessen mit der flussmediierten Vasodilatation der Brachialarterie (FMV), ist bei diesen Patienten bekannt. Ziel dieser Studie ist es, die Assoziation von FMV und kardiovaskulären Ereignissen bei Patienten mit AVK zu beschreiben. Patienten und Methoden: 38 Patienten mit Claudicatio intermittens (71% waren Männer, mittleres Alter 71 Jahre) wurden in zwei Gruppen eingeteilt in Abhängigkeit eines durchgemachten Herzinfarktes oder Schlaganfalls. Ergebnisse: FMV war signifikant niedriger bei den 16 Patienten mit durchgemachtem Herzinfarkt oder Schlaganfall im Vergleich mit den Patienten ohne kardiovaskuläres Ereignis (3,2 ± 3,6% vs. 5,7 ± 3,6%; p = 0.042). In der Gruppe der Patienten mit kardiovaskulärem Ereignis war ein signifikant höherer Anteil in der niedrigen FMV Tertile (56% vs. 18%) und ein niedriger Anteil in der höheren Tertile (25% vs. 41%; chi2 test, p = 0.047). Schlussfolgerungen: FMV der Brachialarterie ist bei Patienten mit AVK und einer Anamnese von Herzinfarkt oder Schlaganfall signifikant vermindert. FMV muss als Marker von entsprechenden kardiovaskulären Ereignissen gelten.