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Originalarbeiten / Original communications

Area-pressure relationship of lower limb main veins in man

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.35.2.59

Background: The mechanical properties of human veins remain incompletely known. However they play an important part in number of physiological and pathological situations, as hemodynamic adjustment to orthostasis, deep venous thrombosis (DVP) and chronic venous insufficiency (CVI). The aim of the study was to describe the pressure/volume (area) relationship of some important conduit veins of the human’s lower limb. Probands and methods: We investigated the area/pressure relationship of the femoral vein (FV) at mid thigh, the great saphenous vein (GSV) at lower third of the leg, and a deep leg vein (DLV), either the peroneal or posterior tibial vein, in fifteen healthy young men. The cross section areas were measured with B-mode ultrasound while various positive and negative venous pressures were generated by body’s tilting. Results: Over the range of pressures investigated, the area/pressure relationship was roughly linear, the classical sigmoid relation did not emerge from our data. The relative compliance of FV, GSV and DLV was 0.0312, 0.0118, and 0.0147 mmHg-1, respectively. Conclusions: The relative compliance of FV is more than two times higher than the relative compliance of both the DLV and the GSV.

Hintergrund: Die Kenntnisse der mechanischen Eigenschaften menschlicher Venen sind immer noch unvollständig. Sie spielen jedoch eine wichtige Rolle in einer Anzahl von physiologischen und pathologischen Situationen, wie z.B. bei der tiefen Venenthrombose (TVT) und der chronischen Veneninsuffizienz (CVI). Das Ziel der Studie war es, das Verhältnis von Druck und Volumen (Querschnittfläche) einiger wichtiger Venen des menschlichen Unterschenkels zu beschreiben. Probanden und Methoden: Wir untersuchten das Druck/Volumenverhältnis der Vena femoralis (VF) in mittlerer Oberschenkelhöhe, der Vena saphena magna (VSM) im unteren Drittel des Beines und einer tiefen Beinvene (TBV), entweder der Vena peronea oder die Vena tibialis posterior bei fünfzehn gesunden Männern. Die Schnittflächen wurden mit Hilfe von B-Mode Ultraschall gemessen, während verschiedene positive und negative Venendrucke durch Neigen des Körpers erzeugt wurden. Ergebnisse: In dem Bereich der untersuchten Drucke war das Druck/Volumenverhältnis eher linear, die klassische Sigmoid-Relation kam aus unseren Daten nicht zum Vorschein. Die relative Compliance von VF, VSM und TBV war 0.0312, 0.0118 und 0.0147 mmHg-1. Schlussfolgerungen: Die relative Compliance von VF ist zweifach höher als die relative Compliance der VSM und der TBV.