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Originalarbeiten / Original communications

Aspirin in peripheral arterial disease: breakthrough or pitfall?

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.35.3.174

Background: This paper introduces a proof-of-concept trial in progress, supposedly providing new important information on anti-platelet drugs used in patients with peripheral arterial disease (PAD). The Arteriogenesis Competence Network (Art.Net.) of the Universities of Basel, Berlin, and Freiburg could show in animal models that Aspirin (ASA), in contrast to Clopidogrel, inhibits the formation of an appropriate collateral network (arteriogenesis). This trial is supposed to reproduce the animal data in man. Materials and methods: In a prospective, double-blind, parallel-group, bi-national (D, CH), multicentre trial, 250 patients will be randomised to either 100 mg ASA or 75 mg Clopidogrel once daily. Patients will then enter a three months structured rehabilitation programme with daily physical training supposed to induce arteriogenesis. The claudication distances will be tested as the primary endpoint at baseline, 6 weeks, and at 3 months. Also, the 24h physical activity profile of all patients will be electronically documented. Conclusions: This trial will provide information on potential disadvantages when using ASA in PAD patients. If data emerging from animal pharmacology can be reproduced in man, the present standard scheme of anti-aggregant treatment in PAD patients has to be reconsidered.

Hintergrund: Arteriogenesis Competence Network (Ar.Net.) ist ein universitärer Forschungsverbund mit präklinischen und klinischen Schwerpunkten. In Arbeiten am Kaninchenmodell konnte gezeigt werden, dass der für einen pAVK Patienten essentielle Kollateralisationsprozeß durch Aspirin (ASS), das zur Standardmedikation gehört, gehemmt wird, während sich Clopidogrel in diesem Modell neutral verhält. Wenn human nachvollziehbar, wäre ASS bei pAVK relativ kontraindiziert. Es soll die Hypothese geprüft werden, ob Patienten unter Clopidogreltherapie nach einem 3-monatigen Gehtraining eine größere Verbesserung der Gehstrecke haben als solche unter Aspirintherapie. Methodik: Als Proof-of-Concept Projekt wird von Art.Net. gegenwärtig eine binationale (D/CH), multizentrische (n = 20), randomisierte, prüferinitiierte Doppelblindstudie durchgeführt, in die 250 Patienten mit pAVK Stadium II aufgenommen und zu Aspirin oder Clopidogrel randomisiert werden. Zur Induktion der Kollateralisierung absolvieren alle Patienten ein 3-monatiges, tägliches Gehtrainingsprogramm, welches als Heimtraining organisiert ist, aber durch ein Aktivitätsmonitoringsystem mit hochfrequenter Akzelerationsmessung am Fuß elektronisch überwacht wird (PACERª). Das System erlaubt eine detaillierte Aufzeichnung der Trainings- und Gesamttagesaktivität. Die Gehstrecken werden zu Baseline, Woche 6 und 12 gemessen. Zusammenfassung: Die vorliegende Arbeit beinhaltet einen Überblick über die präklinischen Daten zur Auswirkung von ASS und Clopidogrel auf die Kollateralisierung von Gefäßverschlüssen und detaillierte Information zu Studiendesign, -ablauf und zu erwartenden neuen Ergebnissen.