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Originalarbeiten / Original communications

Female patients with atherosclerotic lesions of the lower limbs. Not all are alike

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.36.3.205

Background: Data on female patients with atherosclerotic peripheral arterial disease (PAD) are scarce, and limited primarily to the elderly population with multilevel disease. In this longitudinal observational study we compare female patients below 60 years of age with isolated lesions at the aortic bifurcation or focal superficial femoral artery disease. Patients and methods: Analysis is based on consecutive series of 43 female patients with PAD limited to the aortoiliac bifurcation (n = 28, group I) or an isolated femoral segment at the adductor channel (n = 15, group II) seen in a tertiary referral center between 1998 and 2000. The first assessment provided baseline data, with follow up data obtained at this study. Traditional risk factors, carotid artery disease and clinical outcome (mortality, cardiovascular events, vascular re-intervention rate, PAD progression) were evaluated over an interval of 5 (2 to 8) years. Results: Female patients with aortic disease [group I] were younger (51.8 ± 7.7 vs. 56.7 ± 7.6 years in group II; p = 0.048), presented a more masculine phenotype, and smoked significantly more often (82% vs. 40%; p = 0.007). Arterial hypertension and diabetes mellitus were more common in group II, though it missed statistical significance (p = 0.068 and p = 0.085). Cardiovascular and limb outcome were comparable in both groups of female patients, while carotid artery disease was more severe in group I (i.e., carotid plaques in 71 vs. 53%). Conclusion: Our data support previous findings that cigarette smoking is a stronger risk factor for aortic disease as compared to femoral disease in younger female patients, with the strongest effect of smoking on a localized region of the aortic bifurcation.

Hintegrund: Daten zu weiblichen Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit (PAVK) sind knapp und primär auf die polymorbide ältere Population beschränkt. In dieser Langzeitstudie vergleichen wir Patientinnen unter 60 Jahren mit isolierten Läsionen der Aortenbifurkation oder lokalisierte Erkrankung der Arteria femoralis superficialis. Patienten und Methoden: Die Analyse basiert auf einer fortlaufenden Serie von 43 Patientinnen mit PAVK, beschränkt auf die Aortenbifurkation (n = 28, Gruppe I) oder auf ein isoliertes Segment beim Adduktorenkanal (n = 15, Gruppe II). Die Patientinnen wurden zwischen 1998 und 2000 in einem tertiären Überweisungszentrum untersucht. Die Erstbeurteilung lieferte Grunddaten, die Folgedaten ergeben sich aus dieser Studie. Über ein Intervall von 5 (2 bis 8) Jahren wurden die kardiovaskulären Risikofaktoren, der Krankheitsbefall der Carotis, und der klinische Verlauf (Mortalität, kardiovaskuläre Ereignisse, vaskuläre Re-Interventionsrate, Fortschreiten der PAVK) ausgewertet. Ergebnisse: Patientinnen mit Erkrankung der Aorta (Gruppe I) waren jünger (51.8 ± 7.7 versus 56.7 ± 7.6 Jahren in Gruppe II; p = 0.048), entsprachen einem männlichen Phänotyp und rauchten signifikant häufiger (82% versus 40%; p = 0.007). Arterielle Hypertonie und Diabetes mellitus waren häufiger in Gruppe II, obwohl sie die statistische Signifikanz verfehlten (p = 0.068 und p = 0.085). Ergebnisse des Herz-Kreislaufs und der Beine waren in beiden Patientinnengruppen vergleichbar, während die Erkrankung der Carotis in Gruppe I häufiger war (Plaques in der A. carotis communis in 71 gegenüber 53% [Gruppe II]). Schlussfolgerungen: Nikotinkonsum begünstigt bei jüngeren weiblichen Patientinnen die atherosklerotische Erkrankung der Aorta mit der größten Auswirkung auf die Aortenbifurkation.