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Original communications

Morphological features of vasa vasorum in pathologically changed human great saphenous vein and its tributaries

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.37.2.127

Background: The question whether the primary increase of vasa vasorum (VV) of venous wall (i) plays an initial role in varicogenesis or (ii) is an expression of impairment of the nutritional conditions in superficial veins of lower extremities is not unambiguously solved yet. The aim of the study was to describe the arrangement of the VV within the wall of the human great saphenous vein (GSV) qualitatively, and of its tributaries at different stages of varicosis and in other pathological states like thrombophlebitis or phlebosclerosis. Material and methods: 22 patients deserving an aorto-coronary bypass surgery or GSV surgery were subdivided into three groups according to the staging of their varices and other pathology. The harvested GSV were prepared for light and scanning electron microscopy. One cadaverous specimen of GSV was injected with India ink. Results: In specimens from reticular and primary large varices local intimal hyperplasia was regularly found, partially accompanied with a mild increase of VV. Tortuosities and irregular dilations of adventitial veins were also found. In patients with recurrent primary varices or thrombophlebitis severe intimal and medial hyperplasia, thrombosis and a striking increase of VV were found. The intima remained avascular in all cases. Conclusions: Remarkable increase of VV accompanies the most severe forms of varices as well as all cases of the extreme grades of phlebosclerosis, medial hyperplasia and thrombosis. We hypothesize that this increase in VV is rather a secondary vascular reaction to the impaired metabolic conditions within the venous wall than a primary varicogenic factor.

Hintergrund: Die Frage, ob die primäre Zunahme an vasa vasorum (VV) in venösen Wänden (i) eine auslösende Rolle in der Varikogenese spielt, oder (ii) ein Ausdruck einer beeinträchtigten Versorgungssituation in den oberflächlichen Venen der unteren Extremität darstellt, ist derzeit noch nicht eindeutig geklärt. Das Ziel dieser Studie war die Anordnung der VV in der Wand der menschlichen Vena saphena magna und ihrer großen Äste in verschiedenen Stadien der Varikose qualitativ zu beschreiben. Material und Methoden: 22 Patienten, die sich entweder einer aorto-koronaren Bypassoperation oder einer Operation der großen Beinvene unterzogen, wurden gemäß des Grades ihrer Varikosität und aufgrund anderer Pathologien in drei Gruppen eingeteilt. Die entnommenen Venenstücke wurden für Licht- und Rasterelektronenmikroskopie aufbereitet. Bei einem aus einer Leiche stammenden Präparat wurde eine Tuscheinjektion vorgenommen. Ergebnisse: In den Präparaten von retikulären und primär ausgeprägten Varizen waren regelmäßig lokal initiale Hyperplasien, teilweise begleitet von einer leichten Vermehrung der VV, vorzufinden. Gewundenheiten und abnormale Gefäßausweitungen der adventitiellen Venen wurden ebenfalls gesehen. Bei Patienten mit rezivierenden primären Varizen oder mit Thrombophlebitis traten schwere intimale und mediale Hyperplasien, Thrombosen und eine beachtliche Zunahme an VV auf. Die Intima blieb aber in allen Fällen avaskulär. Schlussfolgerungen: Eine erhebliche Zunahme der VV wurde in Verbindung mit schweren Formen der Varicose sowie in allen Fällen schwerstgradiger Phlebosklerose, medialer Hyperplasie und Thrombose gefunden. Wir nehmen an, dass diese Zunahme der VV wahrscheinlich eine sekundäre vaskuläre Reaktion auf die beeinträchtigte metabolische Situation innerhalb der venösen Wand ist und kein primärer varikogener Faktor.