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Original communications

Long term outcome after balloon angioplasty and stenting of subclavian artery obstruction: A single centre experience

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.37.2.174

Introduction: Percutaneous transluminal angioplasty is an accepted and successful treatment strategy in obstructive disease of the subclavian artery. The purpose of this study was to evaluate the technical and clinical long-term outcome following endovascular therapy. Patients and methods: We retrospectively analyzed 99 patients (mean age of 65 ± 10 years) with 100 interventions of the subclavian arteries and the brachiocephalic trunk with different aetiologies [atherosclerosis (90%); Takayasu’s arteritis (5%); thromboembolism (2%); external compression (1%); iatrogenic dissection (1%) and occlusion after graft implantation in type B dissection (1%)]. Results: Primary success rate was 97% (100% for stenoses and 90% for total occlusions). Treatment modalities included balloon angioplasty (PTA) alone (16%), stent implantation (78%), rotational thrombectomy (2%) and atherectomy (1%). The primary 1-year patency rate of the whole study cohort was 87% being not significantly lower after PTA (75%) compared to stent assisted angioplasty (89%). After thrombectomy and atherectomy no relevant restenosis were found. Multivariable analysis of 1-year restenosis-free survival revealed younger age (p = 0.03) and stenting (p = 0.04) as independent predictor. The blood pressure difference between both limbs at baseline was 42 ± 24 mmHg and dropped to 10 ± 14 mmHg after the intervention and 15 ± 20 mmHg after 12 months, respectively (p = 0.01). Conclusions: Endovascular therapy of subclavian artery obstructions of various aetiologies offers good acute success rates even in total occlusions. Long-term patency rate is in favour of stent placement.

Einleitung: Die perkutane tranluminale Angioplastie ist eine anerkannte und Erfolg versprechende Methode für die Verschlusskrankheit der Arteria subclavia. In der folgenden Arbeit soll der technische Erfolg sowie der Langzeitverlauf nach endovaskulärer Behandlung untersucht werden. Patienten und Methode: Retrospektiv wurden 99 Patienten (mittleres Alter von 65 ± 10 Jahren) mit insgesamt 100 Interventionen an der Arteria subclavia und des Truncus brachiocephalicus mit unterschiedlichsten Äthiologien [Arteriosklerose (90%); Takayasu Arterities (5%); Thrombembolus (2%); externe Kompression (1%); iatrogene Dissektion (1%) und Verschluss nach Prothesenimplantation bei Typ B Dissektion (1%)] untersucht. Ergebnis: Die primäre Erfolgsrate war 97% (100% für Stenosen und 90% für Verschlüsse). Die Behandlungsstrategien beinhalteten reine Ballonangioplastie (PTA) (16%), Stentangioplastie (78%), Rotations-Thrombektomie (2%) und Atherektomie (1%). Die primäre Offenheitsrate nach 1 Jahr in dem gesamten Studienkollektiv war 87%, mit nicht signifikant schlechterem Ergebnis nach PTA (75%) im Vergleich zur Stentangioplastie (89%). Nach Thrombektomie und Atherektomie fand sich kein signifikanter Unterschied. In der multivariate Analyse des Einjahres-Restenose-freien Überlebens waren Alter (p = 0.003) und Stenting (p = 0.04) unabhängige Prädiktoren für die Offenheitsrate im Langzeit-Verlauf. Die Blutdruckdifferenz zwischen beiden oberen Extremitäten war bei Beginn 42 ± 24 mmHg und fiel auf 10 ± 14 mmHg nach der Intervention bzw. auf 15 ± 20 mmHg nach 12 Monaten (p = 0.01). Schlussfolgerungen: Die endovaskuläre Behandlung von Stenosen der Arteria subclavia unterschiedlichster Ätiologien zeigte eine gute Erfolgsrate auch bei Verschlüssen. Der Langzeitverlauf ist günstiger nach Stentangioplastie.