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Original communications

Incidence of venous thrombosis following peripheral arterial interventions. A prospective study

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.37.4.359

Background: The objective of the study was to investigate the incidence of deep vein thrombosis (DVT) at the puncture site following peripheral interventions and to assess if there is a difference between using a vascular closure by means of vascular closure systems or compression bandages. Patients and methods: We prospectively included 474 consecutive patients after peripheral arterial interventions. The day after peripheral arterial intervention we performed venous compression ultrasound to exclude DVT in the area of the groin. We recorded management of arterial closure and subsequent antithrombotic treatment of the patient. Four weeks after intervention follow-up was performed by phone to exclude clinical DVT, pulmonary embolism (PE), and death. Results: We included 474 consecutive patients (mean age 69 y; 298 male / 176 female). All patients were under oral antiplatelet therapy. Vascular closure was achieved in 296 patients (62.44%) by Femostop™ followed by compression bandage and in 178 (37.56 %) by using a vascular closure device alone. Sonography revealed no DVT the day after intervention, no clinical PE occurred. Four weeks follow-up showed no DVT, but there was one patient in the compression bandage group who had PE without proven deep vein thrombosis. Two patients died from other reasons than PE. Conclusions: The immediate and mid-term risk of DVT after peripheral arterial interventions is extremely low and is not increased if compression bandages are used for vascular closure.

Hintergrund: Ziel der Studie war es, die Inzidenz von tiefen Venenthrombosen (TVT) an der Punktionsstelle nach arteriellen Katheterinterventionen zu untersuchen und zu ermitteln ob es einen Unterschied gibt bei Anwendung von arteriellen Verschlusssystemen oder bei Gefäßverschluss durch lokale Kompression und Druckverband. Patienten und Methoden: Es wurden in einer prospektiven Untersuchung 474 konsekutive Patienten nach peripheren arteriellen Interventionen eingeschlossen. Am Tag nach der Intervention wurde eine venöse Kompressionssonographie im Leistenbereich durchgeführt. Art des Gefäßverschlusses sowie die verordnete antithrombotische Therapie wurden aufgezeichnet. Vier Wochen nach der Intervention wurde ein Follow-up unter Berücksichtigung der Parameter klinisch apparente TVT, Lungenembolie (LE) und Tod durchgeführt. Ergebnisse: 474 konsekutive Patienten wurden eingeschlossen (Altersmittelwert 69 Jahre; 298 Männer, 176 Frauen). Bei allen Patienten wurde eine Thrombozytenaggregationshemmung verordnet. Der Gefäßverschluss erfolgte bei 296 Patienten (62.44%) mittels Femostop™ und folgendem Druckverband bis zum nächsten Morgen, bei 178 Patienten (37.56%) wurde ein Verschlusssystem angewendet. Die Kompressionssonographie zeigte keine TVT im Leistenbereich. Es ereigneten sich keine klinischen Zeichen einer Lungenembolie. Im Follow-up über 4 Wochen ereignete sich keine TVT. Bei einem Patienten in der Gruppe Druckverband ereignete sich eine LE ohne dass eine TVT nachgewiesen werden konnte. Zwei Patienten starben aus anderen Gründen als durch Lungenembolie. Schlussfolgerungen: Das unmittelbare und mittelfristige TVT-Risiko nach peripheren arteriellen Interventionen ist sehr niedrig und ist in unserer Studie bei Gefäßverschluss mittels Druckverband nicht erhöht.