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Original communications

Ventilatory threshold is related to walking tolerance in patients with intermittent claudication

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000203

Background: This study assessed the relationship between lower limb hemodynamics and metabolic parameters with walking tolerance in patients with intermittent claudication (IC). Patients and methods: Resting ankle-brachial index (ABI), baseline blood flow (BF), BF response to reactive hyperemia (BFRH), oxygen uptake (VO2), initial claudication distance (ICD) and total walking distance (TWD) were measured in 28 IC patients. Pearson and Spearman correlations were calculated. Results: ABI, baseline BF and BF response to RH did not correlate with ICD or TWD. VO2 at first ventilatory threshold and VO2peak were significantly and positively correlated with ICD (r = 0.41 and 0.54, respectively) and TWD (r = 0.65 and 0.71, respectively). Conclusions: VO2peak and VO2 at first ventilatory threshold, but not ABI, baseline BF and BFHR were associated with walking tolerance in IC patients. These results suggest that VO2 at first ventilatory threshold may be useful to evaluate walking tolerance and improvements in IC patients.

Hintergrund: Diese Studie bewertet die Beziehung zwischen Hämodynamik der unteren Extremitäten und Stoffwechselparametern mit der Gehleistung von Patienten mit Claudicatio intermittens. Patienten und Methoden: Bei 28 Patienten wurden der Knöchelarmindex (ABI), Blutfluss basal und während reaktiver Hyperämie, Sauerstoffverbrauch (VO2), beschwerdefreie und maximale Gehstrecke gemessen. Ergebnisse: ABI in Ruhe, Blutfluss basal und während reaktiver Hyperämie korrelierten nicht mit beschwerdefreier und maximaler Gehstrecke. VO2 an der ventilatorischen Schwelle und Peak VO2 aber waren signifikant positiv mit der beschwerdefreien (r = 0.41 und 0.54) und der maximalen Gehstrecke (r = 0.65 und 0.71) korreliert. Schlussfolgerungen: Die Gehleistung von Patienten mit Claudicatio intermittens ist nicht mit der Hämodynamik der unteren Extremitäten, wohl aber mit der Sauerstoffaufnahme an der ventilatorischen Schwelle und am Peak VO2 korreliert. Die Messung von VO2 könnte bei der Beurteilung von Therapieeffekten bei Patienten mit Claudicatio intermittens nützlich sein.