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Original communication

Three year results of endovascular therapy with a new generation nitinol stent for femoro-popliteal artery lesions - a single-center outcome analysis of a subcohort of MISAGO 2 study

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000299

Background: Advances in stent technology have widened the field of indications for stent treatment of femoro-popliteal artery lesions, however the use of stents in bending arterial segments is restricted because some first- and second-generation nitinol stent designs did not respond well to the mechanical forces of femoro-popliteal segments in motion which pose a substantial risk of stent fracture inducing in-stent-stenosis. New generation nitinol stents are supposed to overcome these limitations but long-term results are rare. Patients and methods: In forty-five patients (mean age 68 y, range 50 - 85) with peripheral arterial disease (TASC II A-C, Rutherford category 2 - 5) forty-six lesions of the superficial femoral artery (37) or popliteal artery (9) were treated [25 high-grade stenoses, mean length 53 mm (range 30 - 145 mm); 21 chronic total occlusions, mean length 74 mm (range 30 - 180 mm)]. 74 % of lesions were located in the mobile bending arterial segments in the distal femoral or the popliteal segment. Clinical reevaluation performed at discharge, at 6, 12, 24, and 36 months included at least the measurement of ankle-brachial index (ABI) and duplex sonography. Results: Procedural success rate was 100 %. At 6, 12, 24, and 36 months, cumulative primary patency rate was 93.5 %, 84.8 %, 80.5 %, and 74.3 % (SE<10); freedom from target lesion revascularization rate was 95.7 %, 89.2 %, 84.9 %, and 79.3 % (SE<10); Rutherford category and ABI improved in all patients and clinical success was maintained in more than 85 % of patients. Conclusions: Sustained technical and clinical success and good clinical long-term results were achieved with Misago™ nitinol stent implantation in femoro-popliteal lesions with moderate risk for in-stent-stenosis, and in the distal femoral and popliteal mobile segment.

Hintergrund: Der Einsatz von Nitinolstents im femoro-poplitealen Bewegungssegment ist beschränkt, da Nitinolstents der ersten und zweiten Generation aufgrund der hohen mechanischen Kräfte im femoropoplitealen Bewegungssegment ein beträchtliches Risiko für Restenose-induzierende Stentfrakturen aufwiesen. Nitinolstents der neuesten Generation sollen diesen Mangel minimieren, aber Langzeitbeobachtungen sind noch selten. Patienten und Methoden: Bei 45 Patienten (durchschnittliches Alter 68 Jahre, von 50 bis 85) mit peripherer arterieller Verschlusserkrankung (TASC II A-C, Rutherford-Kategorie 2 - 5) wurden 46 Läsionen der Arteria femoralis superficialis (n = 37) oder Arteria poplitea (n = 9) behandelt: 25 hochgradige Stenosen (durchschnittliche Länge 53 mm, 30 - 145 mm), und 21 chronische Totalverschlüsse (durchschnittliche Länge 74 mm, 30 - 180 mm). 74 % aller Läsionen befanden sich im distalen femoropoplitealen Bewegungssegment. Nachuntersuchungen wurden vor stationärer Entlassung sowie nach 6, 12, 24 und 36 Monaten durchgeführt und beinhalteten zumindest die Bestimmung des Arm-Knöchel-Dopplerdruckindexes (ABI) sowie Duplexsonographie. Ergebnisse: Die technische Erfolgsrate war 100 %. Nach 6, 12, 24, und 36 Monaten betrug die primäre kumulative Offenheitsrate 93.5 %, 84.8 %, 80.5 %, und 74.3 % (SE<10); 95.7 %, 89.2 %, 84.9 %, und 79.3 % (SE<10) der Patienten waren zu diesen Zeitpunkten frei von Reinterventionen der Zielläsion; eine anhaltende Verbesserung des klinischen Stadiums nach Rutherford und des ABI wurde bei mehr als 85% der Patienten erreicht. Schlussfolgerungen: Anhaltender technischer und klinischer Erfolg mit guten Langzeitergebnissen konnte erzielt werden mit der femoropoplitealen Implantation von Misago™ Nitinolstents in Läsionen der Femoropoplitealarterien, die ein mittleres Risiko für Restenosen aufweisen, Läsionen des distalen femoralen und poplitealen Bewegungssegmentes eingeschlossen.