Skip to main content
Original communication

Clinical, electrocardiographic and echocardiographic features in patients with major arterial vascular disease assigned to surgical revascularization

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000391

Background: Preoperative cardiac assessment may essentially contribute to estimate the operative risk in vascular surgery.This study was undertaken to depict the clinical conditions and cardiac status in patients before elective major vascular surgery. Patients and methods: 143 patients with asymptomatic critical aortic abdominal aneurysm, 119 with high-grade carotid stenosis, and 138 with advanced symptomatic ischemia due to peripheral artery disease were assigned to surgical revascularization. Preoperatively, all subjects completed detailed medical history, physical and laboratory examinations, electrocardiogram, and transthoracic echocardiography. Results: In patients with peripheral artery disease we identified more smokers (p < 0.05), diabetes (p < 0.01), hypertriglyceridemia (p < 0.05), previous myocardial infarction (p < 0.01); the asymptomatic aortic abdominal aneurysm group had a higher body mass index (p < 0.05), diastolic hypertension (p < 0.05), and most had left ventricular anterior hemiblocks (p < 0.001). Patients with critical carotid stenosis were older (p < 0.01), with greater systolic hypertension (p < 0.01), and with a less compromised left ventricular systolic function. Conclusions: Patients with peripheral artery disease were mostly affected by severe metabolic diseases and by worst cardiac conditions; patients with asymptomatic abdominal aortic aneurysms were of robust physique, and often had left ventricular anterior hemiblocks. Patients with critical carotid stenosis were older and had less cardiomyopathies.

Hintergrund: Die Bestimmung des präoperativen Herzstatus ist zur Abschätzung des kardiovaskulären Risikos von Eingriffen an den Gefäßen essentiell. Wir haben den klinischen und kardiologischen Status vor grossen elektiven vaskulären Eingriffen untersucht. Patienten und Methoden: 143 Patienten mit asymptomatischem abdominellen Aortenaneurysma, 119 Patienten mit kritischen Karotisstenosen und 138 Patienten mit symptomatischer peripherer arterieller Verschlußkrankheit wurden operiert. Vor dem Eingriff wurde jeder Patient einer eingehenden Anamnese, klinischen und Laboruntersuchung und einem EKG sowie einem transthorakalem Herzultraschall unterzogen. Ergebnisse: Unter den Patienten mit peripherer arterieller Verschlußkrankheit gab es mehr Raucher (p < 0.05), mehr Diabetiker (p < 0.01), häufiger Hypertriglizeridämien (p < 0.05), und mehr durchgemachte Herzinfarkte (p < 0.01); die Patienten mit abdominellem Aortenaneurysma hatten einen höheren Body mass Index (p < 0.05), höhere diastolische Blutdruckwerte (p < 0.05) und gehäuft einen anterioren Linksschenkelblock (p < 0.001). Patienten mit Karotisstenosen waren älter (p < 0.01), hatten einen höheren systolischen Blutdruck (p < 0.01) und weniger häufig eine reduzierte linksventrikuläre systolische Pumpfunktion. Schlussfolgerungen: Patienten mit einer peripheren arteriellen Verschlußkrankeheit haben eine fortgeschrittene metabolische Störung und den weitaus schlechteren Herzstatus. Patienten mit asymptomatischen abdominellen Aortenaneurysmen haben einen robusteren Körperbau, und häufiger einen anterioren Linksschenkelblock. Patienten mit Karotisstenosen sind älter und weniger herzkrank.