Prävalenz und Prädiktoren für Rauschtrinken – Querschnittsbefragung repräsentativ für Niedersachsen
Prevalence and predictors for heavy episodic drinking – A cross-sectional representative study in Lower Saxony
Abstract
Zusammenfassung.Zielsetzung: Ziel der Studie war es, die Prävalenz von Rauschtrinken in der ab 16-jährigen Bevölkerung Niedersachsens zu erfassen und Prädiktoren für dieses Risikoverhalten zu identifizieren. Methodik: Eine repräsentative Querschnittserhebung mit N = 5.711 Teilnehmern ab 16 Jahren wurde schriftlich 2014 durch das Kriminologische Forschungsinstitut Niedersachsen (KFN) durchgeführt. Rauschtrinken wurde als mind. 5 Gläser Alkohol zu einer Gelegenheit/mind. 1x in den letzten 30 d definiert. Neben deskriptiven Methoden wurde eine binär-logistische Regression mit Rauschtrinken als abhängige Variable durchgeführt. Ergebnisse: Die Prävalenz von Rauschtrinken lag bei 28 Prozent; signifikant abnehmend bei zunehmendem Alter. Männer, außerhalb von Großstädten lebende Personen und Teilnehmer ohne Migrationshintergrund waren signifikant häufiger involviert. Tabak-, Cannabiskonsum, Glücksspiel, Verträglichkeit, risikoreiche Verhaltensmuster, regelmäßige soziale Aktivitäten und soziale Integration wurden als Risikofaktoren identifiziert. Regelmäßige kulturelle Aktivität und islamische Religion waren negativ mit Rauschtrinken assoziiert. Schlussfolgerung: Neben soziodemographischen Prädiktoren wurden auch Faktoren wie Freizeitaktivitäten als Prädiktor identifiziert. Hier könnten niederschwellige präventive Maßnahmen im Sinne der Umgebungsgestaltung hinsichtlich ihrer Akzeptanz überprüft werden. Verhaltenspräventiv sollte der risikoerhöhende gleichzeitige Konsum anderer Substanzen fokussiert werden.
Abstract.Aims: The goal of the study was the investigation of prevalence and predictors for heavy episodic drinking in the population of at least 16-year-olds in Lower Saxony. Methods: A cross-sectional representative study with N = 5,711 participants was carried out 2014 by the Criminological Research Institute of Lower Saxony (KFN). Heavy episodic drinking was defined as five drinks per drinking opportunity at least once in the last 30 days. Next to descriptive statistics a binary-logistic regression analysis with heavy episodic drinking (yes/no) as dependent variable was carried out. Results: The prevalence of heavy episodic drinking was 28 percent in the whole sample significant declining at rising age. Males, persons not living in large cities and participants without migration background were significantly more often involved. Tobacco and cannabis consumption, gambling, trait-agreeableness and risk-seeking behavior, regular social activities and social integration were identified as risk factors. Participation in cultural activities and being Muslim was negatively associated with heavy episodic drinking. Conclusion: Next to sociodemographic predictors also factors like spare-time activities were identified as predictors. This would open up the chance for implementing low-threshold preventive measures in the sense of shaping the environment. Behavioral prevention should focus on the simultaneous consumption of other substances associated with a higher risk for heavy episodic drinking.
Literatur
2012). Extracurricular activities and teens’ alcohol use: The role of religious and secular sponsorship. Social Science Research, 41(2), 412–424.
(2002). Hamburger Persönlichkeitsinventar (HPI). Göttingen: Hogrefe.
(2015). Sicherheit und Kriminalität in Niedersachsen: Ergebnisse einer Repräsentativbefragung. Hannover: Kriminologisches Forschungsinstitut Niedersachsen e. V. (KFN).
(2009). Binge drinking in undergraduates: Relationships with gender, drinking behaviors, impulsivity and the perceived effects of alcohol. Behavioural Pharmacology, 20(5–6), 518.
(1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. The Journal of Early Adolescence, 11, 56–95.
(2019). Associations between socio-economic factors and alcohol consumption: A population survey of adults in England. PLoS ONE, 14(2), e0209442.
(2017). Jugendliche in Niedersachsen. Ergebnisse des Niedersachsensurveys 2013 und 2015. Hannover: Kriminologisches Forschungsinstitut Niedersachsen e. V. (KFN).
(2009). The epidemiology of at-risk and binge drinking among middle-aged and elderly community adults: National Survey on Drug Use and Health. American Journal of Psychiatry, 166(10), 1162–1169.
(2015). Risiko- und Schutzfaktorenforschung für die Prävention von Substanzstörungen. Sucht, 61(4), 199–201.
(2011). Epidemiologie, Ätiologie und Prävention abhängigen Verhaltens. München: Paper presented at the Münchner Public Health Forum.
(1995). Stress, depression, irrational beliefs, and alcohol use and problems in a college student sample. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 19(1), 142–146.
(2002). Binge drinking trajectories from adolescence to emerging adulthood in a high-risk sample: predictors and substance abuse outcomes. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70(1), 67.
(2001). Environmental predictors of heavy episodic drinking. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 27(2), 301–313.
(1998). When can odds ratios mislead? British Medical Journal, 316, 989–991.
(Destatis . (2019). Migrationshintergrund. Retrieved from https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Bevoelkerung/MigrationIntegration/Glossar/Migrationshintergrund.htmlDestatis/RKI . (2015). Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Rauschtrinken: Gliederungsmerkmale: Jahre, Region, Alter, Geschlecht, Bildung. Verfügbar unter http://www.gbe-bund.de/oowa921-install/servlet/oowa/aw92/dboowasys921.xwdevkit/xwd_init?gbe.isgbetol/xs_start_neu/&p_aid=3&p_aid= 15055131&nummer=25&p_sprache=D&p_indsp=-&p_aid= 90492146DHS . (2008). Stellungnahme DHS: Alkohol ist ein gefährliches Produkt. Verfügbar unter https://www.dhs.de/fileadmin/user_upload/pdf/dhs_stellungnahmen/zaw-endfassung.pdf2000). Mail and Internet Surveys: The Tailored Design Method. New York: Wiley.
(2016). Substance consumption in adolescents with and without an immigration background: a representative study – What part of an immigration background is protective against binge drinking? BMC Public Health, 16(1), 1157.
(2014). Is parenting style a predictor of suicide attempts in a representative sample of adolescents? BMC Pediatrics, 14(1), 113–125.
(2012). Predictors of binge drinking in adolescents: ultimate and distal factors – a representative study. BMC Public Health, 12, 263.
(2011). Alcohol consumption and binge drinking in adolescents: comparison of different migration backgrounds and rural vs. urban residence – a representative study. BMC Public Health, 11(84), 1–13.
(2004). Gambling and other risk behaviors on university campuses. Journal of American College Health, 52(6), 245–256.
(2000). BSI. Brief Symptom Inventory – Deutsche Version. Manual. Göttingen: Beltz.
(2016). Substanzkonsum in der Allgemeinbevölkerung in Deutschland. Sucht, 62(5), 271.
(1993). Testing the core empirical implications of Gottfredson and Hirschi’s General Theory of Crime. Journal of Research in Crime and Delinquency, 30, 5–29.
(2000). Psychosocial and behavioral factors in early adolescence as predictors of heavy drinking among high school seniors. Journal of Studies on Alcohol, 61(4), 603–606.
(2013). Alcohol consumption and social inequality at the individual and country levels – results from an international study. European Journal of Public Health, 23(2), 332–339.
(2002).
(Gruppenbezogene Menschenfeindlichkeit – die theoretische Konzeption und erste empirische Ergebnisse . In W. Heitmeyer (Ed.), Deutsche Zustände (Vol. 1). Frankfurt am Main: Suhrkamp.2009). ISK: Inventar Sozialer Kompetenzen. Göttingen: Hogrefe.
(2012). Gesundheitsriskantes Verhalten im Jugendalter. Monatsschrift Kinderheilkunde, 160(7), 657–661.
(2009). Association of average daily alcohol consumption, Binge Drinking and alcohol-related social problems: Results from the German Epidemiological Survey of Substance Abuse. Alcohol & Alcoholism, 44(3), 314–320.
(2016). Zeitliche Entwicklungen im Substanzkonsum in der deutschen Allgemeinbevölkerung. Sucht, 62(5), 283–294.
(2011). Alkoholkonsum und alkoholbezogene Mortalität, Morbidität, soziale Probleme und Folgekosten in Deutschland. Sucht, 57(2), 119–129.
(2006). Who drinks and why? A review of socio-demographic, personality, and contextual issues behind the drinking motives in young people. Addictive Behaviors, 31(10), 1844–1857.
(2017). Binge drinking: health impact, prevalence, correlates and interventions. Psychology & Health, 32(8), 976–1017.
(2004). Characteristics of binge drinkers in Europe. Social Science & Medicine, 59(1), 113–127.
(2017a). Alkoholkonsum bei Erwachsenen in Deutschland: Rauschtrinken. Journal of Health Monitoring, 2(2), 74–81.
(2017b). Alkoholkonsum bei Erwachsenen in Deutschland: Riskante Trinkmengen. Journal of Health Monitoring, 2(2), 66–73.
(2005). Detecting and monitoring depression with a two-item questionnaire (PHQ-2). Journal of Psychosomatic Research, 58(2), 163–171.
(2011). SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Deutsche Version des Short Form-36 Health Survey 2, ergänzte und überarbeitete Version. Manual. Göttingen: Hogrefe.
(1996). Employment, unemployment, and problem drinking. Journal of Health Economics, 15(4), 409–434.
(2017). Der Alkoholkonsum Jugendlicher und junger Erwachsener in Deutschland. Ergebnisse des Alkoholsurveys 2016 und Trends. BZgA-Forschungsbericht. Köln: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung.
(2013). Prevalence and predictors of adolescent alcohol use and binge drinking in the United States. Alcohol Research: Current Reviews, 35(2), 193–200.
(2013). Extreme binge drinking among 12th-grade students in the United States: prevalence and predictors. JAMA Pediatrics, 167(11), 1019–1025.
(2013). Socialization to binge drinking: A population-based, longitudinal study with emphasis on parental influences. Drug and Alcohol Dependence, 133(2), 587–592.
(2002). Sociodemographic factors, religiosity, academic performance, and substance use among first-year university students in South Africa. Psychological Reports, 91(1), 105–113.
(2005). Kurzversion des big five inventory (BFI-K). Diagnostica, 51(4), 195–206.
(RKI . (2015). Gesundheit in Deutschland. Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Berlin: Robert-Koch-Institut.2008). AVEM. Arbeitsbezogene Verhaltens-und Erlebensmuster (3. überarbeitete und erweiterte Auflage). London: Pearson.
(2018). Verbesserung der Informationsgrundlagen zur Gesundheit von Menschen mit Migrationshintergrund – das IMIRA-Projekt. Psychother Psych Med, 68(08), e:41.
(2008). Empfehlungen des wissenschaftlichen Kuratoriums der DHS zu Grenzwerten für den Konsum alkoholischer Getränke. Verfügbar unter https://www.dhs.de/fileadmin/user_upload/pdf/dhs_stellungnahmen/Grenzwerte_Alkoholkonsum_Jul10.pdf
(2013).
(Rauschtrinken und Peerkontexte – Einfluss der Peergruppe auf das Alkoholkonsumverhalten im Jugendalter . In S. Hößelbarth, J. Schneider, & H. Stöver (Eds.), ‚Kontrollierter Kontrollverlust‘: Jugend Gender Alkohol. Frankfurt am Main: Fachhochschulverlag.Statistikportal . (2015). Fläche und Bevölkerung nach Ländern. Statistische Ämter des Bundes und der Länder. Retrieved from https://www.statistikportal.de/de/bevoelkerung/flaeche- und-bevoelkerung1999). Alcohol consumption, alcohol-related problems, problem drinking, and socioeconomic status. Alcohol & Alcoholism, 34(1), 78–88.
(WHO . (2014). Global status report on alcohol and health, 2014. Geneva: World Health Organization.2001). Social influence processes and college student drinking: the mediational role of alcohol outcome expectancies. Journal of Studies on Alcohol, 62(1), 32–43.
(2018). Predictors and psychological pathways for binge drinking among South African men. Psychology & Health, 33(6), 810–826.
(