Chemotherapeutische Nebenwirkungen bei Kolonkarzinom – eine qualitative Studie aus Betroffenensicht
Abstract
Zusammenfassung.Hintergrund: Das Kolonkarzinom ist eine häufige Erkrankung in Industrieländern. Die Kombination aus Operation, Chemo- und / oder Target-Therapien führt zu physischen, psychischen und sozialen Veränderungen im Alltag. Die Betroffenen setzen sich mit Ungewissheit, Vergänglichkeit und Kontrollverlust auseinander. Unklar ist, welche Strategien die Betroffenen anwenden, um das Selbstmanagement zu fördern. Ziel: Bewältigungsstrategien erkennen, die Personen mit Kolonkarzinom im Stadium III und IV im Umgang mit der Krankheit und deren Symptomen sowie den Nebenwirkungen der Chemotherapie entwickeln. Methode: Ein qualitativ-deskriptives Design mit leitfadengestützten Interviews wurde gewählt. Die Datenanalyse erfolgte induktiv mittels „Initial Coding“ anhand von vier Prozessschritten zur Kategorienentwicklung. Ergebnisse: Elf Betroffene berichten über den Verlust von Autonomie und Kontrolle im Alltag. Sie erleben ihre eigene Endlichkeit und persönlichen Grenzen. Die Betroffenen entwickeln Strategien, um den zunehmenden Kontrollverlust und die Abhängigkeit zu kompensieren. Sie suchen nach Fachwissen und versuchen, die Normalität und den Alltag aufrecht zu erhalten. Ihr Erleben oszilliert zwischen „Bangen und Hoffen“. Schlussfolgerungen: Für Menschen mit Kolonkarzinom stellt Hoffnung eine wichtige Bewältigungsstrategie dar. Personenzentrierte Beratungsgespräche während des ganzen Behandlungsprozesses helfen den Betroffenen im Umgang mit ihrer chronischen Erkrankung.
Abstract.Background: Colon cancer is a common disease in industrialized countries. The combination of surgery, chemo- and / or target therapies leads to physical, psychological and social changes in everyday life. Those affected are confronted with uncertainty, transience and loss of control. It is not clear which strategies are used by those affected to promote self-management. Objective: To identify coping strategies that individuals with stage III and IV colon cancer develop in dealing with the disease and its symptoms as well as the side effects of chemotherapy. Methods: A qualitative-descriptive design with guideline-based interviews was chosen. Data analysis was performed inductively by means of “initial coding” using four process steps for category development. Results: Eleven people affected report the loss of autonomy and control in everyday life. They experience their own finiteness and personal limits. Those affected develop strategies to compensate for the increasing loss of control and dependency. They look for expertise and try to maintain normality and everyday life. Their experience oscillates between “fear and hope”. Conclusions: For people with colon cancer, hope is an important coping strategy. Person-centred counselling throughout the treatment process help people cope with their chronic condition.
Literatur
(2014). Coping with colorectal cancer: a qualitative exploration with patients and their family members.
Family Practice , 31(5), 598 – 606.(2015). The inherent tensions and ambiguities of hope: towards a post-formal analysis of experiences of advanced-cancer patients.
Health London , 19(2), 207 – 225.Bundesamt für Statistik [BFS] . (2016). Schweizer Krebsbericht 2015. Stand und Entwicklungen. Neuchâtel: Bundesamt für Statistik. http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index/news/publikationen.html?publicationID=6948 [31.05.2016].(2016). Dealing with chemotherapy-related symptoms at home: a qualitative study in adult patients with cancer.
European Journal of Cancer Care , 25(1), 79 – 92.(2013). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among five Approaches. Third Edition. Thousand Oaks: Sage Publications.
(2014). Exploring hope and healing in patients living with advanced non-small cell lung cancer.
Oncology Nursing Forum , 41(5), 497 – 508.(2009). An introduction to qualitative research. 4th Edition. Los Angeles: Sage.
Hrsg.). (2013). Qualitative Forschung: Ein Handbuch. (10. Aufl.). Reinbeck bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
((2013). Bangen und Hoffen: Erfahrungen von Frauen mit vulvären intraepithelialen Neoplasien während des Krankheitsverlaufs – Eine qualitative Studie.
Pflege , 26(2), 85 – 95.(2013). The Practice of Nursing Research.
Appraisal, Synthesis, and Generation of Evidence . Seventh Edition. St. Louis: Elsevier Saunders, 175 – 183.(2006). Salvaging their normal lives: a qualitative study of patients with recently diagnosed advanced colorectal cancer.
Oncology Nursing Forum , 33(4), 719 – 725.(2013).
Qualitative Interviews – Ein Überblick . In: Flick, U.von Kardorff, E.Steinke, I.Hrsg.,Qualitative Forschung: Ein Handbuch . 10. Aufl. Reinbeck bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 349 – 360.(2009). Perceived control and involvement in self-care in patients with colorectal cancer.
Journal of Clinical Nursing , 18(16), 2292 – 2300.(2010). Einführung in die computergestützte Analyse qualitativer Daten: Lehrbuch. 3., aktual. Auflage. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 12 – 56.
(2003). Self-management education: History, definition, outcomes, and mechanisms.
Annals of Behavioral Medicine , 26(1), 1 – 7.(2011). Grounded Theory Reader. Methodologie, Entwicklung, Stand, Perspektiven. 2., aktual. erweiterte Auflage. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 11 – 50.
National Comprehensive Cancer Network (2018). Clinical Practice Guidelines in Oncology. Colon Cancer. >https://www.nccn.org/professionals/physician_gls/pdf/colon.pdf [11.03.2018].(2002). Attempting to find meaning in illness to achieve emotional coherence. The experiences of patients with colorectal cancer.
Cancer Nursing , 25(2), 141 – 149.(2005). Patients with cancer: their approaches to participation in treatment plan decisions.
Nursing Ethics , 12(2), 143 – 155.The Coding Manual for qualitative Researchers . Second Edition. Los Angeles: Sage.(2000). Focus on Research Methods. Whatever happened to qualitative de-scription.
Research in Nursing & Health , 23(4), 334 – 340.(2010). What’s in a name? Qualitative description revisited.
Research in Nursing & Health , 33(1), 77 – 84.(2003). Leben mit Darmkrebs. Eine ontisch-empirische Studie.
Pflege , 16, 323 – 330.Cox C. L. (2003). The omnipresence of cancer.European Journal of Onclogy Nursing , 7(3), 191 – 196.(2013). Aus der Praxis zurück: Zwischenverpflegung Theorieentwicklung. Von der Studie zur Theorie. Die Theorieentwicklung in der Pflegewissenschaft illustriert am Beispiel „Omnipräsenz von Krebs“.
Pflegewissenschaft , 7 – 8(13), 389 – 400.(2007).
Qualitätssicherung in der qualitativen Forschung . In Kuckartz, U.Grunenberg, H.Dresing, T.Hrsg.,Qualitative Datenanalyse: computergestützt. Methodische Hintergründe und Beispiele aus der Forschungspraxis . Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.(2012). Fatigue in patients undergoing chemotherapy, their self-care and the role of health professionals: A qualitative study.
European Journal of Oncology Nursing , 16(2), 165 – 171.(2010). Qualitative quality: Eight "big-tent" criteria for excellent qualitative research.
Qualitative Inquiry , 16 (10), 837 – 851.World Medical Association (2008). The World Medical Association Declaration of Helsinki – Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. http://www.wma.net/en/30publications/10policies / b3/index.html [11.06.2015].